Marzysz o smukłej sylwetce? - zmień nawyki żywieniowe!

Kinga Szafruga, konsultacja merytoryczna Dorota Osóbka
Jeśli chcesz raz na zawsze pożegnać się z obszernymi ubraniami w rozmiarze XXL, wpisz ruch w swój plan dnia.
Jeśli chcesz raz na zawsze pożegnać się z obszernymi ubraniami w rozmiarze XXL, wpisz ruch w swój plan dnia. shutterstock
Chcesz znaleźć dietę, która sprawi, że pomęczysz się na niej tydzień, miesiąc, pół roku, a potem odzyskasz świetną figurę i będziesz mogła znów rozkoszować się do woli golonką, słodyczami czy hamburgerami? Nic bardziej błędnego!

Jeśli chcesz raz na zawsze pożegnać się z obszernymi ubraniami w rozmiarze XXL, nie decyduj się na dietę, ale na trwałą zmianę nawyków żywieniowych! Na zawsze wpisz ruch w swój plan dnia. Decyzja o walce z nadwagą, czyli racjonalnym odżywianiu, musi być decyzją na całe życie!
Lepiej jednak nie eksperymentować samodzielnie, ale odchudzać się pod kontrolą lekarza lub dietetyka.

Kontrola lekarska

Większość z nas cierpi na syndrom białego fartucha i jeśli tylko może, unika wizyt w gabinetach lekarskich. Tym bardziej tak - wydawać by się mogło - błahy powód jak odchudzanie nie skłania nas do zasięgnięcia fachowej porady.
W mediach znajdziemy przecież setki rad, przepisów oraz przeróżnych modnych diet, pośród których każdy wybierze coś dla siebie. Myślimy więc, że możemy być samowystarczalni. Tyle że
skutki takich eksperymentów mogą być bardzo różne.

Bezpieczeństwo

Nierzadko zdarza się, że osoby otyłe czy też mające sporą nadwagę nie są idealnie zdrowe, choć mogą nie zdawać sobie z tego sprawy. Dlatego przed rozpoczęciem diety, zwłaszcza rygorystycznej, warto wykonać badania - na podstawie ich wyników można ocenić, czy wybrana dieta będzie bezpieczna dla zdrowia.
Dla kogoś, kto od lat prowadzi siedzący tryb życia i nagle zamierza sześć razy w tygodniu chodzić na siłownię, może się to skończyć nie najlepiej - najpierw warto zrobić badania, m.in. EKG, i w zależności od ich wyników dobrać stosowne ćwiczenia.
Najbardziej wskazane jest sukcesywne zwiększanie wysiłku - najlepiej i najbezpieczniej jest rozpocząć go od codziennych godzinnych spacerów. Dobór ćwiczeń powinien być bardzo przemyślany - są takie, nawet stosunkowo mało intensywne, których osoby z nadwagą powinny unikać, np. chodzenie
na stepperze, powodujące duży nacisk na stawy kolanowe (który u otyłych i tak jest znacznie bardziej nasilony). Podobne ćwiczenia mogą prowadzić do zwyrodnień stawów, czyli przynieść więcej szkody niż pożytku.

Skuteczność

Odchudzanie ma sens tylko pod jednym warunkiem - że po jego zakończeniu uda nam się utrzymać uzyskaną masę ciała.
Aby pozbyć się zbędnych kilogramów, trzeba zmusić organizm do zużywania tkanki tłuszczowej. W tym celu należy przyjmować mniej kalorii niż wynosi zapotrzebowanie kaloryczne (ujemny bilans energetyczny).
Zwykle stosuje się w tym celu racjonalną dietę 1500, 1200 albo 1000 kcal. O tym powinien jednak zdecydować specjalista, który weźmie pod uwagę różne czynniki: ilość kilogramów, które trzeba
zrzucić, stan zdrowia, przyczyny otyłości itd.
Dlatego właściwą, skuteczną i nie szkodzącą zdrowiu dietę powinien opracować lekarz bariatra lub dietetyk, po przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu żywieniowo-zdrowotnego.

Samo obniżenie wagi to połowa sukcesu. Kolejnym etapem powinna być walka o utrzymanie nowej masy ciała. I właśnie ten etap osoby, które odchudzają się samodzielnie, zwykle pomijają. Dieta się skończyła, waga spadła, można więc pozwolić sobie na więcej - i albo od razu wracają do poprzedniego
sposobu odżywiania się, albo za bardzo i za szybko "wzbogacają" jadłospis, przez co odzyskują stracone z takim trudem kilogramy.

Wiele osób nurtuje pytanie, czy ktoś, kto miał nadwagę, pozbył się jej i stopniowo zwiększał kaloryczność diety, może wrócić do spożywania przewidzianej dla swojej płci i wieku dawki kalorii, czy też już zawsze powinien jeść mniej? I czy słodycze, majonez i inne wysokokaloryczne produkty są dla
niego już na zawsze zakazane?

CZYTAJ TEŻ:

Warto powalczyć z tłuszczykiem
Bromelaina dla osób z chorobami serca i odchudzających się
Odchudzanie... Łatwo nie jest, ale opłaca się trochę pocierpieć

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Martyna Rozkoszek
Też słyszałam, że w Novadentica w Łodzi zakładają dobre implanty i licówki!
F
Fariana
Trzeba uważać na kwasy zawarte w owocach- bo one mogą wam zniszczyć zęby!
Sama miałam problem ze szkliwem i ubytkami zębnymi, a alkoholu nie piję i papierosów nie palę!
Z tego co wiem to są bardzo dobre implanty, które można założyć np. w Novadentica, ale to swoje kosztuje!
t
torebki sklep
Dobrze powiedziane! Odchudzanie to zmiana stylu życia i diety na stałe a nie radykalne głodówki a potem powrót do złych nawyków.
G
Gość
Kasia masz racje, należy odchudzać się z umiarem a tym bardziej z głową. Bo jeśli przesadzimy z odchudzaniem to wtedy niestety nabawimy się wielu chorób np. anoreksji. A po co nam dodatkowe problemy. Należy zdrowo się odchudzać, troszkę sportu zaczerpnąć oraz odzywa czaić się od swoich złych nawyków typu podjadanie. I wtedy będzie wszystko ok.
k
kasia
Trzeba się nie odchudzać tylko raz na zawsze zmienić sposób odżywiania, dodać trochę ruchu... Uważać na to, o się je i w jakich ilościach, ale się w żadnym razie nie głodzić. Warto przeczytać na ten temat "Diet coaching" U. Mijakoskiej - świetna książka o mądrym zrzucaniu wagi i zmianie życia.
Dodaj ogłoszenie