Na święta i Sylwestra zostaniemy w domu? Ceny w hotelach rosną, obłożenie na grudzień bardzo niskie

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Hotelarze przewidują, że grudzień będzie jeszcze słabszy od listopada - 92 proc. hoteli z obłożeniem poniżej 30 proc.
Hotelarze przewidują, że grudzień będzie jeszcze słabszy od listopada - 92 proc. hoteli z obłożeniem poniżej 30 proc. pixabay.com/zdjęcie ilustracyjne
Inflacja uderza Polaków po kieszeni, co przekłada się na decyzje dotyczące miejsca spędzenia tegorocznych świąt i Sylwestra. Z ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarstwa Hotelarstwa Polskiego wynika, że na grudzień aż 92 proc. hoteli ma zarezerwowanych mniej niż 30 proc. miejsc. Ponadto ze względu na rosnące koszty działalności 86 proc. hoteli podniosło ceny.

Spis treści

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego wskazuje, że z dotychczasowej analizy danych dotyczących rezerwacji przyjętych na kolejne trzy miesiące (październik, listopad i grudzień) spodziewać się należy pogorszenie wskaźników w stosunku do wrześniowej ankiety.

Szczególnie dotyczy to października, którego prognozy są wyraźne słabsze niż to miało miejsce miesiąc temu dla września. Kolejne miesiące wskazują na jeszcze bardziej niepokojąco niskie obłożenie.

Niska frekwencja w hotelach już widoczna

W październiku 35 proc. hoteli wskazuje aktualnie na frekwencję poniżej 30 proc. (miesiąc temu dla września było to tylko 12 proc.). Z kolei obłożenie powyżej 50 proc. posiada tylko 20 proc. hoteli. Najliczniejszą grupę (45 proc.) stanowią obiekty z aktualną frekwencją pomiędzy 30 a 50 proc.

W hotelach biznesowych 42 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje tylko 15 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych są na bardzo zbliżonym poziomie. Poniżej 30 proc. frekwencji posiada 39 proc. obiektów, a obłożenie powyżej 50 proc. 12 proc.

Kolejny miesiąc, listopad, powiela dane ankietowe z poprzedniego miesiąca, które praktycznie w ogóle się nie zmieniły: 83 proc. hoteli posiada obłożenie poniżej 30 proc., natomiast frekwencję powyżej 50 proc. wskazało zaledwie 3 proc. obiektów.

W grudniu 92 proc. hoteli poniżej 30-proc. obłożenia

Hotelarze przewidują, że grudzień będzie jeszcze słabszy od listopada - 92 proc. hoteli z obłożeniem poniżej 30 proc. - także w obiektach wypoczynkowych - co oznacza, że przynajmniej na razie Polacy wstrzymują się z rezerwacjami na okres świąteczno-noworoczny.

Koszty prowadzenia hoteli rekordowo wysokie

Z zebranych danych wynika, że trzeci kwartał bieżącego roku to dalszy ciągły i wysoki wzrost wskaźnika inflacji, napędzanego w dużej mierze rosnącymi cenami mediów i żywności. Te z kolei stanowią bardzo istotny udział w kosztach działalności hoteli.
Dlatego IGHP, podobnie jak w lipcu, zapytała o skalę wzrostu cen w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku.

Ceny prądu o 200 proc. w górę

Ceny energii elektrycznej, pomijając hotele, które korzystają ze stałych cen umownych zakontraktowanych na dłuższe okresy, wzrosły średnio o 200 proc. w relacji do września ubiegłego roku. To o 50 pp. więcej niż jeszcze w lipcu. Dla połowy hoteli wzrost wyniósł o 150 proc. i więcej.

Gaz droższy o 321 proc., droższa żywność i napoje

Jeszcze gorzej przedstawia się sytuacja w przypadku cen gazu. Ponownie, pomijając hotele, które posiadają stałe ceny umowne lub nie korzystają z tego nośnika, ceny wzrosły średnio o 312 proc. To z kolei aż o 90 pp. więcej niż w lipcu! Dla połowy hoteli wzrost wyniósł o 250 proc. i więcej. Rekordziści notują podwyżki nawet o 1000 proc.

Dotkliwe są także podwyżki cen żywności i napoi. Średnio wzrosły one o 34 proc. Dla połowy hoteli wzrost wyniósł o 30 proc. i więcej. Rekordziści notują podwyżki nawet o 200 proc.

Rosną koszty działalności, a wraz z nimi ceny

Izba tłumaczy, że dane dotyczące średniej ceny niezmiennie świadczą o ciągłej tendencji wzrostowej. Odpowiedzi wskazują, że wzrost cen – w stosunku do września ubiegłego roku, jak i tego sprzed trzech lat – odnotowuje zdecydowana większość i jednocześnie tak samo liczna grupa hoteli.

W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazało 86 proc. obiektów i identyczny procent w relacji do września ubiegłego roku. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż dynamicznie rosnących kosztów towarów i usług, żywności, wynagrodzeń, a przede wszystkim z wysokich wzrostów cen gazu i energii elektrycznej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Na święta i Sylwestra zostaniemy w domu? Ceny w hotelach rosną, obłożenie na grudzień bardzo niskie - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl