Mieszkanka jednej z miejscowości pod Przemyślem straciła 12 tys. zł. Teraz przestrzega innych przed fałszywą wiadomością SMS

luks
Fałszywe wiadomości SMS.
Fałszywe wiadomości SMS.
Pani Kinga odebrała wiadomość SMS, że ma dług i musi zapłacić 1,47 zł. Wykonała przelew. To był błąd.

- Dostałam SMS, aby zapłacić 1,47 zł. Pomyślałam, że to nieuregulowany dług. Weszłam na podany adres www i zapłaciłam 1,47 zł poprzez płatności online PayU. Wtedy się zaczęło… - mówi pani Kinga, mieszkanka jednej z miejscowości gminy Bircza w powiecie przemyskim.

- Zostałam okradziona z konta w banku Santander na 12 tys. zł. Ktoś przejął mój telefon, nie mam pojęcia jak zmienił sobie limity w banku i ukradł pieniądze. Jestem współwłaścicielką konta mojej mamy to właśnie z tego konta zniknęło 2900 euro. Ktoś przewalutował na moje konto po czym zrobił przelew do siebie - relacjonuje.

- Bank umywa ręce i mówi, że to sprawa dla policji. Przyjęli tylko reklamację. To niepoważne, bo ludzie powierzają bankowi pieniądze myśląc, że są bezpieczne a tu nagle okazuje się, że jak ktoś zostanie okradziony oni nic nie mogą zrobić - mówi kobieta.

Jak to możliwe, że z konta zniknęło 12 tys. zł

Oto prawdopodobny scenariusz. Po wejściu na stronę internetową podaną w SMS, ukazał się fałszywy panel do szybkich płatności. Ofiara, po wybraniu banku, jest przekierowana na jego panel logowania, ale nie w poprawnej domenie banku a w fałszywej. Po podaniu danych dostępowych zobaczy fałszywą formatkę przelewu. Jeśli zleci ten przelew, to otrzyma wiadomość SMS potrzebną do autoryzacji przelewu.

Jeśli ofiara przepisze kod z SMS i nie zorientuje się, że operacja dotyczy czegoś innego niż autoryzowanie przelewu, to przekaże przestępcom kod do autoryzacji operacji dodania zaufanego odbiorcy.

W tym momencie przestępcy będą w stanie wytransferować wszystkie pieniądze z konta ofiary szybkimi przelewami na numer rachunku „zaufanego odbiorcy”, którego sami, dzięki nieuwadze ofiary, byli w stanie dodać do jej konta.

Policjanci z Przemyśla przyjęli zgłoszenie od pani Kingi.

- Wszczęte zostało dochodzenie w sprawie oszustwa komputerowego. Grozi za to kara do 5 lat pozbawienia wolności – powiedział podkom. Damian Brzyski z Komendy Miejskiej Policji w Przemyślu.

Fałszywe faktury

W ostatnim czasie ponownie możemy zaobserwować masowe rozsyłanie wirusów pod postacią faktur, wezwań do zapłaty czy innych informacji związanych z finansami. Jest to o tyle groźne zjawisko, iż po otwarciu załącznika niby nic się nie dzieje, ale wirus, który się aktywuje może odszyfrować wasze hasła zapisane w przeglądarkach.

Czujność powinny wzbudzać także błędy czy niezręczności językowe. Takie ataki są często przeprowadzane przez zagraniczne grupy przestępcze, które korzystają z dostępnych w internecie translatorów. Jeśli cokolwiek brzmi nienaturalnie, „nie po polsku”, warto zachować ostrożność i zweryfikować nadawcę wiadomości. Jeśli w treści e-maila pojawiają się takie dane, jak numer klienta, należy sprawdzić ich poprawność – przestępcy zazwyczaj nie znają numerów klientów, generują je automatycznie.

Policjanci nie dysponują precyzyjnymi statystykami oszustw metodą przez SMS, czy e-maila.

- Ustalenie sprawcy jest możliwe, niektóre sprawy są dość proste, inne o wiele bardziej skomplikowane. Wszystko zależy od sposobu, w jaki działa sprawca, jakimi narzędziami informatycznymi się posługuje. To determinuje nasze działania - mówi nadkom. Marta Tabasz Rygiel, rzecznik prasowy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Rzeszowie.

- Sprawcy trudno w pełni zachować anonimowość, bowiem wyłudzone pieniądze muszą trafić na czyjeś konto, ktoś musi wynająć usługę np. SMS Premium. Oczywiście nie możemy zdradzać jakimi metodami się posługujemy, żeby zidentyfikować sprawcę - dodaje policjantka.

Funkcjonariusze apelują, aby nie klikać w linki w SMS lub e-mail i w ten sposób dokonywać płatności. Warto wcześniej sprawdzić czy firma, instytucja w ten sposób komunikuje się z klientami.

Ustaw limity na transakcje w swoim banku

Ważne jest, aby mieć poprawnie ustawione limity dzienne na przelewy (czyli jak najniższe). Dzięki limitom przestępca nie wyprowadzi więcej niż wartość limitu. Złodziej może oczywiście próbować podnieść limit, ale to dodatkowy krok.


Zobacz także: Zatrzymano parę odpowiedzialną za ponad 100 oszustw. Oferowali fikcyjny towar w internecie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Mieszkanka jednej z miejscowości pod Przemyślem straciła 12 tys. zł. Teraz przestrzega innych przed fałszywą wiadomością SMS - Nowiny

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
antyczub
W dniu 09.03.2019 o 22:45, Szafot dla bandytów napisał:

Wszyscy co krytykujecie tą kobietę zasługujecie na to samo albo całkowitą kradzież waszych żałosny majątków niech was piekło pochłonie a wasze dzieci niemcy do burdeli wezmą jeb.ł was pies i zdechł.

Dziękuję bardzo za miłe życzenia. W Kościele ci tak kazali kochać bliżnich?

S
Szafot dla bandytów
Wszyscy co krytykujecie tą kobietę zasługujecie na to samo albo całkowitą kradzież waszych żałosny majątków niech was piekło pochłonie a wasze dzieci niemcy do burdeli wezmą jeb.ł was pies i zdechł.
M
Matt

Za głupotę się płaci, tak samo za brak edukacji, jak się nie potrafi sprawdzić co jest prawdą a co nie to płacić na poczcie albo w salonie i wyłączyć bankowość mobilną i internetową.

w
wglowiesieniemiesci

w polszy bym nic za pomoca nternetu nie kupil wiecej juz dali mi nauczke…..banda nad bandami….poczawszy od dolu az po sam wierzch…..kraj nierobow I lajdactwa I Rozdawnictwem psuja nowe pokolenia dawnych pokolen popijusow.

D
Darii
Mam podobny przypadek . Mozna jakis kontakt do tej Pani .lub niech Pani napisze w komentarzu .
a
antyczub
W dniu 08.03.2019 o 23:44, Gość napisał:

Głupi Rychu - To że bank powinien mieć lepsze zabezpieczenia i zatrudniać najlepszych informatyków którzy nie dopuszczają do takich oszustw.

Przecież ona nie weszła na strone banku!!! Jak ma się bank zabezpieczyć jak jego klienci to idioci?

J
Ja
Dlatego mam na kartę tel a nie na abonament bo tel za zł dostanę
G
Gość
Głupi Rychu
G
Gość
W dniu 08.03.2019 o 18:54, Rychu napisał:

Głupia baba ma jeszcze żal do banku. Co to obchodzi bank? 

Głupi Rychu - To że bank powinien mieć lepsze zabezpieczenia i zatrudniać najlepszych informatyków którzy nie dopuszczają do takich oszustw.

a
anya

Co to w ogóle za stylistyka informacji w tym sms cyt."upominamy o niezapłaconej należności"-przecież po polsku tak się nie mówi-upominać to kogoś a o niezapłaconej należności to się przypomina.I ten błąd już powinien wzbudzić w tej pani podejrzenia co do prawdziwości tego sms-a..

R
Rychu

Głupia baba ma jeszcze żal do banku. Co to obchodzi bank? 

Wróć na i.pl Portal i.pl