Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nauczyciel musi dbać o PR jeśli chce mieć autorytet

Aleksandra Dunajska
Jaki wizerunek nauczyciela jest dziś bardziej pożądany - wymagającego belfra czy raczej przyjaciela, na którego można liczyć? Rozmowa z Anną Zalewską z Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Instytutu Edukacji Narodowej.

Po co nauczycielowi PR? Prowadzi Pani szkolenia dla pedagogów w tym zakresie. PR to oczywiście wizerunek. Ten pozytywny przekłada się na prestiż i autorytet, który jest niezbędny w pracy z uczniami.

Żeby nie zakładali na głowę kosza na śmieci?To, że dzięki autorytetowi można spokojnie prowadzić lekcje, to podstawa. Trudno stworzyć atmosferę przyjazną nauce jeśli przez większość czasu trzeba kogoś uciszać, prosić, żeby nie rzucał papierkami, nie patrzył w telefon. Ale autorytet daje też możliwość kształtowania szacunku do posiadanej wiedzy, kompetencji.

Jaki wizerunek nauczyciela jest dziś bardziej pożądany - wymagającego belfra czy raczej przyjaciela, na którego można liczyć?Nie można powiedzieć, że surowy nauczyciel będzie mniej lubiany przez uczniów. Znam takich, którzy są wymagający, ale jednocześnie sprawiedliwi w ocenianiu, prowadzą ciekawe lekcje i uczniowie ich cenią. Z drugiej strony relacje bardziej partnerskie, sygnał: jestem tu dla was, zawsze możecie przyjść, poprosić o pomoc, też się sprawdzają. To, jaką metodę nauczyciel wykorzysta, zależy od osobowości. Niezależnie od postawy ważne jest okazywanie uczniom szacunku.

Jakie PR-owskie instrumenty ma nauczyciel?Przede wszystkim 45 minut lekcji. To, na ile ciekawie ją poprowadzi, stawia go na dobrej pozycji. Ale są też spotkania z uczniami i rodzicami poza zwykłym trybem szkolnym: festyny, wspólne wycieczki.

Strój ma znaczenie? Na pewno. To też kwestia dawania przykładu - jeśli wymagamy od uczniów schludnego wyglądu, musimy sami trzymać pewne standardy.

Przyznanie się do niewiedzy niszczy wizerunek? Nie. O wiele lepiej powiedzieć: “nie wiem, sprawdzę” zamiast kluczyć czy kłamać. Młodzież na pewno natychmiast to zauważy.

Co może nadszarpnąć nauczycielski autorytet? Czasami, niestety, rodzice mówiąc np. „Ta głupia X, znowu dała ci dwójkę, nie poznała się na tobie”. Nie chodzi oczywiście o to, że rodzic nie może mieć negatywnej opinii o nauczycielu, ale nie powinien go krytykować przy uczniu.

A jakie błędy PR-owskie najczęściej popełniają sami nauczyciele? Lekceważenie tematu i postawa typu: ja nie muszę się starać. Każdy musi.


Zobacz także: Jarosław Gowin na inauguracji roku akademickiego w KUL

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski