Mars mógł być żywą planetą miliardy lat temu. Sensacyjne odkrycia łazika Curiosity

Andrzej Grochal
W marsjańskiej glebie odkryto ślady sugerujące, że na planecie istniały kiedyś oceany. Fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS
Życie na Marsie mogło istnieć przez długi czas. Ilość tzw. węgla organicznego (będącego jednym z podstawowych związków umożliwiających pojawienie się żywych organizmów) znaleziona w marsjańskich skałach jest większa, niż na niezbyt gościnnych dla życia terenach na Ziemi – wynika z badań przeprowadzonych przez NASA.

- Całkowita ilość węgla organicznego jest jednym z kilku wskaźników, które pomagają nam zrozumieć, ile materiału jest dostępnego jako surowiec dla chemii prebiotycznej i potencjalnie biologii – powiedziała Jennifer Stern z NASA Goddard Space Flight Center w Greenbelt w stanie Maryland. - Znaleźliśmy co najmniej 200 do 273 cząstek na milion węgla organicznego. Jest to ilość porównywalna lub nawet większa niż ilość znaleziona w skałach w niezbyt gościnnych miejscach na Ziemi, takich jak pustynia Atakama w Ameryce Południowej, i więcej niż wykryto w meteorytach marsjańskich – dodała.

Węgiel organiczny to węgiel związany z atomem wodoru. Jest podstawą cząsteczek organicznych, które są tworzone i wykorzystywane przez wszystkie znane formy życia. Jednak węgiel organiczny na Marsie nie dowodzi istnienia tam życia, ponieważ może również pochodzić ze źródeł nieożywionych, takich jak meteoryty i wulkany, lub powstawać w wyniku reakcji powierzchniowych. Węgiel organiczny znajdowano już wcześniej na Marsie, ale wcześniejsze pomiary dawały tylko częściowe wyniki. Nowy pomiar podaje całkowitą ilość węgla organicznego w marsjańskich skałach.

Chociaż powierzchnia Marsa jest obecnie niegościnna dla życia, istnieją dowody na to, że miliardy lat temu klimat był bardziej podobny do Ziemi, z gęstszą atmosferą i ciekłą wodą, która wpływała do rzek i mórz. Ponieważ woda w stanie ciekłym jest niezbędna do życia w naszym rozumieniu, naukowcy sądzą, że życie na Marsie, gdyby kiedykolwiek wyewoluowało, mogłoby być podtrzymywane przez kluczowe składniki, takie jak węgiel organiczny, jeśli jest obecny w wystarczającej ilości.

O tym, ze kiedyś powierzchnia Marsa pokryta była morzami i oceanami mogą świadczyć zdjęcia przesłane prze łazik Curiosity, na których naukowcy zauważyli osady glinonośne. Woda na Czerwonej Planecie mogła występować w stanie ciekłym od 3,8 mld lat do około 2,5 lat temu.

Źródło: NASA, The Sun