Małe biznesy też mogą realizować wielkie idee

Marta Zielińska
Ekologia i ekonomia współdzielenia są podstawą filozofii działalności Agaty Nowińskiej, założycielki portalu Kuuma.pl i drogerii Pudernica na warszawskiej Pradze. O łączeniu biznesu z światowymi trendami zrównoważonego rozwoju opowiedziała w wywiadzie dla portalu RaportCsr.pl.

Niedawno Agata Nowińska otworzyła małą drogerię oferującą wyłącznie naturalne kosmetyki i środki czystości. Jej zdaniem, takim niewielkim sklepom łatwiej jest dostosować się do ekologicznych wyzwań niż dużym sieciom, te bowiem posiadają ogromne ilości towarów, o których sprzedawcy nie potrafią na ogół nic powiedzieć poza ogólnikami i które bardzo często są z dodatkiem chemii. Natomiast małe sklepy dysponują niewielkimi partiami towarów. Właścicielka zapewnia, że zna na pamięć skład wszystkich posiadanych produktów i ich terminy ważności, więc nie ma mowy o utylizacji.

Co ciekawe, produkty pochodzą wyłącznie z niewielkich, często rodzinnych manufaktur. Produkcja z zachowaniem wszelkich reżimów technologicznych odbywa się w kameralnych warunkach a mała skala wytwarzania i unikanie składników chemicznych gwarantuje przyjazność dla środowiska naturalnego. Przy czym część manufaktur celowo nie chce się rozbudowywać ani wchodzić do sklepów wielkopowierzchniowych. Interesujące też, że dla klientów ogromne znaczenie ma fakt, że wszystkie produkty są wytwarzane w Polsce. Wielu przywiązuje ogromną wagę do ekologii, np. kupują kosmetyki wyłącznie w szklanych opakowaniach. „Chociaż krótko prowadzę ten sklep, to już zauważyłam, że 90 proc. klientów do mnie wraca” – mówi właścicielka.

Jak opowiada, prawie wszystkie kosmetyki które stoją u niej na półkach, są „kosmetykami z ludzką twarzą”. Np. dwie przyjaciółki z Warmii i Mazur odkryły, że nie ma przepisów zabraniających używania niebezpiecznych związków chemicznych do produkcji środków czystości. Założyły więc firmę Klareko, produkującą skuteczne a nieszkodliwe dla ludzi i środowiska środki czystości. Siostry z Kamienia Pomorskiego stworzyły Ministerstwo Dobrego Mydła, które oferuje ręcznie wytwarzane mydła i kosmetyki ze składników naturalnych. Na półkach Pudernicy są też wegańskie kosmetyki kolorowe i pędzle do makijażu firmy IUNO Cosmetics, którą założyły mama i córka prowadzące szkołę makijażu działającą w kilku miastach. Z kolei firmę Anwen, oferującą produkty do włosów, założyła autorka bloga o ich świadomej pielęgnacji. Firma KOI Rich Cosmetics też została założona przez mamę i córkę. Firma oferuje zapakowane w szklane opakowania kremy chroniące przed złymi warunkami atmosferycznymi.

Te małe manufaktury niekiedy rosną. Podobnie jak Ministerstwo Zdrowego Mydła, również Mokosh Cosmetics, która produkuje kosmetyki naturalne i w większości wegańskie, oraz Iossi oferująca ręcznie robione kosmetyki naturalne, w pełni organiczne i wegańskie, są już większymi i rozpoznawalnymi markami. Szybko rozwijającą się marką jest krakowska Plantea wytwarzająca naturalne i bardzo innowacyjne kosmetyki.

Agata Nowińska wie, że takie produkty nie zdobędą masowych rzesz konsumentów, bo muszą być trochę droższe. „Zarazem jednak nie przesadzajmy z cenami, kosmetyki czy środki czystości w moim sklepie nie są aż tak dużo droższe niż w sieciach. U mnie płyn czyszczący, pozbawiony szkodliwej chemii, kosztuje 15 zł, co już powinno dać do myślenia choćby rodzicom małych dzieci” – zauważa.

Jednak przed otwarciem Pudernicy Agata Nowińska założyła portal Kuuma.pl, działający w oparciu o światowy trend sharing economy  -  ekonomii współdzielenia. Portal promuje usługi mobilnych specjalistów, np. kosmetyczek, makijażystek a nawet trenerów personalnych. „Uważam się za pioniera takiego rozwiązania” – zaznacza rozmówczyni. Przy czym nie jest to prosty wirtualny słup ogłoszeniowy. Strona w sposób automatyczny pokazuje klientom tylko tych usługodawców (wraz cenami usług i czasem ich wykonania), którzy zadeklarowali możliwość dojazdu w określone miejsce, ponieważ wdrożono inteligentny system analiz geoprzestrzennych. Co istotne, portal nie bierze żadnego procentu opłaty od ceny zrealizowanej usługi. A makijażystki, które mają na portalu konto, mogą nieodpłatnie korzystać ze znajdującego się w sklepie stanowiska do makijażu.

Agata Nowińska jest dobrej myśli. „To są świeże przedsięwzięcia, traktuję je jako inwestycję w przyszłość, w każdym razie nie dokładam do nich i wypracowałam atuty których nie posiada konkurencja. A zainteresowanie zdrowymi kosmetykami i środkami czystości oraz mobilnymi usługami rośnie. I dalej tak będzie” – zapewnia.

Cały wywiad można przeczytać na

RaportCsr.pl
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl