Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Morawiecki: - Pesa już w Niemczech. Inne firmy też pojadą

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Mariusz Kapala
Rozmowa z MATEUSZEM Morawieckim, wicepremierem i ministrem rozwoju o Pesie, Polskim Funduszu Rozwoju i Luxtorpedzie 2.0.

- Panie premierze, Pesa przekazała niedawno Linka niemieckiemu, regionalnemu przewoźnikowi NEB. Od 1 lipca rusza on w trasę Berlin-Kostrzyn nad Odrą. To jedyna firma w Polsce, która uzyskała niemiecką homologację. Czy mówimy o początku większej współpracy i coraz więcej polskich pociągów będzie jeździło po niemieckich i zachodnich torach?

Mam nadzieję, że tak się właśnie stanie. Na pewno najtrudniej jest zrobić pierwszy krok i Pesa ma go już za sobą. Uzyskała odpowiednie certyfikaty. Zwłaszcza proces homologacji jest bardzo trudny. Wiadomo, że tak technicznie zaawansowane państwo, jakwymaga dopracowania wszystkich szczegółów. Dlatego jestem pełen optymizmu, jeśli chodzi o następne kontrakty. Wraz z Niemcami otworzy się Zachodnia Europa. Myślę, że nie tylko dla Pesy, ale też dla innych firm, które w Polsce produkują pojazdy szynowe.

- Teraz przed bydgoskim producentem jeszcze większe wyzwanie - realizacja historycznego kontraktu, tym razem dla narodowego przewoźnika Deutsche Bahn, który zamówił w Bydgoszczy aż 470 pociągów. Gdyby Niemcy robili problemy, czego nie można wykluczyć, w jaki sposób może zainterweniować rząd?

Słowo interwencja jest tutaj jak najbardziej właściwe. W sytuacji, gdyby problemy były nieuzasadnione i, jak to się nazywa w unijnym prawie, nosiły znamiona pozataryfowych ograniczeń, owszem, będziemy na ten temat rozmawiali z naszymi odpowiednikami z Niemiec.

Pociąg Link wjechał z hukiem do Berlina [zdjęcia]

- Polskie firmy, bez wątpienia potrzebują pomocy, by podbijać zagraniczne rynki. Rząd mówi dużo o wsparciu eksportu. Jak zamierza to robić?

Często na świecie największym problemem jest sfinansowanie kontraktu niż jego wykonanie. Dlatego mamy plan przebudowy np. Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Banku Gospodarstwa Krajowego, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych czy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Zostaną zintegrowane w ten jeden Polski Fundusz Rozwoju w celu pozyskiwania i realizacji kontraktów zagranicznych. Odpowiednie gwarancje podłożone pod kontrakty poza Polską lub kredyty dla strony kupującej, a także leasing, są ważnym elementem układanki gospodarczej. Chcemy głęboko przebudować naszą architekturę finansowania eksportu. Polski Fundusz Rozwoju powstaje jako parasol lub integrator kilku agencji rozwojowych. Będzie miał za zadanie ułatwianie firmom, takim jak choćby Pesa, jej konkurencja oraz z innych branż, podbijanie zagranicznych rynków. Luxtorpeda 2.0. jest zaś przykładowym programem, w którym firma sprzedając zaawansowane pojazdy szynowe, będzie mogła skorzystać z wsparcia ministerstwa.

- W Polsce bardzo kuleje prawo zamówień publicznych. Zdarza się, że przetargi są przygotowywane pod konkretne firmy. Doświadczyła tego niedawno choćby Pesa - w Łodzi i Zachodniopomorskiem. Zamawiający postawili takie wymogi, że nie miała prawa wystartować, a mogli Stadler, Newag oraz Alstom. Krajowa Izba Odwoławcza poparła stanowisko bydgoskiej firmy uznając, że wykluczenie jej z przetargów ogranicza konkurencję. Oczywiście, to nie jedyny taki przypadek na rynku. Czy w ogóle powinno dochodzić do takich sytuacji?

W prawie zamówień publicznych nie różnicujemy czy to jest polski, czy zagraniczny biznes. Nie będzie preferowania firm rodzimych. Ministerstwo Rozwoju jest zobligowane, aby w sposób niedyskryminacyjny stosować przepisy europejskie. Jednak obserwujemy, że zagraniczni zleceniodawcy czasem preferują swoich krajowych dostawców, chociaż akurat w Berlinie byliśmy świadkami, że wybrali polskie pociągi. W tym momencie należy powiedzieć, że będziemy z jednej strony stosować się do prawa unijnego, a z drugiej warto przyglądać się wszystkim zamówieniom, zwłaszcza specjalnym kryteriom. Może być w nich bowiem ukryta preferencja dla któregoś z dostawców. W dostępie do kontraktów powinna być równość i sprawiedliwość.

M. Morawiecki: Niższy wiek emerytalny nie wcześniej niż za rok [x-news TVN 24)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska