Najwcześniej za pięć lat dwupasmową S7 z Krakowa w kierunku Warszawy

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Tak ma wyglądać węzeł Kraków Mistrzejowice. To będzie jeden z fragmentów nowego wyjazdu z Krakowa na Warszawę
Tak ma wyglądać węzeł Kraków Mistrzejowice. To będzie jeden z fragmentów nowego wyjazdu z Krakowa na Warszawę Wizualizacja: GDDKiA
Mocno opóźniona jest budowa trasy S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego. Na razie trwają prace projektowe i przygotowanie dokumentacji. Niebawem ma zostać ogłoszony przetarg na kolejny etap robót.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to dopiero od 2024 r. będzie można jeździć dwupasmową drogą ekspresową S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego. Inwestycja jest jednak mocno opóźniona. Były plany, by do stolicy dwupasmówką jeździć od 2015 r. W 2014 r. rząd Platformy Obywatelskiej zapowiadał, że ten odcinek powstanie do 2020 r. Później rządzący z Prawa i Sprawiedliwości podawali, że będzie gotowy do 2022 r. Obecne prognozy są takie, że ponad 55-kilometrowy odcinek trasy uda się wykonać w ciągu pięciu lat. Na razie trwają prace projektowe i przygotowawcze.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że na dniach ogłosi przetarg na budowę kolejnego etapu drogi od województwa świętokrzyskiego do węzła w Miechowie (ok. 18,7 km). Dla etap Miechów- węzeł Szczepanowice (ok. 5,3 km) GDDKiA niebawem zamierza uzyskać decyzję środowiskową. Wykonanie tego odcinka zaplanowano do 2024 r., ale jest obciążony największym ryzykiem opóźnień z powodu odwołań.

***

Gdyby spełniały się zapowiedzi rządzących, to kierowcy już korzystaliby z dwupasmowej drogi w obu kierunkach z Krakowa do Warszawy. Od lat budowa tej części drogi ekspresowej S7 mocno się jednak opóźnia. Miała powstać w 2015 r., później mówiono o 2020 r., 2022 r., a z obecnych informacji udzielonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że trasę do stolicy w całości pokonamy jadąc po nowej drodze najwcześniej w 2024 r. Wszystko zależy od tego, czy w tym terminie uda zakończyć się budowę części trasy z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego.

- Dokładamy wszelkich starań aby dotrzymać zakładanych terminów. Ryzyko stanowią ewentualne odwołania od wydanych decyzji - informuje Teresa Smajek, zastępca dyrektora GDDKiA oddział w Krakowie.

Budowa drogi S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do Krakowa podzielona została na trzy odcinki , a prace oszacowano na 3,2 mld zł. Nowa droga ma mieć osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów.

Pierwszy odcinek wyznaczono od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła „Szczepanowice” (ok. 24 km). W ramach tego zadania wyodrębniono dwa etapy. Przetarg na realizację pierwszego z nich, czyli nową drogę od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Miechów (ok. 18,7 km), GDDKiA zamierza ogłosić na przełomie sierpnia i września, prace miałby się rozpocząć w 2021 r. i potrwać dwa lata.

Drugi etap wyznaczono od węzła Miechów do węzła Szczepanowice (ok. 5,3 km). GDDKiA jest w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej dla tego zadania i liczy, że dokument zostanie wydany na przełomie sierpnia i września. Później będzie czas na projektowanie i budowę w latach 2022-2024. Teresa Smajek przyznaje, że ten etap prac obarczony jest największym ryzykiem, bowiem opóźnienia mogą być spowodowane ewentualnymi odwołaniami od decyzji środowiskowej.

Wcześniej do użytku mają zostać oddane części ekspresówki bliżej Krakowa. Ponad 13-kilometrowy środkowy odcinek, między węzłami „Szczepanowice” i „Widoma”, ma powstać do 2021 r. Już wybrano wykonawcę robót dla tego odcinka. Termin ich rozpoczęcia uzależniony jest od daty wydania tzw. zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W GDDKiA liczą, że dokument uda się pozyskać w tym miesiącu i rozpocząć prace jeszcze w tym roku.

