Najlepszą reputację piwo z naszego kontynentu ma w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Kanadzie i Korei

AIP
Mimo że piwo to napój coraz bardziej popularny i pijemy go więcej, stale zmniejsza się ogólny poziom spożycia alkoholu.
Mimo że piwo to napój coraz bardziej popularny i pijemy go więcej, stale zmniejsza się ogólny poziom spożycia alkoholu. Szymon Starnawski
W 2017 roku produkcja piwa w krajach Europy osiągnęła najwyższy poziom od ostatnich ośmiu lat – przeszło 412 mln hektolitrów. Polska ze stabilną produkcją na poziomie 40,3 mln hektolitrów zajmuje 3 miejsce w europejskiej czołówce – wyprzedzają nas tylko Niemcy (93 mln hl) i Wielka Brytania (40,4 mln hl). Najszybciej rosną w Polsce piwa bezalkoholowe.

Raport Beer Statistics publikowany przez Brewers of Europe to doroczne podsumowanie wielkości produkcji, konsumpcji i innych ważnych wskaźników związanych z rynkiem piwa w krajach europejskich. Podczas gdy produkcja piwa w 2017 roku w Europie przewyższyła zeszłoroczny wynik o 2 mln hl, konsumpcja utrzymała się na podobnym poziomie - około 375 mln hl. Wynika to między innymi z ekspansji piwa poza granice Unii Europejskiej. W ubiegłym roku, rekordowym dla eksportu piwa, jego wartość wyniosła 3,4 mld euro.

Obecnie prawie 22 proc. (8,7 mld litrów) piwa warzonego w Unii jest wysyłane za granicę, przy czym jedna trzecia na rynki pozaeuropejskie. Najlepszą reputację piwo z naszego kontynentu ma w Stanach Zjednoczonych (1,1 mld l), Chinach (520 mln l), Kanadzie (210 mln l) i Korei (175 mln l). Największymi eksporterami w Europie są Belgia i Niemcy. W minionym roku każde z tych państw wyeksportowało 1,5 mld litrów piwa. Kolejnymi ważnymi graczami w tej stawce są Holandia (1,4 mld l), Francja (0,7 mld l) i Wielka Brytania (0,6 mld l).

Przeczytaj także:

Polska plasuje się na ósmym miejscu, przy czym wartość eksportu krajowego piwa stale rośnie. Od 2004 roku wzrósł on o 344,3 proc. W 2017 r. Polska wyeksportowała ponad 3,3 mln hl piwa, co oznacza, że co 8. piwo z naszego kraju trafiło do piwoszy w Europie i poza jej granicami. Dla wzmocnienia eksportu piwa z Polski uruchomiono w tym roku inicjatywę Proudly made in Poland. Według pomysłodawców, Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, znak Proudly made in Poland umieszczony na opakowaniach piw wysyłanych za granicę ma promować rodzime marki i budować wizerunek Polski jako kraju pochodzenia produktów spożywczych najwyższej jakości oraz wiarygodnego i wartościowego partnera handlowego.

Małe browary coraz bardziej widoczne na piwnej mapie Europy

Okres wzrostu produkcji piwa zbiegł się z bezprecedensowym rozkwitem browarnictwa w małej skali. W ostatnim dziesięcioleciu na mapie Europy przybyło 6 tys nowych browarów. Tylko ubiegły rok pozwolił zwiększyć pulę działających w Unii browarów o 1 tys, przez co łącznie jest ich 9,5 tys. Trzy czwarte z tej sumy stanowią mikrobrowary i małe zakłady piwowarskie. Przyczyniają się one w niemałym stopniu do zwiększenia różnorodności, dzięki czemu europejscy piwosze mają do wyboru coraz większą liczbę gatunków i marek piwa. Największą liczbą aktywnych browarów może pochwalić się Wielka Brytania (2 430). W ślad za nią idą Niemcy (1 492) i Francja (1,1 tys). Do granicy tysiąca zbliżają się Włochy (868) i Hiszpania (521). Polska, z nieco ponad 200 browarami, znajduje się tuż za pierwszą dziesiątką w tej stawce, przy czym małe zakłady odgrywają coraz większą rolę na rodzimym rynku piwowarskim. Tylko w 2017 roku w Polsce powstały kolejne 22 mikrobrowary stacjonarne, zlokalizowane przeważnie w mniejszych miejscowościach.

Europejczycy wybierają napoje bez procentów

Mimo że piwo to napój coraz bardziej popularny i pijemy go więcej, stale zmniejsza się ogólny poziom spożycia alkoholu, spada też liczba przypadków upijania się i picia alkoholu przez nastolatków. Rosnący udział piwa w strukturze spożywania alkoholu w połączeniu z dynamicznie zwiększającą się ofertą piw bezalkoholowych i tych z obniżoną zawartością alkoholu jest powiązany ze zmianą wzorców konsumpcyjnych i stylu życia na zdrowy i aktywny. Według danych Eurostatu Unia Europejska produkuje obecnie 900 mln litrów piwa bezalkoholowego (2 proc. wszystkich piw). Jednocześnie przybywa piw o obniżonej zawartości alkoholu oraz piwnych specjalności. Te trzy segmenty stanowią obecnie około 6 proc. całego europejskiego rynku piwa. Również dla Polaków coraz mniej liczą się procenty. W 2017 roku branża browarnicza w naszym kraju odnotowała wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych i niskoalkoholowych (o 22,9 proc.) oraz piwnych specjalności (o 16,9 proc.). Równolegle nastąpił spadek sprzedaży najmocniejszych piw (o 6,2 proc.).

42 mld euro podatków i 2,3 miliona miejsc pracy

Sektor piwowarski wypracowuje dla europejskiej gospodarki wpływy o wartości 50 mld euro, co stanowi równowartość PKB Luksemburga. Do kasy wszystkich krajów Unii Europejskiej z tytułu podatków powiązanych z piwem wpływa blisko 42 mld euro, z czego 10,9 mld euro stanowi akcyza. Europejskie piwowarstwo to również miejsca pracy - 9,5 tys browarów na kolejnych etapach produkcji i w sektorach powiązanych generuje zatrudnienie dla około 2,3 miliona osób.

Równie imponujący jest wpływ polskiej branży piwowarskiej na rodzimą gospodarkę. W 2017 roku całkowite wpływy z podatków i opłat wyniosły 11,2 mld zł. W opisywanym okresie, trzy czwarte wpływów do budżetu państwa generowanych przez branżę piwowarską, stanowiły dochody z tytułu podatku VAT od handlu detalicznego (4,30 mld zł), od gastronomii (0,7 mld zł) oraz z akcyzy (3,45 mld zł).

Bezpośrednie zatrudnienie w browarach to 9,3 tys. osób, ale funkcjonowanie przemysłu piwowarskiego to także miejsca pracy w branżach powiązanych, przede wszystkim w handlu, rolnictwie i przetwórstwie spożywczym oraz sektorze HoReCa. W 2017 roku całkowita liczba miejsc pracy związanych z piwem wyniosła 157,5 tys. Polscy piwowarzy, podobnie jak ich koledzy z innych państw UE, podkreślają, że dla utrzymania wartości wpływów do budżetu i zachowania miejsc pracy w sektorze, potrzebne jest stabilne i przewidywalne otoczenie regulacyjne.

Obejrzyj wideo:

60 Sekund Biznesu: Wina z Polski coraz częściej doceniane w Europie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu