Matura z matematyki odwołana? Po druzgocącym raporcie NIK jest dosadna riposta MEN: To byłaby powtórka błędu z 1982 r.

Bartosz Wojsa
Bartosz Wojsa
Matematyki nie będzie na maturze? NIK: "To obciążenie dla uczniów"
Matematyki nie będzie na maturze? NIK: "To obciążenie dla uczniów"
Koniec matury z matematyki? Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport, w którym przekonuje, że egzamin maturalny z matematyki nie powinien być dla uczniów obowiązkowy. - Egzamin maturalny z matematyki jest istotnym obciążeniem (czas i koszty korepetycji, stres) dla prawie jednej trzeciej osób kończących ten typ szkoły - podaje NIK. Zdaniem NIK polscy uczniowie są źle przygotowani. Co na to Ministerstwo Edukacji Narodowej? "Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego" - informuje MEN.

Koniec matury z matematyki? Raport NIK jest druzgocący

Czy egzamin maturalny z matematyki przestanie być obowiązkowy? Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport, w którym przekonuje, że test z tego przedmiotu jest dla uczniów jedynie obciążeniem, a zdobyta na nim wiedza nie ma bezpośredniego wpływ na miejsce danego państwa w rankingu innowacyjności gospodarki. - Nie zauważono tutaj bezpośredniej korelacji - podaje NIK.

Jaki jest wniosek?

- Należy rozważyć obecny status egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym - podaje NIK.

Riposta MEN jest szybka: Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego.

CZYTAJCIE KONIECZNIE
MATURA 2019: TERMINY EGZAMINÓW PRZEDMIOTOWYCH BEZ ZMIAN

Zacznijmy od początku. NIK wskazuje, że nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. - Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki:

  • W latach 2015-2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu.
  • Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą.

Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów - czytamy w raporcie.

Matura 2018: w jakich powiatach woj śląskiego były najlepsze wyniki, a w jakich najgorsze? Kliknij i sprawdź >>>

Matura 2018: TOP10 powiatów z najlepszymi i najgorszymi wyni...

Wśród powtarzających klasę w latach 2015-2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Także liczba uczniów zdających egzaminy poprawkowe z matematyki świadczy o nie najlepszej edukacji tego przedmiotu

Według ostatnich opublikowanych wyników testów PISA w 2015 r. obniżyły się umiejętności matematyczne polskich uczniów w stosunku do 2012 r. Wtedy średni wynik polskich uczniów w zakresie matematyki wyniósł 518 pkt, a w 2015 r. 504 pkt. W 2015 r. Polska była pod względem wyników z matematyki na świecie na miejscu 17, a w naukach ścisłych na 22. Spośród krajów UE lepsze od Polski wyniki uzyskały m.in.

  • Estonia,
  • Holandia,
  • Dania
  • Finlandia

.

- W kontekście powyższych wyników matury, rezultatów badań kwestionariuszowych wśród uczniów i doświadczeń innych krajów, w których nie wprowadzono obligatoryjnego egzaminu z tego przedmiotu, a które plasują się wysoko w badaniach międzynarodowych obejmujących przedmioty ścisłe (np. Finlandia), należy rozważyć obecny status egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym - podaje NIK.

Znasz matematykę? Rozwiąż te zadania

- Nie można również wskazać, że obowiązkowy dla wszystkich uczniów egzamin maturalny z matematyki ma bezpośredni wpływ na miejsce danego państwa w rankingu innowacyjności gospodarki. Nie zauważono tutaj bezpośredniej korelacji. Zupełną ciekawostką jest ograniczenie liczby egzaminów w Singapurze - państwie od lat zajmującym czołowe miejsca w badaniu PISA i zaliczanym do grona tzw. azjatyckich tygrysów. Władze tego azjatyckiego państwa zdecydowały, że szkoła będzie kłaść większy nacisk na rozwój umiejętności pracy zespołowej i analitycznego myślenia, zamiast uczyć wiedzy encyklopedycznej i wzmagać ducha rywalizacji - czytamy w raporcie.

Matura z matematyki: Jaki wniosek?

Z raportu NIK wynika, że obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki nie stanowi sam jako taki wartości dodanej w procesie nauczania w szkołach ponadpodstawowych kończących się maturą. - Wręcz przeciwnie, jest istotnym obciążeniem (czas i koszty korepetycji, stres) dla prawie jednej trzeciej osób kończących ten typ szkoły.

W ten sposób osoby nieplanujące związków z przedmiotami ścisłymi w swej dalszej ścieżce kształcenia mogłyby w sposób bardziej efektywny skupić się na przedmiotach istotnych z punktu widzenia ich dalszej drogi zawodowej. Co więcej, wstępna selekcja na poziomie liceum i technikum pozwoliłaby dyrektorom i nauczycielom matematyki na odpowiednią do potrzeb uczniów organizację zajęć w zróżnicowanych grupach, koncentrując uwagę szkoły na uczniach o uzdolnieniach matematycznych.

Zapewniłoby to wzrost kompetencji uczniów pragnących kształcić się dalej na kierunkach ścisłych i politechnicznych, które są obecnie powszechnie kwestionowane przez rektorów uczelni - czytamy.

Wybór odpowiedniego kierunku to nie wszystko. Ważne, by wybrać uczelnię, po której jest szansa na pracę. Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA) pozwala poznać zarobki absolwentów rok po ukończeniu studiów. [promo]4015;1;[/promo]Wybraliśmy 20 popularnych kierunków studiów i porównaliśmy średnie zarobki absolwentów wszystkich uczelni w kraju, gdzie można studiować dany kierunek. Sprawdź, co dzieje się rok po ukończeniu studiów z absolwentami. Którzy mają szanse na najwyższe zarobki?

Studiując tutaj, zarobisz najwięcej na etacie TOP 10 uczelni

Matura bez matematyki? OŚWIADCZENIE MEN

Ministerstwo Edukacji Narodowej postanowiło odnieść się do raportu NIK-u w sprawie egzaminu maturalnego z matematyki. Jak czytamy w komunikacie MEN, „matematyka nadal będzie przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym, tak jak w większości krajów europejskich".

- Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego. Nowa podstawa programowa, będąca efektem reformy edukacji podkreśla rozwijanie kompetencji innowacyjnych uczniów, m.in. przez stosowanie innowacyjnych metod nauczania, jak np. metoda projektu, a także wykorzystywanie w szkole nowych technologii - podaje MEN.

W dalszym uzasadnieniu czytamy, że „wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej egzaminu maturalnego zniszczyłoby obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych. O obecny kształt tego narzędzia, z obowiązkowym egzaminem z matematyki, polskie środowisko akademickie, zarówno przedstawiciele nauk ścisłych, jak i humanistycznych, zabiegało przez wiele lat".

- Należy podkreślić, że postulowana przez NIK zmiana zawiera wewnętrzną sprzeczność. NIK wysnuwa wnioski o skuteczności na podstawie przede wszystkim wyników matury z matematyki, której „zawieszenie” Izba proponuje - pisze MEN. - Egzaminy gimnazjalny i ósmoklasisty z matematyki oraz egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym to jedyne, rzetelne narzędzia służące weryfikacji poziomu wiadomości, a także umiejętności uczniów, m.in. w zakresie kompetencji matematycznych. Bez tych narzędzi nie będzie żadnej możliwości wyciągnięcia jakichkolwiek wniosków służących kształceniu. Wymagania wszystkich egzaminów zewnętrznych, o których wcześniej wspomnieliśmy odzwierciedlają wymagania ustalone w podstawie programowej.

Matura z matematyki: Gdzie leży problem?

NIK podaje, że główną przyczyną niepowodzeń polskich uczniów są wady procesu nauczania matematyki. Zarówno kontrola przeprowadzona w 20 szkołach, jak i badania kwestionariuszowe potwierdzają, że pomimo iż uczniowie posiadają zróżnicowaną wiedzę i umiejętności, zdecydowana większość szkół nie dzieli klas na grupy w zależności od umiejętności matematycznych. A tak już się dzieje w przypadku nauki języków obcych.

- Tymczasem do podstawowych barier przy realizacji wymaganego programu, uczestniczący w badaniu kwestionariuszowym NIK nauczyciele matematyki zaliczyli właśnie zróżnicowany poziom wiedzy uczniów w klasie. Zapytani o czynniki mogące usprawnić nauczanie matematyki wskazywali m.in. konieczność podziału klas na grupy w zależności od zaawansowania wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów. Wymieniali także zmniejszenie liczby uczniów w klasach - podaje.

Matura 2019: Terminy CKE. Tak wygląda harmonogram egzaminów maturalnych 2019?

Bolączką polskich szkół ma być także to, że nauczyciele nie dostosowują zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów. Deklarują to ankietowani przez NIK uczniowie. Ponad połowa z nich oceniała, że tempo pracy na lekcjach matematyki jest nieodpowiednie i nie nadążają ze zrozumieniem materiału. Tymczasem z ankiet przeprowadzonych wśród rodziców wynikało, że znaczna część dzieci - bo aż 57 proc. - zgłaszała rodzicom problemy ze zrozumieniem matematyki.

„Mając na uwadze istotne wady procesu nauczania matematyki w szkołach i związany z nimi wzrost odsetka uczniów z ocenami dopuszczającymi z tego przedmiotu na kolejnych etapach edukacyjnych, Najwyższa Izba Kontroli wnosi również o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach" - ten komunikat mówi sam za siebie.

10 dochodowych zawodów, do których nie potrzeba studiów. W k...

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Komentarze 415

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-03-05T12:54:41 01:00, Gość:

Jeśli chcą usunąć matematykę z matury to ja wnioskuję o usunięcie całej matury :) Matma to akurat jedyny przedmiot z którym radzę sobie z zamkniętymi oczami :) Skoro matma jest niepotrzebna to tymbardziej po co nam polski bądź język obcy? :)

Dokładnie polski to dopiero stres . A nie matematyka . Ten przedmiot chociaz wykorzystuje się w życiu codziennym jak procenty czy obliczanie pól itp. A polski ? Jakieś lektury co autorzy pisali te rzekome dzieła na jakimś h*ju

A
Angelika
Według mnie zdecydowanie nie powinno być obowiązkowego polskiego jak matematyki . Komu się to w życiu przyda, jakieś lektury szczególnie z gwiazdką? Dla uczniów, którzy idą w polonistyke czy tam w humanistyczne kierunki to w porządku. A dla uczniów ścisłych polski to jest dopiero stres , szczególnie ustne.
H
Havada
Matura podstawowa jest bardzo, bardzo prosta. Żeby zaliczyć ją na 50% wystarczy posiadać absolutnie elementarną wiedzę na temat matematyki, wiedzę, która będzie później w życiu naprawdę się przyda. Serio, ludzie... matematyka jest prawdziwą królową nauk i kluczem otwierającym wiele drzwi - nawet jeśli komuś się nie przyda w karierze zawodowej, to przyda się w nie-byciu tumanem. Wyobraźcie sobie na przykład, że chcecie zrozumieć, w jaki sposób starożytni Grecy wyznaczyli promień Ziemi, korzystając jedynie z prostej geometrii, ale patrzycie na wytłumaczenie i mówicie "o jezu, dobra, matematyka, nie ogarniam tego, dziękuję postoję", a potem wylęgają się jacyś płaskoziemcy i inni im podobni.
G
Gość
Znieść egzamin z matematyki lub zrobić ją jako egzamin dla tych którzy chcą ja zdawać bo im się przyda na studia a niektórym nie, przynajmniej do czasu zmiany jej nauczania.
N
Nauczyciel
Tępaku (niemoto do d***) ..."rzesza uczniów"
M
Matura 2001
Niedługo matura to będzie ....tylko egzamin ze studniówki. Masakra
N
Nauczyciel
Masakra,nie wiem kto bardziej jest niekompetentny,ten kto pisał ten artykuł, czy MEN?Matury z matematyki były przez lata 80-te,zniesiono je raczej w 1992.Trzeba by napisać, Boże chron
ten kraj od takiej władzy i wiedzy.
m
mama ucznia LO
Syn chodzi do klasy LO humanistycznej o profilu historia, i co się okazuje najwięcej czasu poświęca na naukę matematyki gdyż jest dla niego trudna a nauczyciel pędzi aby zrealizować program ponieważ matura jest obowiązkowa dla wszystkich ( taki ogólno-uczelniany system oświaty) Syn chce studiować historię więc dobrze by było aby skupił się na historii a nie na matematyce na którą musi chodzić na płatne korepetycje aby przejść. Chory system , niech matematykę zdają Ci którzy chcą studiować nauki ścisłe!
S
Studentka
Matematyka jest królową nauk, więc o czymś to świadczy. Fakt, system nauczania w szkołach nie jest najlepszy. Matura z matematyki powinna być obowiązkowa, ale powinno zwiększyć się ilość godzin tego przedmiotu w szkołach, zwłaszcza na poziomie podstawowym. Praktycznie uczeń, który opanował zakres materiału z gimnazjum powinien zdać podstawową maturę z matematyki na około 40% (bez karty wzorów i kalkulatora), więc widać jak to świadczy o poziomie tego egzaminu.
G
Gość
I jeszcze jedno,skoro idziemy w kierunku zachodnich państw członkowskich UE, wprowadzamy niedziele bez handlu,rozwijamy politykę prorodzinną,inwestujemy w rozwój gospodarczy to powinniśmy iść śladem Francji,która wycofała Matematykęjako przedmiot obowiązkowy z matury, byśmy byli jeszcze bardziej nowocześni.
A
Adriano
Moim zdaniem matura jest egzaminem dojrzałości i powinien należeć wybór do absolwenta, a nie państwo narzuca człowiekowi przedmioty, które musi zdawać,i tak naprawdę egzamin nie sprawdza potrzebnych umiejętności w życiu oraz na uczelniach podczas studiów. Do matury idealnie pasuje określenie zakuj i zapomnij. Jednym słowem matura stanowi tyło przepustkę na studia.Powinny być egzaminy wstępne na studiach z potrzebnych przedmiotów na danym kierunku.Proces nauczania w Polsce leży,jest jedynie zasada przerobić materiał i Pa,a żeby coś to nam dało owocnego w życiu to nie.Matura powinna być przeprowadzana w sposób mniej rygorystyczny i bardziej zrozumiały.
G
Gość
Jeśli chcą usunąć matematykę z matury to ja wnioskuję o usunięcie całej matury :) Matma to akurat jedyny przedmiot z którym radzę sobie z zamkniętymi oczami :) Skoro matma jest niepotrzebna to tymbardziej po co nam polski bądź język obcy? :)
I
Istota rozumna
Matematyka ma pozostac obowiazkowym przedmiotem w szkole. To co sie dzieje to poprostu lenistwo ludzi, bo po co marnowac czas na nauke jak przeciez facebook, instagram i inne tego typu smieci sa wazniejsze plus bezstresowe wychowanie robi swoje. Pozwalajcie na wiecej a przyszlosc bedzie gorsza niz wasze koszmary...
s
sebe
Pół tekstu się powtarza, lol
M
Maturzystka
Sam sobie walcz, Maturzysto, ja mam dość debili w naszym pokoleniu xd
Wróć na i.pl Portal i.pl