Na rynku najmocniej trzymają się sklepy monopolowe i sportowe

Małgorzata Motor [email protected]
Na rynku najmocniej trzymają się sklepy monopolowe i sportowe
Na rynku najmocniej trzymają się sklepy monopolowe i sportowe Archiwum prywatne
O tym, jakie sklepy opłaca się otwierać, rozmowawiamy z Tomaszem Starzykiem, ekspertem z wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska w Warszawie.

W ostatnim roku liczba sklepów  w Polsce zmniejszyła się o ponad 7 tys. A w naszym regionie?

Podkarpacie procentowo nie wyróżnia się na tle innych województw. W całej Polsce sytuacja wygląda bardzo podobnie. Te same branże wykazują podobne spadki. Można powiedzieć, że na przestrzeni ostatniego roku podkarpacki rynek sprzedaży detalicznej skurczył się o kilka procent.

Które sklepy najmocniej trzymają się na rynku?

Zdecydowanie te z alkoholem. Nieznaczny wzrost odnotowano też w przypadku sklepów sportowych, głównie tych rowerowych. Warto podkreślić, że w ostatnim roku znacząco przybyło również zarejestrowanych sklepów internetowych. Tu łatwiej handlować sprzętem sportowym, rowerami, książkami, gadżetami, butami czy odzieżą.

Jakie sklepy upadają najczęściej?

Sklepy ze sprzętem radiowo--telewizyjnym i IT. Drugie miejsca zajmują sklepy owocowo-warzywne. Natomiast pierwszą trójkę z najbardziej dynamicznym spadkiem zajmują księgarnie. Nieznacznie, poniżej 1 proc. spadła liczba cukierni i ciastkarni, a także sklepów motoryzacyjnych.

W ubiegłym roku odnotowano największy spadek liczby sklepów od 2012 roku. Z czego może to wynikać?

Przede wszystkim z agresywnej polityki dużych sieci handlowych. Nie jest jednak tak, że przestaliśmy robić zakupy w małych sklepach. Nadal lubimy do nich chodzić. Problem w tym, że nie wytrzymują one cenowej konkurencji z sieciami. W efekcie właściciele sklepów są zmuszeni zamknąć biznes, odsprzedać lub przejść na franczyzę. Trzeba wiedzieć, że sieci handlowe w ostatnich latach mocno zmieniły swoją strategię. Inwestują w mały format sklepu. Wszystko po to, aby być tuż za rogiem, na stacji benzynowej, bliżej klienta.

Czy w tym roku należy spodziewać się dalszego spadku?

Przewidywanie przyszłości  jest w tej chwili niezwykle trudne, bo jest to jeden z najbardziej dynamicznie zmieniających się sektorów polskiej gospodarki. Jeśli trend z lat ubiegłych utrzyma się, będziemy świadkami kurczenia się z roku na rok tego rynku w granicach od 2 do 3 procent.

Jak duże konsekwencje gospodarcze ma zmniejszająca się liczba sklepów?

Ogromne. Likwidacja 7 tysięcy sklepów to likwidacja także miejsc pracy. To także więcej osób na zasiłku i mniej płacących podatki. Choć przekonany jestem, że część z nich swój biznes przeniosła do sieci, zakładając sklep internetowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Na rynku najmocniej trzymają się sklepy monopolowe i sportowe - Nowiny

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
damka
Pewnie każdy z tych sklepów ma odpowiedni zapach w wewnątrz. Zainstalowanie zapachu z areon.pl/ sprawi, że więcej osób trafi do naszego sklepu.
f
fras
Efakturomat robi wiele innych rzeczy. Przede wszystkim oszczędza czeas i pieniądze.
j
juhas
Jeszcze trochę a trzymać się będą ci co stosują efakturomat pl
ż
żekotka
Oby ten efakturomat oszczędzi też nieco papieru marnowanego w firmach na potrzeby biurokracji.
d
dorka6
Wszystko zależy od tego jakiej jakości produkty sprzedajemy. Jeśli mamy dobrej jakości produkty, jeśli mamy popyt na nie- na pewno utrzymamy się na rynku. Piccolino- u nich kupuję wszystkie ubranka dla dzieci. Wiem, że mają dobrą jakość, wiem też, że mają wielu klientów.
G
Gustlik
Słyszałem o tym efakturomacie. Podobno nie trzeba czekać na fakturę, można sobie wystawić w oparciu o paragon.
K
Krzysiek
Na rynku utrzymują się tylko "najlepsi". Może za mały nacisk kładzie się na proces planowania i realizacji działalności gospodarczej mającej doprowadzić do transakcji kupna-sprzedaży spełniającej oczekiwania nabywających i sprzedających czyli zarządzanie marketingowe. Koncepcja tego procesu opiera się na założeniu, że kluczem do osiągania celów jest określenie potrzeb i wymagań rynku zbytu oraz dostarczenie pożądanych produktów w sposób korzystniejszy od konkurentów, ku zadowoleniu nabywców.
Wróć na i.pl Portal i.pl