Małe sklepy przegrywają nie tylko z hipermarketami

Aleksandra Zieleniecka
Syperx/Wikipedia
Spada liczba małych sklepów, zwłaszcza niezrzeszonych - wynika z raportu firmy Soliditet Polska. Tylko od stycznia do lipca 2012 r. wyrejestrowano 27 tys. sprzedawców detalicznych, a zarejestrowano 18,1 tys. To oznacza, że zakończyło działalność 8 tys. podmiotów. Najszybciej zmniejsza się liczba placówek spożywczych. Według Soliditet od stycznia do lipca ubyło ich 2,8 tys.

Małe sklepy przegrywają nie tylko z hipermarketami i dyskontami. - W ostatnim okresie coraz większą konkurencję stanowią dla nich inne małe i średnie sklepy, ale działające w ramach większych sieci, czy to w ramach franczyzy, czy w grupach zakupowych lub w ramach innych form integracji - mówi Andrzej Maria Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Usług.

Mali niezrzeszeni sklepikarze przegrywają. - Tracą, bo wykazują się małą innowacyjnością w zakresie sposobu płatności, nie prowadzą promocji. Nie bez znaczenia są programy lojalnościowe, nie ma już chyba sieci handlowej, która nie oferuje kart, na które zbiera się punkty. To wiąże się z atrakcyjnymi nagrodami, a na takie stać tylko duże sieci - wymienia Tomasz Starzyk, ekspert firmy Soliditet Polska.

Według prognoz Euromonitor International liczba małych sklepów do 2025 r. może się zmniejszyć w Polsce nawet o 60 proc. Nie oznacza to, że wszystkie osiedlowe sklepy znikną.

Liczba małych sklepów do 2025 roku może się zmniejszyć w Polsce nawet o 60 proc.

- Część kupców, którzy prowadzili małe osiedlowe sklepiki, szuka z powodzeniem ratunku, przystępując do sieci franczyzowych - mówi Arkadiusz Słodkowski, prezes firmy doradczej Profit System.

Z raportu firmy Profit System wynika, że rynek franczyzy w Polsce, mimo kryzysu, rozwija się dynamicznie. W 2011 r. w Polsce działało około 42,5 tys. placówek franczyzowych, czyli o 5,3 tys. więcej niż w 2010 r. Autorzy raportu przewidywali, że na koniec 2012 r. liczba placówek działających pod wypożyczonym szyldem wrośnie o 7,5 tys. - do ok. 50 tys. placówek. "Najliczniej do sieci przystępują właściciele sklepów spożywczych. W 2011 roku na licencji działało ponad 21 tys. takich placówek" - czytamy w raporcie.

Zdaniem analityków rynku proces przechodzenia drobnych sklepikarzy do sieci w kolejnych latach będzie coraz bardziej zauważalny. - Proces będzie przybierał na sile - uważa Arkadiusz Słodkowski. - Dowodem na to jest to, co się stało w branży odzieżowej. Dziś już coraz trudniej znaleźć niemarkowy butik. Jeśli ktoś dziś startuje w tym biznesie, to albo przyłącza się do znanej sieci, albo musi wyłożyć olbrzymią kwotę na wykreowanie nowej marki - mówi Słodkowski. I dodaje, że podobnie będzie też w branży spożywczej.

- Niezrzeszone sklepy w tradycyjnej formie będą miały szansę tylko w naprawdę małych miejscowościach, gdzie nie będą miały konkurencji. Ale nawet tam, gdy konkurować będą dwa sklepy i jeden z nich przejdzie pod znany szyld, to ludzie wybiorą ten, który ma ładniejsze, lepiej oświetlone półki, oferuje promocje, programy lojalnościowe i większy wybór - mówi Słodkowski.
Jego zdaniem przedstawiciele wielkich sieci intensywnie rozbudowują swoje franczyzy. Intensywną kampanię prowadzi w ostatnich miesiącach np. Carrefour. W największych miastach zorganizował ostatnio cykl warsztatów, na których przedstawiano zainteresowanym prowadzeniem sklepu zalety wynikające z funkcjonowania w sieci. - W ostatnich miesiącach otwieraliśmy po kilkanaście i więcej placówek - mówi Donata Wancel z firmy Carrefour Polska. Jeszcze w końcu listopada działało w Polsce 270 placówek franczyzowych pod szyldem Carrefour Express. - Obecnie jest ich już blisko 290 - mówi Donata Wancel.

Sklepowy patriotyzm, to polska specjalność.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie