Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ministerstwo pokazało schemat przekopu Mierzei Wiślanej

Tomasz Chudzyński
Obiecaliśmy i słowa dotrzymamy - pisze o przekopie Mierzei Wiślanej minister Marek Gróbarczyk i pokazuje schemat kanału.

Informację podtrzymującą nadzieje zwolenników kanału przez Mierzeję Wiślaną szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej przekazał na Twitterze. Marek Gróbarczyk informuje też, że cała inwestycja mogłaby być gotowa już w 2021 roku. Publikuje również mapkę mierzei z naniesionymi instalacjami kanału żeglugowego.

Czytaj: Mierzeja będzie przekopana. Czy to dobrze? [KOMENTARZ]

Schemat zaprezentowany przez ministra Gróbarczyka nie różni się praktycznie od planów, które prezentował od kilku lat Urząd Morski w Gdyni. To ta jednostka na zlecenie rządowe od 2007 roku przygotowuje formalną część planowanej inwestycji, m.in. badania środowiskowe, wpływ inwestycji na środowisko itp. Wśród materiałów prezentowanych chociażby w czasie konsultacji społecznych wstępny schemat przekopu Mierzei Wiślanej można już było oglądać. Zaznaczmy, kanał żeglugowy ma być umiejscowiony w tzw. Nowym Świecie, między miejscowościami Skowronki i Przebrno (wg badań, to najkorzystniejsza pod względem ekologicznym lokalizacja).

Ma mieć około 1400 metrów długości, szerokość 60 metrów, głębokość 5 metrów, śluzę, wrota sztormowe po każdej stronie. Pływać mają nim statki o długości do 100 metrów i zanurzeniu do 4 metrów. Od strony morza mają zostać zbudowane falochrony. Potrzebne będą również tory wodne prowadzące przez Zalew Wiślany. Nad kanałem wieść mają dwa mosty zwodzone lub jeden stały (tych akurat schemat ministra Gróbarczyka nie zawiera, są natomiast na planach Urzędu Morskiego).

Dodajmy, plany inwestycji były też jednym z tematów wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w Gdyni w ostatni poniedziałek. Uczestniczący w spotkaniu minister Gróbarczyk nazwał kolejny raz budowę przekopu mianem rządowego priorytetu, a na Twitterze dodał, że trwają ustalenia z Komisją Europejską (te są konieczne z uwagi na to, że budowa naruszy obszary chronione unijnym programem ekologicznym Natura 2000). Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni, przyznała, że jeśli uda się rozpocząć budowę w 2018 roku, powinna być sfinalizowana w 2021-2022.

Więcej na ten temat przeczytasz w czwartkowym (25.02.2016r.) papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" albo kupując e-wydanie gazety.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki