Nawet 150 zł za parkowanie pod sklepem Biedronki lub Aldi. UOKiK bada sprawę

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Ze skarg konsumentów wynika, że brakuje rzetelnej informacji o zasadach korzystania z parkingu, w wyniku czego jego zarządca nalicza wysokie opłaty wynoszące 150 zł lub 90 zł.
Ze skarg konsumentów wynika, że brakuje rzetelnej informacji o zasadach korzystania z parkingu, w wyniku czego jego zarządca nalicza wysokie opłaty wynoszące 150 zł lub 90 zł. fot. Dariusz Gdesz/ Polska Press
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku wpłynęło ponad sto sygnałów od konsumentów, dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe oznakowanie a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji.

Choć pierwsze 60 lub 90 minut parkowania (w zależności od lokalizacji parkingu) dla klientów sklepu jest bezpłatne, aby z tego skorzystać, trzeba pobrać bilet parkingowy z parkomatu i umieścić go za przednią szybą samochodu w dobrze widocznym miejscu. Jeśli klient sklepu tego nie zrobi, zarządca parkingu nalicza opłatę w wysokości 150 zł albo 90 zł.

Zdaniem pokrzywdzonych parkingi są niewłaściwie oznakowane, przez co zainteresowani nie wiedzą, że należy pobrać bilet- czytamy na stronie UOKiK. Ponadto konsumenci drukują bilet, ale nie umieszczają go we wskazanym miejscu, często zabierając go ze sobą. Ich reklamacja jest później rozpatrywana negatywnie, mimo że przesyłają firmie bilet i paragon ze sklepu.

Jak wynika z informacji UOKiK firma również negatywnie rozpatruje sytuacje w których „konsument zostawił bilet w samochodzie, ale ten przy zamykaniu drzwi zsunął się z deski rozdzielczej na podłogę. Zdarza się również, że zanim zdążą pobrać bilet i wrócić z nim do samochodu, obsługa parkingu wystawia wezwanie do zapłaty”- czytamy.

- Konsument nie może być wprowadzani w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, cytowany w komunikacie.

Prezes Urzędu przygląda się działaniom firmy TD System i analizuje, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów, co dałoby podstawy do wszczęcia postępowania właściwego. Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Nie wykluczamy kolejnych działań dotyczących także parkingów przy innych sieciach.

Obejrzyj wideo:

60 Sekund Biznesu: Abramowicz: Wykonaliśmy wszystkie założone plany

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Nawet 150 zł za parkowanie pod sklepem Biedronki lub Aldi. UOKiK bada sprawę - Strefa Biznesu

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Konrad
24 lutego, 20:23, Gosc:

Każdy Polak powinien wiedzieć ze mandat może wystawić policja , tego scierwa nie trzeba przyjmować ? niech kierują sprawę do sądu , z góry przegrana dla wielkich firm !

25 lutego, 12:25, Radek:

O czym ty piszesz nie wprowadzaj ludzi w błąd.

Parkując na parkingu akceptujesz regulamin

Dokładnie. Wjeżdżasz więc stosuj się do zasad panujących na parkingu. Nie mówcie głupot że w momencie pobierania biletu ktoś wystawia wezwanie do zapłaty. Przecież widzą że pobieracir bilet poza tym mają monitoring. Zawsze można sprawdzić. Ja im się nie dziwię, jest wiele miejsc gdzie cwaniaki stawiają auta bo myślą że mogą, bo za darmo, bo żydzą na opłaty

D
Dżozef

Wniosek jeden nie robić zakupów w tych miejscach.Przekonają się jak będzie spadek sprzedaży w tych miejscach.

G
Gość

Firma pod Dworcem Głównym też kasuje jak za zboże, złodzieje z Poznania

J
Janusz z pasata

Wielkie halo3, wystarczy wsiąść do auta i odjechać. Właściciel parkingu nie ustali właściciela auta , taki prawo ma tylko policja i straż miejska.

R
Radek
24 lutego, 20:23, Gosc:

Każdy Polak powinien wiedzieć ze mandat może wystawić policja , tego scierwa nie trzeba przyjmować ? niech kierują sprawę do sądu , z góry przegrana dla wielkich firm !

O czym ty piszesz nie wprowadzaj ludzi w błąd.

Parkując na parkingu akceptujesz regulamin

M
Mariola

Janusz chciałby postawić na tydzień wrak pod samym wejsciem i w nosie ma ze blokuje normalnym ludziom parking

G
Gość

To prawda, sam pewnego dnia zostałem zaskoczony informacją o tym, że parking ogólnodostępny stał się płatny. Na szczęście człowiek, który jest za to odpowiedzialny, po prostu podchodził do każdego wysiadającego z samochodu i o tym informował. Jednak bez tego prawie na pewno bym się nie zorientował, że wprowadzono jakieś zmiany, ponieważ wymieniono jedynie tabliczki, na których wcześniej był napis, że parking jest przeznaczony wyłącznie dla klientów. A przecież nikt chyba takich tabliczek nie czyta za każdym razem robiąc zakupy w tym samym miejscu od lat.

G
Gość
24 lutego, 20:23, Gosc:

Każdy Polak powinien wiedzieć ze mandat może wystawić policja , tego scierwa nie trzeba przyjmować ? niech kierują sprawę do sądu , z góry przegrana dla wielkich firm !

24 lutego, 20:58, sdvc:

Biedronka, Lidl itp to firmy zajmujące się handlem. Oni sprzedają miejsce parkingowe na określony czas. Twoim obowiązkiem jest uiścić opłatę skoro skorzystałeś z usługi. To nie są mandaty tylko jasno określone w regulaminie parkingu opłaty postojowe. Jeśli ktoś nie przeczytał regulaminu parkingu (a ten powinien być w widocznym miejscu) to ma problem bo nieznajomość prawa szkodzi.

Dokładnie, nieznajomość prawa, czy regulaminu parkingu nie zwalnia nas z konieczności ich przestrzegania. Parkingi pod marketami we Wrocławiu nie są płatne, bo tak sobie wymyśliła sieć tylko dlatego, że ludzie ich do tego zmusili. Lidl przy Bierutowskiej ma przez cały dzień połowę parkingu zajętą przez stałych bywalców (może i klientów). A jak człowiek jedzie na 'zakupy' to nie ma gdzie auta zaparkować. I moim zdaniem też przydałby się parkometr.

G
Gość

Takie same praktyki stosuje Kaufland we Wroclawiu.Tez umywaja rece na skargi klientow sklepu.

M
Mila

Ja zapłaciłam 150 zł za kilkuminutowe przekroczenie czasu darmowego postoju. Policja przyjechała na wezwanie innej osoby, która nie miała takiej kwoty gotówką i powiedzieli, że w takim razie zabierają auto na parking w Środzie Śl. Policja umyła ręce, bo to teren prywatny.

G
Gość

Między innymi dlatego ludzie przestają kupować w tych sklepach a robią zakupy w sklepach z żywnością dobrej jakości.

s
sdvc
24 lutego, 20:23, Gosc:

Każdy Polak powinien wiedzieć ze mandat może wystawić policja , tego scierwa nie trzeba przyjmować ? niech kierują sprawę do sądu , z góry przegrana dla wielkich firm !

Biedronka, Lidl itp to firmy zajmujące się handlem. Oni sprzedają miejsce parkingowe na określony czas. Twoim obowiązkiem jest uiścić opłatę skoro skorzystałeś z usługi. To nie są mandaty tylko jasno określone w regulaminie parkingu opłaty postojowe. Jeśli ktoś nie przeczytał regulaminu parkingu (a ten powinien być w widocznym miejscu) to ma problem bo nieznajomość prawa szkodzi.

G
Gosc

Każdy Polak powinien wiedzieć ze mandat może wystawić policja , tego scierwa nie trzeba przyjmować ? niech kierują sprawę do sądu , z góry przegrana dla wielkich firm !

Wróć na i.pl Portal i.pl