Kolejny odcinek trasy, od węzła „Widoma” do ul. Igołomskiej w Krakowie (ok. 18,3 km) ma natomiast powstać w latach 2020-2022. Dla tej część trasy też wybrano już wykonawcę i obecnie opracowywany jest projekt oraz przygotowywane są materiały do wniosku o ZRID. GDDKiA planuje uzyskać to zezwolenie w przyszłym roku.

Wybudowanie części drogi ekspresowej S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży z Krakowa w kierunku Warszawy i miast leżących na tej trasie, zwiększyć przepustowości i płynności ruchu, poprawić bezpieczeństwo. Nowa droga ma także odciążyć Kraków od ruchu tranzytowego. Stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki.

W najbliższych latach gmina Kraków planuje natomiast przebudowę al. 29 Listopada (od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta), która jest obecnie główną drogą wyjazdową w kierunku stolicy. Prace polegające na poszerzeniu trasy do dwóch, a miejscami trzech pasów w każdym z kierunków, miały się rozpocząć w 2018 r. Główny wykonawca nie uzyskał jednak pełnej dokumentacji i urząd informował, że inwestycja może wystartować dopiero w I kwartale 2020 r.

GDDKiA przygotowuje się natomiast do budowy północnej obwodnicy miasta, pomiędzy węzłami Modlnica i Kraków Mistrzejowice. Na razie droga jest na etapie projektowania. ZRID dla tego przedsięwzięcia drogowcy zamierzają pozyskać w kwietniu 2020 r. Gdyby tak się stało, to budowa prowadzona byłaby w latach 2020-2023. Całkowitą wartość inwestycji oszacowano na ponad 1,8 mld zł.

Najdłuższa ekspresówka

Droga ekspresowa s7 budowana jest między Gdańskiem a Rabką-Zdrój. Projektowana długość całkowita trasy wynosi 706 km, co czyni ją najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. S7 zaplanowano w przekroju 2x2 (dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu na każdą), poza krótkimi fragmentami o układzie 2x3.

Istniejące odcinki: Straszyn - Napierki; obwodnica Płońska; obwodnica Nowego Dworu Mazowieckiego; Warszawa; Grójec - granica woj. mazowieckiego z woj. świętokrzyskim; Skarżysko-Kamienna - granica woj. świętokrzyskiego z woj. małopolskim; Kraków Nowa Huta (węzeł Igołomska) - Kraków Bieżanów (A4); Myślenice - Lubień.

Odcinki w budowie: Napierki - Strzegowo; Strzegowo - Płońsk; Warszawa - Grójec; granica woj. mazowieckiego z woj. świętokrzyskim - Skarżysko-Kamienna; Szczepanowice - Widoma; Widoma - Kraków; Lubień - Rabka-Zdrój (Chabówka).

odcinki w planowane lub w przygotowaniu: Płońsk - Czosnów, Czosnów - Warszawa, granica woj. świętokrzyskiego (Moczydło) - węzeł Szczepanowice (bez węzła).

Budowy s7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa została podzielona na trzy odcinki:

1. Od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła „Szczepanowice” (bez węzła) - ok. 24 km:

  • etap 1 - granica woj. świętokrzyskiego - węzeł Miechów - ok. 18,7 km; planowana realizacja: 2021 - 2023;
  • etap 2 - węzeł Miechów - węzeł Szczepanowice (bez węzła) - ok. 5,3 km; realizacja: 2022 - 2024.

2. Od węzła „Szczepanowice” ( z węzłem ) do węzła „Widoma” ( z węzłem ); ok. 13,1km; realizacja: 2019 - 2021.

3. Od węzła „Widoma” (bez węzła) do ul. Igołomskiej w Krakowie - ok. 18,3km; realizacja: 2020 - 2022.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl