Miasto wytycza kolejne buspasy

Grzegorz BruszewskiZaktualizowano 
Warszawa od dziś ma siedem kilometrów nowych buspasów na ciągle zakorkowanej Trasie Łazienkowskiej. Dzięki temu przejazd autobusem z Ochoty na Pragę skróci się nawet o 15 min.

Z 13,2 km buspasów wciąż daleko nam do innych europejskich stolic, które stawiają na komunikację miejską. Np. Praga ma 235 km pasów tylko dla autobusów, Berlina 198 km, a Wiedeń 185 km. Władze Warszawy nie zamierzają jednak poprzestać na wytyczaniu buspasów na Trasie Łazienkowskiej i chcą je także wyznaczyć w Al. Jerozolimskich oraz na Belwederskiej.

- To rozwiązanie ma przekonać warszawiaków do zmiany samochodu na komunikację miejską - wyjaśnia Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.

Najdłuższy w Warszawie pas dla autobusów to właśnie ten na Trasie Łazienkowskiej - w obu kierunkach od ul. Grójeckiej do ul. Kinowej. W najbliższych dniach policja i straż miejska będą kontrolować, czy kierowcy samochodów osobowych przestrzegają przepisów i nie wjeżdżają na buspas. Pasażerów jeżdżących Trasą Łazienkowską na pewno ucieszy informacja, że od 1 października pojawią się tu dwie nowe linie autobusowe.

Pierwsza - 382, będzie kursowała przez cały dzień, ale tylko w dni robocze z Dworca Zachodniego i pojedzie Al. Jerozolimskimi, Kopińską, Wawelską, al. Armii Ludowej przez most Łazienkowski i daje al. Stanów Zjednoczonych, Ostrobramską, Zamieniecką, Łukowską do pętli osiedle Ostrobramska. W godzinach szczytu będzie jeździła co 7,5 min.

Z kolei drugą nową linią będzie 415, która zastąpi czasowo zlikwidowaną linię 408. To ważna informacja dla mieszkańców Rembertowa. Autobus będzie kursował tylko w dni powszednie i tylko w godzinach szczytu na trasie: Mokry Ług - Czwartaków, Paderewskiego, gen. Chruściela, Strażacka, Żołnierska, Marsa, Grochowska przez rondo Wiatraczna i dalej al. Stanów Zjednoczonych przez most Łazienkowski, al. Armii Ludowej, Waryńskiego dojedzie do metra Politechnika.

W kierunku Mokrego Ługu pojedzie ulicami: Waryńskiego i al. Armii Ludowej. Autobusy będą podjeżdżały na przystanki co pół godziny, a ich rozkład będzie skoordynowany z linią 515. Dzięki temu autobusy nie będą przyjeżdżały na przystanek parami.

Z myślą o nowym buspasie na początku września zwiększona została również częstotliwość kursującej Trasą Łazienkowską linii 523 (z 15 do sześciu minut w godzinach szczytu). - Pasażerowie, którzy będą podróżować po nowym buspasie, będą mieli do dyspozycji autobusy kursujące co kilka minut - zapewnia Igor Krajnow.

- To prawie tak jak w metrze albo na Trasie W-Z po oddaniu wspólnego pasa dla autobusów i tramwajów - dodaje. Będzie to ułatwienie dla mieszkańców stołecznych osiedli pozbawionych komunikacji szynowej, którzy do tej pory byli skazani na stanie w korkach.
To nie koniec zmian, jakie chce wprowadzić ZTM, by usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Spółka już podpisała umowy na zaprojektowanie kolejnych buspasów: w Al. Jerozolimskich na odcinku od pl. Zawiszy do mostu Poniatowskiego, w obu kierunkach, w al. Solidarności od Żelaznej do pl. Bankowego tylko w kierunku Wisły, na ul. Belwederskiej (wraz ze śluzą dla autobusów skręcających w ul. Spacerową), na ul. Puławskiej od Karczunkowskiej do Poleczki w kierunku centrum oraz na Trasie Armii Krajowej. We wszystkich tych miejscach wytyczenia buspasów domagali się mieszkańcy.

