Trasa odcinka S 19 Babica – Jawornik biegnie przez Pogórze Karpackie. Teren ten charakteryzuje się skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym na ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.
Z powodu trudnej rzeźby terenu zaprojektowano 17 obiektów inżynierskich. 30 proc. tej trasy stanowią estakady.Najwyższa estakada o nazwie ES-26 usytuowana będzie między miejscowościami Żarnowa i Godowa. Ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości całkowitej 1082 m i szerokości 29 m łagodnie wpisze się w otaczający teren.
„Jednak to nie długość i szerokość są parametrami, które wyróżniają ten obiekt. Takim parametrem jest wysokość całej konstrukcji w jednej z osi, która przekracza 80 m. Można ją porównać do wyższej wieży Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Co więcej, warto wspomnieć o wysokości konstrukcyjnej ustroju nośnego, która maksymalnie wynosi 12,5 m. Łatwo sobie wyobrazić zatem, że mógłby się tam zmieścić dom jednorodzinny lub… cztery słonie stojące jeden na drugim” – pisze w swoich materiałach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie.
Projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w niełatwym terenie stanowiło wyzwanie pod względem posadowienia – czytamy w materiałach GDDKiA. - Aby wygrać tę nierówną walkę z geologią, projektant w najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje konieczność wykonania pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. Wykonanie tego obiektu będzie wymagało wbudowania ponad 80 tys. m3 mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali, zarówno konstrukcyjnej jak i sprężającej.
Odcinek S19 Babica – Jawornik będzie liczył 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowany w rejonie Strzyżowa, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R.
Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych).
Droga zostanie też wyposażona w urządzenia bezpiecznego ruchu drogowego, takie jak radarowe wyświetlacze prędkości i przejścia dla pieszych, oraz urządzenia ochrony środowiska.
Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.
Zgodnie z podpisaną umową, roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zostaną ukończone we wrześniu 2026 r. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość umowy wynosi jeden miliard 253 mln zł.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Tak Ostrowska-Królikowska traktuje nieślubne dzieci. Nie każdego na to stać
- Ewa Farna chudnie w oczach! Wyciska z siebie siódme poty na sali treningowej
- Złote talerze, pięć sukienek, koncerty gwiazd. Ślub Rutkowskich będzie "na bogato"
- Skaldowie przestaną grać po śmierci Jacka Zielińskiego? Brat przekazał decyzję