Mieszkańcy Warszawy nie chcą strefy czystego transportu. Ale radni im ją zrobili

OPRAC.:
Robert Szulc
Robert Szulc
Wideo
od 16 lat
Mieszkańcy stolicy nie chcą wprowadzenia strefy czystego transportu. Dali temu wyraz podczas sesji Rady Warszawskiej. Ponad stu przeciwników głośno protestowało, zarówno na sali obrad, jak i w kuluarach, przeciwko wprowadzeniu strefy. Ich okrzyki i gwizdy zmusiły przewodniczącą do ogłoszenia przerwy w obradach. Ale radni i tak uchwalili, że strefa powstanie!

Pan Andrzej, protestujący mieszkaniec Bemowa, powiedział PAP, że dla niego ta strefa to zwykłe oszustwo. "Bo jeśli samochód z 5-litrowym silnikiem diesla generuje dużo większe zanieczyszczenia, może wjechać do strefy, bo jest nowy, a seicento na gaz, który jest dość ekologicznym samochodem - efektem spalania LPG jest woda, nie może wjechać, to ktoś nas tu robi w konia" - zaznaczył.

"Uważam, ze jakakolwiek strefa nie ma sensu. Dochodzi do kuriozalnej sytuacji, kiedy po jednej stronie ulicy samochody są legalne, a po drugiej już nie. Taka uchwała łamie podstawowe prawa ludzkie. Równość wobec prawa i wolność poruszania jest prawem konstytucyjnych" - podkreślił.

Podobnych argumentów użył w rozmowie z PAP pan Michał z osiedla Ostrobramska, który podkreślił, że samochody starsze z małymi silnikami produkują znacznie mniej zanieczyszczeń niż auta nowe z dużymi silnikami.

"Jesteśmy krajem europejskim, mamy zobowiązania unijne, że jakaś strefa musi być. Dobrze zróbmy ją, ale w jakiś sensownych miejscach, gdzie ludzie chodzą na spacery, zwiedzają, gdzie jest ruch rowerowy" - zaznaczył. "Przecież nie musi być jedna strefa zróbmy kilka, np. Starówka, okolice Łazienek, czy pałacu w Wilanowie. Przy tym ostatnim mieszka najwięcej ludzi, którzy właśnie jeżdżą samochodami z dużymi silnikami. I tam właśnie wiele osób jeździ na rowerach na spacery" - dodał.

Zaznaczył, że ratusz chce, by mieszkańcy przesiadali się do komunikacji miejskiej. "Niech nam odpowie, w jaki sposób z Falenicy, Rembertowa czy Białołęki można szybko dojechać do centrum. Mówią, że jest metro. Okej, jak już się do niego dostanę, to nie narzekam, oczywiście jest szybko. Ale dzisiaj jadąc tutaj z Grochowa 20 minut stałem w korku na buspasie na Trasie Łazienkowskiej. A ratusz mówi, że w Warszawie mamy najwspanialszą komunikację miejską w Polsce" - powiedział pan Michał.

Podał też przykład, gdy córkę, która uczy się w szkole muzycznej, wozi na zajęcia muzyczne z Ostrobramskiej na Krasickiego. "Nawet w korkach wiozę ją samochodem maksymalnie 40 minut. Komunikacją miejską, w sprzyjających warunkach ta podróż trwa 50 minut plus 700 metrów na piechotę do przejścia z plecakiem i instrumentem muzycznym na plecach" - wyjaśnił.

Pan Michał ma drugi samochód, z normą Euro 5, ale jeździ nim żona. "Jak ona musi go w danej chwili używać, to ja biorę ten swój i jadę z córką" - zaznaczył.

Po wprowadzeniu strefy nie będzie nim mógł pojechać np. na działkę. "Co z nim zrobić? Wystawić go za strefę i do niego spacerować? Jak już robimy strefę i zabraniamy wjazdu samochodom, to zabrońmy wszystkim. Zróbmy płatny wjazd i wtedy samochody znikną. I to czym większy i cięższy samochód, tym powinni płacić więcej i zobaczymy czy wszyscy ci, którzy przyjeżdżają samochodami do np. Złotych Tarasów na zakupy, to czy będą tak chętnie przyjeżdżać" - podkreślił.

Paweł Skwierawski z inicjatywy Stopkorkom wskazał na interesujące wyniki badań przeprowadzonych przez stowarzyszenie "Lubię miasto". Wynika z nich, że poziom pyłów uniesionych był identyczny w okresie lockdownu jak w dwóch latach poprzedzających. "Również poziom tlenku węgla był na tym samym poziomie, jedynie zaobserwowano 8-procentowy spadek zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu" - dodał.

Porozumienie Stopkorkom przeprowadziło w związku z tym swoje badania, opierając się na danych satelitarnych otrzymanych z agencji kosmicznej NASA. "Analizowaliśmy okres lockdownu, czyli rok 2020 i dwa kolejne lata" - wyjaśnił.

"Okazało się, że w marcu 2020 roku, czyli na początku lockdownu mieliśmy większe stężenie dwutlenku azotu niż w 2022 roku. W kwietniu było niższe, a w maju znowu wyższe niż w 2021 i 2022 roku. Aby to wyjaśnić sięgnęliśmy po dane temperaturowe z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Pokazały one, że zarówno w marcu jak i maju 2020 oraz kwietniu, były rekordowo niskie temperatury w 30-letniej perspektywie obserwacji danych meteorologicznych" - powiedział przedstawiciel Stopkorkom.

W jego ocenie to jasno pokazuje, że główną przyczyną zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu jest ogrzewanie. "Porównaliśmy jeszcze lipiec z październikiem i ewidentnie widać, że im chłodniej i bardziej deszczowo, tym jest większe stężenie dwutlenku azotu nad np. aglomeracją warszawską" - dodał.

Wbrew woli mieszkańców stolicy radni przegłosowali uchwałę w czwartek wieczorem. Wcześniej przyjęli dwie poprawki radnych KO. Jedna dotyczyła zmniejszenia zasięgu strefy, a druga doprecyzowała, których właścicieli aut dotyczy zakaz wjazdu do SCT.

Radni PiS zgłosili do uchwały kilkanaście poprawek, Lewica jedną. Żadna nie została przyjęta.

Strefa Czystego Transportu od 1 lipca 2024 r. zakłada zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat.

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy aż do stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Wprowadzony został również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki wjazdu dla pojazdów spełniających jedną z poniższych kategorii. Wyłączenia ustawowe: służby (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna), pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, inne (np. autobus szkolny z wycieczką). Wyłączenia gminne: pojazdy zabytkowe i historyczne – wyłączone pod zakazu są pojazdy spełniające definicję stosowaną przez ubezpieczycieli, specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy). Wyłączenia gminne okazjonalne: przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury (przepustka do wykorzystania przez 4 dni w roku).

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.

rs

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bolo Lolo
Jak to nie chcą?!!! Nie chcą słuchać rozkazów Rafaua, na którego głosowali i prezydenta RP wg Tuska niemoty?!
s
sosna
8 grudnia, 8:03, Pisowcy nie chcą:

Jak nie chcą, pisowcy nie chcą, niech sprzedadzą dizle 20 letnie i kupią 19 letnie, dołożą kilka tys zł to nie tak dużo a nie będą truć ludzi ,

8 grudnia, 08:54, Xxx:

Po co piszesz durne koomentarze analfabeto. Jacy pisowcy?

Tak to już jest, że sensowne zmiany w tym kraju blokują pisowcy. Przejawem tego jest również komentowany artykuł pomieszczony w jawnie przecież propisowskiej gazecie.

s
sosna
8 grudnia, 09:32, Stefan:

tytuł jest kłamliwy. Mieszkańcy Warszawy pragną tej strefy. Przecież wybrali radę miasta, która działa w ich imieniu i zgodnie z ich ideami. Gdyby nie chcieli strefy to by wybrali inną radę miasta.

Otóż to. Jako jeden z tych mieszkańców również jej chcę i zagłosuję na tych, którzy zapowiadają jej wprowadzenie. Im szybciej, tym lepiej. Zresztą, artykulik sam w sobie jest śmieszny - ,,mieszkańców Warszawy'' uzbierała się cała setka:).

s
sosna
8 grudnia, 12:28, wojɐk🔫:

⭐⭐⭐⭐⭐Je bać Rafała Trzaskowskiego

⭐⭐⭐⭐⭐Je bać unie i brukselską mafię⭐⭐⭐⭐⭐Je bać TW Donalda Oscara 🐕tuska🐕to m💣order✈ca Lecha Kaczyńskiego i🕷🕷menda szwabsko-ruska.

Skomentuj

Marzysz o tak bliskim kontakcie z panem Trzaskowskim i panem Tuskiem? No cóż, marzyć możesz, nie sądzę, żeby z wzajemnością. Oni są heteroseksualni, o ile wiem.

H
Hamlet
Brawa dla Radnych warszawskich i dla Trzaskowskiego. Warszawiacy ich przecież wybrali.
w
wojɐk🔫
⭐⭐⭐⭐⭐Je bać Rafała Trzaskowskiego

⭐⭐⭐⭐⭐Je bać unie i brukselską mafię⭐⭐⭐⭐⭐Je bać TW Donalda Oscara 🐕tuska🐕to m💣order✈ca Lecha Kaczyńskiego i🕷🕷menda szwabsko-ruska.

Skomentuj
J
Jacek
8 grudnia, 8:44, Jacek:

Chociaż jestem przeciwny temu, żeby Rafał Trzaskowski był prezydentem Warszawy to muszę przyznać, że popieram go w kwestii wprowadzenia wolnej od samochodów spalinowych. Uważam, że nawet nowe auta z silnikami benzynowymi i diesla powinny mieć zakaz wjazdu do centrum miasta. Po co jeździć z mokotowa do centrum autem podczas gdy jest świetna komunikacja metrem lub tramwajem. Ja, jako mieszkaniec Ursynowa od 43 lat NIGDY nie pcham się do centrum samochodem. Jest to niepraktyczne, nieekonomiczne i zwyczajnie niewygodne. To praktykują chyba tylko leniwe paniusie w wypasionych suvach, małolaty którym tatuś dopiero kupił samochód i stare dziadki z artretyzmem. Ja jako wysportowany 48 letni facet wolę sport i własne nogi.

8 grudnia, 10:48, Robert Szulc:

Córkę do szpitala będzie Pan wiózł rowerem czy na plecach niósł? Czy może autobusem, potem tramwajem? A może 4 godziny będzie Pan czekał na karetkę?

Tak, mam córkę. Do szpitala na Wołoską mam blisko. Poza tym mieszkam przy stacji pogotowia ratunkowego, która bardzo przeszkadzała swego czasu bandzie "słojów" ze względu na emitowany hałas. Czemu wszyscy przytaczają ten sam przykład tzn dowóz chorego do szpitala? To jest sytuacja nadzwyczajna i jak zajdzie taka potrzeba to do centrum pojadę TIR-em gdzie jak Pan wie jest zakaz tonażowy.

Z
Zyga
A co tam auta. Na moim osiedlu wieczorem śmierdzi dymem z kominów prywatnych posesji.
R
Robert Szulc
8 grudnia, 8:44, Jacek:

Chociaż jestem przeciwny temu, żeby Rafał Trzaskowski był prezydentem Warszawy to muszę przyznać, że popieram go w kwestii wprowadzenia wolnej od samochodów spalinowych. Uważam, że nawet nowe auta z silnikami benzynowymi i diesla powinny mieć zakaz wjazdu do centrum miasta. Po co jeździć z mokotowa do centrum autem podczas gdy jest świetna komunikacja metrem lub tramwajem. Ja, jako mieszkaniec Ursynowa od 43 lat NIGDY nie pcham się do centrum samochodem. Jest to niepraktyczne, nieekonomiczne i zwyczajnie niewygodne. To praktykują chyba tylko leniwe paniusie w wypasionych suvach, małolaty którym tatuś dopiero kupił samochód i stare dziadki z artretyzmem. Ja jako wysportowany 48 letni facet wolę sport i własne nogi.

Córkę do szpitala będzie Pan wiózł rowerem czy na plecach niósł? Czy może autobusem, potem tramwajem? A może 4 godziny będzie Pan czekał na karetkę?

S
Stefan
tytuł jest kłamliwy. Mieszkańcy Warszawy pragną tej strefy. Przecież wybrali radę miasta, która działa w ich imieniu i zgodnie z ich ideami. Gdyby nie chcieli strefy to by wybrali inną radę miasta.
X
Xxx
8 grudnia, 8:03, Pisowcy nie chcą:

Jak nie chcą, pisowcy nie chcą, niech sprzedadzą dizle 20 letnie i kupią 19 letnie, dołożą kilka tys zł to nie tak dużo a nie będą truć ludzi ,

Po co piszesz durne koomentarze analfabeto. Jacy pisowcy?

v
vita
Dlaczego celowe podłączenie rury wydechowej do kabiny auta byłoby [wulgaryzm]rstwem pasażerów.....a [wulgaryzm]rstwem nie jest zbiorowe zionięcie spalinami na przechodniów, którzy stoją na przystankach i na przejściach dla pieszych?
J
Jacek
Chociaż jestem przeciwny temu, żeby Rafał Trzaskowski był prezydentem Warszawy to muszę przyznać, że popieram go w kwestii wprowadzenia wolnej od samochodów spalinowych. Uważam, że nawet nowe auta z silnikami benzynowymi i diesla powinny mieć zakaz wjazdu do centrum miasta. Po co jeździć z mokotowa do centrum autem podczas gdy jest świetna komunikacja metrem lub tramwajem. Ja, jako mieszkaniec Ursynowa od 43 lat NIGDY nie pcham się do centrum samochodem. Jest to niepraktyczne, nieekonomiczne i zwyczajnie niewygodne. To praktykują chyba tylko leniwe paniusie w wypasionych suvach, małolaty którym tatuś dopiero kupił samochód i stare dziadki z artretyzmem. Ja jako wysportowany 48 letni facet wolę sport i własne nogi.
K
Konserwy nie decydują
Poszukajcie gazet konserwowych z okresu jak była robiona kanalizacja w Warszawie , pisali ze to spisek żydowski,poszukajcie konserwowych gazet jak ludziom.elektrycznosc podciągali do mieszkan , na pierwszej stronie człowiek zaplatany w przewody , oni ogólnie są na nie
L
Lobby
Trzeba po mordzie bić lobbystów złego powietrza w miastach
Wróć na i.pl Portal i.pl