Nalot na Ubera we Wrocławiu. Kierowcom grożą kary [ZDJĘCIA, FILM]

Jarosław Jakubczak
Nalot policji i inspekcji transportu drogowego na firmy Uber i Opti Taxi we Wrocławiu. Podstawieni klienci zamówili dwa kursy samochodami, których kierowcy współpracują z tymi firmami. Poprosili o dowiedzienie na ul. Wojciecha z Brudzewa i Wilanowską. Tam czekały w nieoznakowanych radiowozach patrole policji i inspekcji. Kierowcy będą mieli teraz problemy. A o ich działalności dowie się też urząd skarbowy.

Na gorącym uczynku złapano dwóch "taksówkarzy", którzy wykonali usługi przewozowe osób bez stosownych uprawnień i pojazdami do tego nieprzystosowanymi. Grożą im kary od 8 do 12 tysięcy złotych i postępowanie skarbowe. Do tylko dwóch takich kontroli przeprowadzonych dziś we Wrocławiu konieczne było zaangażowanie aż 12 osób.

- Dzisiejsze działania miały na celu ochronę rodzimego rynku przed nielegalnymi przewozami pasażerskimi i uzyskanie dowodów potwierdzających zarobkowy przewóz osób bez wymaganych uprawnień - tłumaczy Mariusz Kaczmarz, zastępca naczelnika Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu. - Ujawniliśmy nieprawidłowości. W jednym przypadku był to przewóz osób bez licencji, w kolejnym, przewóz osób samochodem do tego nieprzystosowanym - dodaje.

Jak działają Uber i Opti Taxi?
Usługodawców i klientów łączą mobilne aplikacje instalowane na telefonie komórkowym. To za ich pośrednictwem między innymi można w prosty sposób zamówić samochód, który zawiezie nas o każdej porze dnia i nocy we wskazany adres. Ceny? Często dużo niższe niż w tradycyjnych, legalnych taksówkach. Dlaczego? Bo nielegalni taksówkarze mają mniejsze koszty prowadzenia swojej działalności. Zdarzały się nawet skrajne przypadki, że kierowca realizujący taki przewóz, nie posiadał nie tylko niezbędnych licencji ale nawet... prawa jazdy.

Tymczasem legalni taksówkarze, aby móc zgodnie z prawem wozić pasażerów, muszą zdobyć licencję i spełnić mnóstwo innych warunków. Aby działalność taka była opłacalna, koszty te muszą finalnie być wliczone w cenę kursu.

- Pracuję jako taksówkarz od ponad roku - opowiada nam anonimowo jeden z wrocławskich kierowców. - Aby legalnie móc zacząć wykonywać ten zawód, musiałem przejść długą drogę. Na "dzień dobry", oprócz kosztów zakupu samochodu, wydałem około 6 tysięcy złotych. Miesięczny koszt prowadzenia mojej działalności, bez względu na to czy zarabiam, czy nie, to około 2 tysięcy złotych (ZUS, abonament w korporacji, itp.), nie licząc kosztów eksploatacji samochodu. Aby zostać taksówkarzem, musiałem wykazać się dobrym stanem zdrowia, przejść specjalistyczne psychotesty, przedstawić świadectwo o niekaralności, zdać trudny egzamin z topografii miasta, wyposażyć samochód w niezbędne urządzenia takie jak taksometr czy kasa fiskalna. Wszystko dodatkowo trzeba legalizować, a to pochłania czas i pieniądze. Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla taksówki też jest droższe niż w "zwykłym" samochodzie - nasz rozmówca wymienia długą listę obowiązków, jakie narzuca ustawodawca na kandydatów do tego zawodu.

- Tymczasem nielegalny taksówkarz działa bez tych wszystkich obostrzeń. Nie ponosi tylu kosztów. Wystarczy, że zainstaluje aplikację i już może być "taksówkarzem". Wprawdzie operatorzy systemów weryfikują, czy kandydat na kierowcę ma prawo jazdy, a samochód nie jest starszy niż np. 10 lat, ale osobiście znam przypadki, że usługi przewozowe były prowadzone przez ludzi bez prawa jazdy, niesprawnymi "gruchotami"! Aplikacja była zarejestrowana na tzw. "słupa"- dodaje nasz rozmówca.

- Podobne działania będą regularnie powtarzane - zapowiada Mariusz Kaczmarz. - I nie są to czynności wymierzone jedynie w nielegalne taksówki. Dużo nieprawidłowości jest też podczas wykonywania przewozów autobusami lub podczas transportów towarowych. Pracy jest więc sporo.

Wypadek autokaru na S3. Wycieczka wracała z jarmarku we Wroc...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nalot na Ubera we Wrocławiu. Kierowcom grożą kary [ZDJĘCIA, FILM] - Gazeta Wrocławska

Komentarze 353

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Złotówy się zrzuciły na artykuł sponsorowany w portalu?

To laurka nie mająca prawie nic wspólnego z prawdą!

A myślałem ze dziennikarz powinien być obiektywny... chociaż teraz się przekopiowuje artykuły z innych źródeł, ot nowoczesne dziennikarstwo...
G
Gość
Taksówkarze Ci zarejestrowani z papierami po egzaminach.

Oni najwięcej oszukują klienta maj odbijacze kilometrów, jadą trasami zakorkowanymi i najgorsze to to ze ich auta to naprawdę są w większości wyeksploatowane.
G
Gość
Ten artykuł mija się z rzeczywistością, pomimo obowiązku posiadania licencji na taksówkę we Wrocławiu i egzaminu z topografii w większości korporacji można zatrudnić się po zrobieniu jedynie badań lekarskich i psychotestów, nie znając wystarczająco dobrze Wrocławia. Większość podatków przez korporację są omijane szerokim łukiem. Na ulicach spotyka się pełno starych samochodów wyposażonych w oznaczenie taksówkarskie, które są "starymi gruchotami" mającymi więcej niż 20 lat. Wniosek z tego taki, że w czasach kiedy mamy GPS i google maps nie powinien istnieć obowiązek posiadania egzaminu z topografii miasta, jest to przestarzała zasada z czasów kiedy nie było smartfonów. Autor piszę o ochronie rynku taksówkarskiego? Co to wgl jest rynek taksówkarski? Usługi są wytwarzane na potrzeby konsumenta, a nie na odwrót. Jeśli ludzie wolą korzystać z aplikacji do zamawiania przewozów i rezygnują ze zwykłych taksówek oznacza, że era naciągania klientów przez korporację się kończy (zmniejszanie rozmiarów kół żeby przedłużyć kilometraż w taksometrze; jechanie objazdową trasą do celu) i wygrywa zwyczajnie konkurencja, która oferuje m.in. cene za przejazd znaną klientowi z góry. Technologia idzie do przodu, tradycyjne taksówki i zasady przewozów stały się przestarzałe.
J
JakNieJAkTak
Taki język ? Ktoś chyba podszywa się pod policję. A może to jednak podpity policjant z drogówki ?
I
Irek
Po pierwsze cena, po drugie kultura kierowcy, po trzecie czystość samochodu. Na to zwracam uwage zamawiając i dlatego wole opti taxi od klasycznej korporacji. Wolny rynek, niech inni podniosą jakość usług to przyciągną klientów, proste
M
Miastowy
No bo nasza policja to kozaki same są... Biją staruszki, zabijają skutych małolatów, łapią taksówkarzy i handlują dopalaczami. Dać im więcej podwyżek i awansów.
A
Arooo
Muszą się pogodzić że mają konkurencję i jak nie zrównają stawek do opti taxi to pasażerów mieć nie będą to takie trudne do zrozumienia??
s
student PWr
Kurs z lotniska Wrocław pod akademik Kredka (Grunwald) - porównanie:
- TAXI: 95 zł (ale pan taksiarz z cwaniackim uśmiechem mówi, że to pod warunkiem jak kurs będzie bez taksometru i bez rachunku - NIELEGALNIE i NIEUCZCIWIE),
- UBER: 43 zł (zawsze z fakturą VAT - LEGALNIE i UCZCIWIE).

No i co?

Taksiarze widzą, że coraz trudniej okradać frajerów, ale jeszcze mogą kłamać i trollować na Necie, że w UBERZE to drożej i podatków nie płacą i piją krew (Hitler o Żydach mówił to samo). Tylko kłamstwo ma krótkie nogi, a Polacy się was coraz bardziej brzydzą nieuczciwe pazerne złotówy
N
Nie
Gadaj, adres na który ma Cie zawieźć jest podany przy zamówieniu więc nic nie musisz mówić!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D:D;D;d;d;d;D;d;d;D;D;D:D
W
Wrocławianka
Nawet gdyby to była prawda (przestańcie wreszcie kłamać niedomyte TAXI trolle!!!), to i tak wolę najkrótszą trasą jechać z pachnącym, miłym i inteligentnym UBERKIEM w normalnym ładnym samochodzie niż okrężną drogą zwiedzać miasto ze śmierdzącym, chamskim, niewykształconym i wiecznie narzekającym złodziejem TAXI w gruchocie oklejonym kolorowymi reklamami jak jakiś wiejski słup ogłoszeniowy. Kłamliwi oszuści z TAXI, Polacy już wybrali jak chcą być traktowani - nie chcemy mieć z wami nic wspólnego, więc zejdźcie wreszcie ze sceny - najlepiej wyemigrujcie!!! Zrozumcie to i przestańcie się kompromitować. Dziękuję za uwagę
K
Klient
Sobota godzina 21 kurs solny wałbrzyska Wasz Uber - 56 zł , popularne taxi z 2 tanich Korporacji 23 zł i druga 28 zl. Dziękuję i nic więcej do dodania.
A
Aliszja
Ten buber to fajny, prosty i taki drogi.
D
Drogówka WRO-Hubska
Jeśli ktoś tu jest śmieciem, to raczej nie policja tylko ty prostaku i półgłówku z taxi. Zobaczymy jak chamie będziesz śpiewać jak w jednym tygodniu dostaniesz kilka mandatów za parkowanie w niedozwolonym miejscu, wjazd na czerwonym i notoryczne przekraczanie prędkości. Powiem ci, będziesz skomleć jak kundelek żebym poprzestał na pouczeniu ale nic z tego łajzo. I ciekawe czy potem korporacja taxi zapłaci za ciebie kary tak jak uber płaci kary za swoich?
T
Taxi
Przy takiej policji można czuć się bezpiecznie. Śmiecie na nogach.
K
Kris
Może niech urzędnicy zrobią kontrole taksówkom które nie wydają paragonów i nie używają taksometrów. Wystarczy piątek sobota pod Kino Nowe Horyzonty stanąć. A w Uber zawsze jest rachunek jasny i czytelny! Taksówkarze to złodziejski proceder!
Wróć na i.pl Portal i.pl