Niedziela handlowa w Wigilię będzie przeniesiona. To już pewne. Zakupy zrobimy w najbliższą niedzielę!

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Sejm przyjął, a Senat bez poprawek zatwierdził ustawę o przeniesieniu niedzieli handlowej z Wigilii na 10 grudnia. Jest także podpis prezydenta pod ustawą o handlu w niedzielę.
Sejm przyjął, a Senat bez poprawek zatwierdził ustawę o przeniesieniu niedzieli handlowej z Wigilii na 10 grudnia. Jest także podpis prezydenta pod ustawą o handlu w niedzielę. Jakub Steinborn / Polska Press
Niedziela handlowa w Wigilię przeniesiona! Jest podpis prezydenta pod ustawą. W życie wchodzi nowelizacja ustawy o handlu w niedzielę. Tym samym najbliższa niedziela handlowa przypada już za kilka dni.

Spis treści

Niedziela handlowa w Wigilię przeniesiona. Jest podpis prezydenta

Ustawa o handlu w niedziele w dotychczasowym kształcie zakładała, że najlbliższa niedziela handlowa przypadnie 17 grudnia, a kolejna i ostatnia w tym roku w Wigilię, 24 grudnia. Nowela podpisana w poniedziałek przez prezydenta zmieniają te terminy. Niedziele handlowe przypadną 10 i 17 grudnia.

Wcześniej Sejm przyjął, a Senat zatwierdził projekt ustawy autorstwa Polski 2050, który zakłada, że każda Wigilia przypadająca w niedzielę będzie dniem objętym zakazem handlu. Jednocześnie posłowie podjęli decyzję o przeniesieniu niedzieli handlowej z Wigilii na 10 grudnia. Handel w tym dniu ma odbywać się w pełnym wymiarze godzin, bez ograniczenia czasu otwarcia sklepów do 14:00.

Rozwiązanie to jest uzasadnione szczególnym czasem, jakim jest Boże Narodzenie oraz spotkaniami rodzinnymi Polaków. Jednocześnie w projekcie ustawy proponuje się by w przypadku gdy Wigilia przypada na niedzielę, dwie poprzedzające ją niedziele były tzw. niedzielami handlowymi - piszą autorzy ustawy.

Jednocześnie w grudniu, a więc w czasie, gdy sieci handlowe notują zwykle największe zyski, w Polsce zapewnione miałyby być dwie niedziele handlowe w okresie przedświątecznym. Sejm przyjął poselski projekt Komisji Gospodarki i Rozwoju w tej sprawie.

Posłanka Polski 2050, Izabela Bidnar, przekonuje, że Wigilia, zgodnie z polską tradycją, powinna być dniem wolnym dla pracowników sklepów. Dodała jednak, że „aby umożliwić Polakom przygotowania do celebracji Bożego Narodzenia, dwie wcześniejsze niedziele, czyli 10 i 17 grudnia, powinny być handlowymi w pełnym zakresie godzin”. Jej zdaniem takie rozwiązanie leży także w interesie gospodarki.

Zamieszanie w Sejmie. Ustawa o niedzielach handlowych wywołała chaos w handlu

Głosowanie w Sejmie nad tak przyjętym projektem miało odbyć się na wtorkowym posiedzeniu, 28 listopada. Ustawa z Sejmu wróciła jednak do poprawek w Komisji, która do projektu dopisała listę wyjątków, których nie będzie dotyczyć ustawa. Zakazem handlu 24 grudnia nie będą zatem objęte 32 rodzaje punktów usługowo-handlowych m.in.:

  • stacje benzynowe,
  • apteki,
  • kwiaciarnie,
  • punkty weterynaryjne,
  • placówki pełniące usługi pocztowe.

Problemem okazuje się w tej kwestii sam Kodeks pracy, który nakazuje pracodawcom zaprezentowanie pracownikom grafików na grudzień do 23 listopada. Ten termin minął, dlatego ewentualne zmiany i przeniesienie niedzieli handlowej na inny dzień, może nie być zgodne z prawem. Dla samych sieci handlowych to spory problem, na który zwracają uwagę także związkowcy:

W tym kontekście jesteśmy rozczarowani, że sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju poparła bubel prawny Polski 2050. Przed obradami Komisji informowaliśmy posłów, że obydwie ustawy są sprzeczne z Kodeksem pracy. Pisaliśmy też, że zgodne z obowiązującymi przepisami i korzystne dla pracowników byłoby wpisanie do ustawy wyższych wynagrodzeń za pracę w niedzielę. Niestety parlamentarzyści nas nie posłuchali - mówi Piotr Szumlewicz, przewodniczący Związku Zawodowego Związkowa Alternatywa.

Senat bez poprawek przyjął, a prezydenta podpisał projekt ustawy w kształcie proponowanym przez Sejm. Przepisy wejdą w życie dzień po decyzji Andrzeja Dudy.

Rządowy projekt niedzieli handlowej w Wigilię przepadł

Już wiosną pojawiły się pierwsze głosy płynące prosto z rządu, które mówiły o zamknięciu sklepów w niedzielę 24 grudnia. Oznaczałoby to, że w okresie przedświątecznym zakaz handlu byłby zniesiony tylko w niedzielę 17 grudnia.

W tym roku Wigilia po raz pierwszy nie będzie pracująca. Przypada ona w niedzielę, w tym handlową, ale zmienimy to w tym roku. Polacy zasługują na wolną Wigilię mówił wówczas Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii.

Tymczasem Rady Ministrów przyjęła projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę i święta, który zakłada przeniesienie niedzieli handlowej z Wigilii 24 grudnia na 10 grudnia:

Niedziela 24 grudnia 2023 r. będzie dniem objętym zakazem, o którym mowa w art. 5 ww. ustawy, polegającym na zakazie handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem oraz powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem - podano w projekcie.

W 2023 roku wyznaczono 7 niedziel handlowych. Dwie ostatnie przypadają w grudniu i pierwotnie zostały wyznaczone na 17 i 24 grudnia. Po miesiącach spekulacji w Sejmie pojawił się rządowy projekt ustawy, który ma zmienić ostatni z tych terminów:

Proponuje się ustanowienie, tzw. niedzieli handlowej na dzień 10 grudnia 2023 r., co pozwoli na realizację planów zakupowych – w tym przypadku proponuje się jednak ograniczenie handlu do godz. 14.00 - wskazano w projekcie ustawy.

To wyjście naprzeciw oczekiwaniom handlu i samych klientów. Część przedstawicieli branży apeluje jednak, aby niedziela handlowa 10 grudnia dawała możliwość pracy w pełnym wymiarze godzin. Ustawa w tym kształcie mogłaby wejść w życie już dzień po ogłoszeniu jej w Dzienniku Ustaw. Do tego jednak droga jeszcze daleka.

Zakaz handlu w Wigilię. Marszałek Hołownia: Ustawa jest pilna

Powyborcze zmiany w Sejmie powodują jednak, że wejście w życie zmian proponowanych przez aktualny rząd może nie być tak proste, jak dotychczas. Do sprawy odniósł się już Marszałek Sejmu:

Ustawa jest pilna w tym sensie, że 24 grudnia nie poczeka, więc nadamy jej numer druku i trafi do obiegu z pamięcią o tym, że trzeba to zrobić w miarę szybko - mówił Szymon Hołownia.

Jego zdaniem terminarz niedziel handlowych znany był już od dawna, a poprawki można było wprowadzić wcześniej. Czy to oznacza, że nie będzie on skory do szybkiego procedowania zmian w niedzielach handlowych 2023? Ważne okazują się także inne słowa Hołowni:

Dlaczego nie mogli zrobić tego wcześniej? Nie znam odpowiedzi na to pytanie. Czy my zdążymy naprawić ten błąd? Spróbujemy.

Kluczowe ma być rozpoczęcie prac już na wtorkowym posiedzeniu Sejmu. Jeśli w tym dniu uda się przeprowadzić pierwsze czytanie ustawy, proces legislacyjny prawdopodobnie uda się przeprowadzić. Ten wymaga jednak czasu, bo ustawa musi przejść przez Sejm, Senat i trafić na biurko Andrzeja Dudy, aby mogła wejść w życie.

Zakaz handlu w niedziele obowiązuje w Polsce od 2018 roku. Przez większość niedziel w roku punkty handlowe mogą być otwarte tylko, jeśli jedynym sprzedawcą jest właściciel lub członek jego rodziny. Potencjalni koalicjanci nowego rządu (KO, Trzecia Droga, Lewica), są jednak za zmianami w zakazie handlu w Polsce. Mowa nawet o całkowitym zniesieniu ograniczeń przy odpowiednich benefitach wobec pracowników handlu.