- Etap projektowy zakończy się najpewniej w listopadzie - zapowiada Igor Krajnow. - Potem zostanie przekazany do zatwierdzenia do biura inżyniera ruchu, a później do Zarządu Dróg Miejskich, aby go wytyczył - dodaje. Z 13,2 km buspasów, które mieliśmy jeszcze do wczoraj z tymi obecnie projektowanymi, będzie w sumie 40 km. To i tak stawia nas na szarym końcu w Europie. Najbliżej nam do Paryża, który obecnie ma 63 km i Sztokholmu, który ma 80 km. Daleko nam natomiast do czeskiej Pragi z 235 km buspasów czy Berlina ze 198 km.

Wprowadzenie buspasów może się nie podobać kierowcom, którym automatycznie zabiera się jeden pas ruchu. Jednak według ostatnich badań natężenia ruchu samochodowego w Warszawie (z 2006 r.) ponad 70 proc. mieszkańców stolicy korzysta z komunikacji miejskiej. Dlatego zdaniem władz miasta, pozostawienie prywatnym kierowcom 1/3 jezdni nie powinno być problemem.

***

Nowy buspas na Europejski Dzień bez Samochodu

Wytyczenie nowego buspasa na Trasie Łazienkowskiej zbiega się z obchodzonym dziś Europejskim Dniem bez Samochodu. Nieprzypadkowo. Urzędnicy zachęcają mieszkańców, żeby dziś przesiedli się do komunikacji miejskiej. Wszyscy właściciele lub współwłaściciele samochodów osobowych będą mogli podróżować bezpłatnie - wszystkie skrajne bramki biletowe w metrze będą otwarte. W razie kontroli biletowej wystarczy mieć przy sobie ważny dowód rejestracyjny samochodu osobowego. Dodatkowo - za okazaniem dowodu osobistego - będzie można za darmo wypożyczyć od miasta rower. W tym roku wyznaczono aż sześć punktów, które znajdują się na: placu przed pomnikiem Kopernika na Krakowskim Przedmieściu, placu Na Rozdrożu, rondzie Wiatraczna, w parku Praskim naprzeciwko Szpitala Praskiego, pod Pałacem Kultury i Nauki oraz przy urzędzie dzielnicy Żoliborz.

polecane: FLESZ: Umacnia się rynek pracownika. Oto zawody najbardziej pożądane.

Wideo

Materiał oryginalny: Miasto wytycza kolejne buspasy - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
k
kami

Abstrahując już od tego, że tą trasę przejeżdża się w ponad półtorej godziny (!) - a wczesniej w 20 minut... Ten buspas to tragedia nie tylko dla zmotoryzowanych, ale także dla tych, którzy mieszkają pod Warszawą. Ja (z Legionowa) mogę dojeżdżać na Mokotów do pracy komunikacją miejską (nawet nie ważne, że bilet miesięczny wyniesie mnie tyle co benzyna...) tylko, że nawet przy wszystkich buspasach - dojazd autobusami, metrem i tramwajem zajmie mi ponad dwie godziny!!! Niech sobie ci nieżyciowi idioci w stołecznych urzędach choć raz dojadą z Legionowa czy innej podwarszawskiej miejscowości - może chwilę pomyślą, zanim zaczną robić kolejne buspasy...

zgłoś
Z
ZrównoważonyRozwój

Brawo!!!!!!!!!!!!!!!!!!
70% mieszkańców Warszawy domaga sie buspasów, ciekawi mnie źródło! tych badań. Tylko Pan wypowiadający się, że coś ktoś musi zapomniał kto PŁACI PODATKI ZA DROGI!!! I dlaczego mówi się na zachodzie o takim fenomenie zintegrowanego rozwoju (ścieżki, metro, szybkie podziemne tramwaje, szybkie koleje) i dlaczego powoli odchodzi się od ZTM na poczet nowych technologii, tj. transportu indywidualnego docelowego w małych pojazdach podwieszanych lub w wersji USA na specjalnych traktach wydzielonych z ulic ścieżek miasta.
O tym Pan nie mówi, że w Warszawie kanseluje się budowy tras tramwajowych, o tym, że buspas na drodze krajowej DK2, co więcej na trasie średnicowej jest jak wybicie zębów ze szczęki. BRAVOOOO IGNORANCJO.

zgłoś
a
adel

Jak mieszkańcy domagaja się nowych dróg, to jakoś HGW to nie wzrusza - a BUSpasy - owszem. Cóż za wybiurczość...

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3