W 2023 roku przed nami dwie niedziele handlowe. Po ustawowych zmianach przypadną one 10 i 17 grudnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Niedziela handlowa w Wigilię będzie przeniesiona. To już pewne. Zakupy zrobimy w najbliższą niedzielę! - Strefa Biznesu

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rafi Iks
- wprowadź durną zasadę

- zajmuj się co chwilę zasadami w durnej ustawie

- łataj dziury w nadal dziurawej ustawie

Widać nie mamy już większych problemów niż przepalanie kasy na bezsensowną robotę, niczym w PRL.
G
Gość
16 listopada, 18:22, Für Deutschland:

Sklepy wielkopowierzchniowe są "polskie" tylko z nazwy, a i to nie wszystkie. Po 4 letniej batalii przed KE zaczęły wreszcie płacić w Polsce podatek handlowy jak w pozostałych krajach Unii.

Spójrzmy na Niemcy, w których to rozkochani są fajno-polacy 🙂

"Duże centra handlowe otwarte są z reguły od godz. 9:00 lub 10:00, do 20:00 lub 21:00 od poniedziałku do soboty.

W niedzielę centra handlowe są w całych Niemczech zamknięte!

Małe sklepy w mniejszych miejscowościach, otwarte są najczęściej od poniedziałku do piątku do godz. 18:00, a w soboty od 9:00 do 14:00."

Gdzieś te pieniądze muszą odrobić...

Źródła poniżej:

https://wpolityce.pl/gospodarka/533298-podatek-handlowy-zaczal-wreszcie-obowiazywac

https://ambercare24.pl/jak-robic-zakupy-niemczech/

29 listopada, 11:33, zb:

Oczywiście, ale POlacy widzą tylko to co chcą widzieć. Ot,widocznie natura tak chciała.

Pracownicy handlu głosowali na opozycję, teraz oburzają się planami dot. niedziel: Jak nie posłuchają, PiS wróci 🤣

https://wpolityce.pl/polityka/667374-komedia-pracownicy-handlu-oburzeni-planami-ws-niedziel

A
Andrzej
29 listopada, 18:22, gość:

Oczywiście Żabki to nie dotyczy bo tam swoje udziały ma Toruński oszust !!!

Dokładnie.

P
Pracownik Biedronki
Sieci czekają na zmianę grafików Bu ha ha po 20 listopada w Biedronce grafiki były już z niedziela handlowa 10 i 17 grudnia a w wigilię wolne.Takie polecenie przyszło z centrali firmy Tam już wiedzieli Teraz herr Tusk otworzy obozy pracy w niedziele I pracownicy zaczną składać wypowiedzenia Będziecie stać w kolejkach do jednej kasy a towar będziecie sobie sami brać z palet i magazynu.Jeszcze zaczniecie sobie sami wypiekać pieczywo
H
Ha! ha ! ha !
Otępiali pracownicy handlu , Którzy w większości zagłosowali na koalicję ośmiu gwiazdek wkrótce zapomną o wolnych niedzielach
S
Stop oligarchom
Przstanmy nabijać kasę ostajtkwoi na stacjach, dziś w niedzielę każdy musi na stacjach u partyjnych oligarchow kupować
N
Nienawidze.
8 lat przepłaca u o[wulgaryzm]tka na stacji sprywatyzowanego lorlena przez złodzieja oligarchę nowo.elyte swin , bez moralności ludzkiej
P
POPiS
29 listopada, 13:35, Hamlet:

Niedługo wszystkie niedziele będą pracujące. I to bez żadnych ustawowych 100% dodatków za pracę w niedzielę. I NIKT się nie zbuntuje bo 20 % super - marketów będzie stała pusta i nie będzie roboty.

Proeuropejscy, nowocześni wyborcy do roboty!

J
Ja
I do biura też i do sejmu i do senatu 😁
J
Ja
W niedzielę do pracy ci którzy chcą otwartych sklepów.
G
Grzegorz
Zlikwidować przepis dzień wolny za pracę w święto to jest wykorzystywane nadmierne.
H
Hamlet
Niedługo wszystkie niedziele będą pracujące. I to bez żadnych ustawowych 100% dodatków za pracę w niedzielę. I NIKT się nie zbuntuje bo 20 % super - marketów będzie stała pusta i nie będzie roboty.
A
Adolf von Kwak
16 listopada, 8:05, czarek:

I komu przeszkadzały te niedziele z otwartymi sklepami? Zgadzam się że zamiast likwidować mogli ustalić żeby sprzedawcy zarabiali więcej w te dni i mieli zamiast niedzieli wolny dzień. Ale solidarność z de bilem na czele wszystko rozwali!!!

29 listopada, 11:36, zb:

Zamiast niedzieli inny? A dzień w tygodniu to to samo co niedziela? No, może dla ciebie, inni wolą mieć wolne. A w Niemczech, i nie tylko też są ci de bile, bo tam mają wolne.

29 listopada, 12:04, Adolf von Kwak:

Że sztaby są 20lat za murzynami wie każdy w całym cywilizowanym świecie wszystko jest otwarte w niedzielę (USA , Uk , Australia , Nowa Zelandia , pół uni i 90% normalnego swiata) domyślam się że polskay jako państwo pod rządami wywaniowe nie życzyło sobie konkurencji i widziało Polakow w niedzielę w kościele tak jak u Żydów w synagodze w soboty . Równe zasady dla wszystkich jak handel ma mieć wolne to niech wolne maja lekarze policja wojsko itd .nie rozumiem pierd0I0nego piSS dzielą[wulgaryzm]h Polaków na lepszych i gorszych , jedyne co im wyszło piSSak zamiast prezydenta (oczywiście dla nich samych)

29 listopada, 12:55, zb:

A nie przyszło ci do głowy, że nie musimy czy tak czy inaczej . Jak ktoś bardzo chce niech otwiera, ale swój własny sklepik, a nie zmusza do tego pracownika sam d.....plaszcząc na wolnym . Po za tym jak zwykle nie potrafisz pisać na temat bo byłbyś chory gdybyś przy okazji kogoś nie opluł. Czy aż tak musisz zaistnieć?

A kto wprowadził zakaz jak nie piSS mieszkałem w różnych miejscach na świecie i nie licząc wyjątków wszystko jest zawsze otwarte , można chronić pracowników i mieć otwarte w niedzielę , dam ci przykład co można zrobić by każdy był zadowolony . 35h tydzień pracy , niedzielę płatne 100% , 2 zmiany poniedziałek-czwartek i piątek-niedziela przy 100% za niedzielę wychodzi pełen etat

z
zb
16 listopada, 8:05, czarek:

I komu przeszkadzały te niedziele z otwartymi sklepami? Zgadzam się że zamiast likwidować mogli ustalić żeby sprzedawcy zarabiali więcej w te dni i mieli zamiast niedzieli wolny dzień. Ale solidarność z de bilem na czele wszystko rozwali!!!

29 listopada, 11:36, zb:

Zamiast niedzieli inny? A dzień w tygodniu to to samo co niedziela? No, może dla ciebie, inni wolą mieć wolne. A w Niemczech, i nie tylko też są ci de bile, bo tam mają wolne.

29 listopada, 12:04, Adolf von Kwak:

Że sztaby są 20lat za murzynami wie każdy w całym cywilizowanym świecie wszystko jest otwarte w niedzielę (USA , Uk , Australia , Nowa Zelandia , pół uni i 90% normalnego swiata) domyślam się że polskay jako państwo pod rządami wywaniowe nie życzyło sobie konkurencji i widziało Polakow w niedzielę w kościele tak jak u Żydów w synagodze w soboty . Równe zasady dla wszystkich jak handel ma mieć wolne to niech wolne maja lekarze policja wojsko itd .nie rozumiem pierd0I0nego piSS dzielą[wulgaryzm]h Polaków na lepszych i gorszych , jedyne co im wyszło piSSak zamiast prezydenta (oczywiście dla nich samych)

A nie przyszło ci do głowy, że nie musimy czy tak czy inaczej . Jak ktoś bardzo chce niech otwiera, ale swój własny sklepik, a nie zmusza do tego pracownika sam d.....plaszcząc na wolnym . Po za tym jak zwykle nie potrafisz pisać na temat bo byłbyś chory gdybyś przy okazji kogoś nie opluł. Czy aż tak musisz zaistnieć?

z
zb
16 listopada, 8:05, czarek:

I komu przeszkadzały te niedziele z otwartymi sklepami? Zgadzam się że zamiast likwidować mogli ustalić żeby sprzedawcy zarabiali więcej w te dni i mieli zamiast niedzieli wolny dzień. Ale solidarność z de bilem na czele wszystko rozwali!!!

Zamiast niedzieli inny? A dzień w tygodniu to to samo co niedziela? No, może dla ciebie, inni wolą mieć wolne. A w Niemczech, i nie tylko też są ci de bile, bo tam mają wolne.

Wróć na i.pl Portal i.pl