Magistrat: Mamy historyczne zwycięstwo w walce z UBER-em

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
14.09.2015 krakowcentrum kongresowe, napis uber, nz fot. andrzej banas / gazeta krakowska  *** local caption ***                                                                          `                                                                                                                                                                                                                                                                                                         `                                                                                                                                                                                                                                                                                                         `                                                                                                                                                                                                                                                                                                         `                                                                                                                                                                                                                                                                                                         `
14.09.2015 krakowcentrum kongresowe, napis uber, nz fot. andrzej banas / gazeta krakowska *** local caption *** ` ` ` ` ` Andrzej Banas
Magistraccy urzędnicy poinformowali, że po raz pierwszy w Polsce, kierowca UBER, został uznany winnym w pełnym procesie sądowym. Władze miasta uważają, że kierowcy Uber-a wożą pasażerów, choć nie mają licencji taksówkarskiej. Uznają to za łamanie przepisów.

Wiesław Szanduła, Główny Specjalista ds. Transportu Licencjonowanego z Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa informuje:

"W dniu dzisiejszym przez Sądem Rejonowym dla Krakowa-Podgórza zapadł właśnie pierwszy, historyczny wyrok orzeczony wobec kierowcy Ubera wydany w wyniku pełnego procesu sądowego, przeprowadzonego po złożonym sprzeciwie od wyroku nakazowego (uproszczonego). Sąd uznał kierowcę Ubera za winnego popełnienia zarzucanego mu czynu, tj. wykonywanie usługi przewozowej osób bez wymaganej licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką i ukarał go karą grzywny w wysokości 2000 zł oraz zasądził od niego 300 zł kosztów sądowych. W ustnym uzasadnieniu Sąd podkreślił, że nie ma żadnych wątpliwości, że obwiniony wyświadczył odpłatną usługę przewozową, o czym świadczą zeznania świadka (pasażera) oraz potwierdzenie z rachunku bankowego z dokonaną płatnością za ten kurs. Natomiast podnoszona przez obrońcę kwestia rzekomego nieotrzymania przez kierowcę za ten kurs wynagrodzenia – zdaniem Sądu – nie miała w tej sprawie żadnego znaczenia.

Wyrok ten ma historyczny wydźwięk, bo udowadnia, że wybiegi Ubera nie zdały się na nic. Próby udowodnienia, że kierowca woził pasażerów dla przyjemności, a pieniądze brał ktoś inny – okazały się kompromitujące. Według polskiego prawa – kierowca Ubera powinien posiadać licencję i Sąd to właśnie potwierdził."

Dotychczasowe 29 wyroków orzeczonych przez krakowskie sądy wobec kierowców Uber w uproszczonym trybie nakazowym, w tym 8 prawomocnych – były kwestionowane przez przedstawicieli Ubera w Polsce.

Po wcześniejszej informacji magistratu o 19 postępowaniach o ukaranie kierowców UBER wszczętych po kontrolach gminy, Firma Uber przysłała nam poniższe wyjaśnienia co do swojej działalności:

"1) Nie ma wspomnianych w tekście pojazdów Ubera – Uber nie jest firmą transportową i nie posiada żadnych samochodów. Są kierowcy korzystający z aplikacji Uber. Uber jest firmą technologiczną, która stworzyła aplikację kojarzącą pasażerów, którzy chcą przejechać z punktu A do punktu B z kierowcami, którzy mogą taki przejazd zaoferować.

Wszyscy kierowcy korzystający z aplikacji są niezależnymi przedsiębiorcami (muszą dostarczyć odpowiedni wypis z KRS lub CEIDG oraz numer NIP jeszcze zanim będą mogli oferować swoje usługi za pośrednictwem aplikacji), którzy płacą podatki i odpowiednie składki ubezpieczeniowe. Co ważne, dla 2/3 z nich korzystanie z Ubera stanowi działalność dodatkową bądź poboczną, za pomocą której generują dodatkowy przychód. To szczególnie ważne, bo większość Polaków nie ma oszczędności, a niespodziewany wydatek rzędu 2 tys. zł jest dla wielu z nich nie do pokrycia. Możliwość dodatkowego zarobku, w elastyczny sposób to dla wielu ludzi szansa na poprawę sytuacji materialnej. Potwierdzają to analizy i raporty - 20% kierowców korzystających z aplikacji była bezrobotna, a 70% podkreśla, że dzięki Uberowi poprawiła się ich sytuacja materialna.

2/ Nie można mówić o Uberze jako o nieuczciwej konkurencji – Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji nie ma zastrzeżeń do sposobu działania Ubera. UOKIK stwierdził, że wejście firmy na lokalne rynki transportu osobowego w Polsce, jak również jej dotychczasowe funkcjonowanie, wpływa na rozwój konkurencji na tych rynkach, co ma pozytywne przełożenie na sytuację konsumentów. Prezes UOKIK zauważył także, że odkąd Uber działa na polskim rynku nie wpłynęła do urzędu żadna skarga konsumencka. Pełne oświadczenie UOKiK w tej sprawie mogą znaleźć Państwo tutaj.

3/ Będziemy też wdzięczni za umieszczenie naszego oświadczenia:

Głównym celem podejmowanych przez organy państwowe działań kontrolnych jest ochrona klientów przed nietransparentnym naliczaniem opłat oraz kierowcami, których tożsamości nie można zweryfikować. W przypadku Ubera obie te kwestie są wykluczone, dlatego Polacy tak chętnie korzystają z aplikacji:

- Uber to przejrzyste stawki, które można sprawdzić za pomocą aplikacji. Co więcej, klienci mają możliwość skontrolowania estymowanej ceny przejazdu przed przejazdem i jej weryfikację, jeżeli uznają, że trasa wybrana przez kierowcę nie była najbardziej optymalna. Wspomniany w artykule system cen dynamicznych jest ważnym narzędziem, które umożliwia użytkownikom zamówienie przejazdu wtedy, kiedy tego najbardziej potrzebują, zwłaszcza podczas najgorętszego okresu w roku, jakim jest np. noc sylwestrowa. Co ważne – uruchomienie dynamicznej ceny jest jasno i w przejrzysty sposób komunikowane użytkownikowi zanim zamówi przejazd.

- Każdy kierowca jest dokładnie sprawdzany (dotychczasowe doświadczenie, niekaralność, rejestr mandatów, stan techniczny samochodu), klient każdorazowo otrzymuje informację, kto będzie prowadził samochód. Po zakończeniu kursu, kierowca przechodzi kolejną weryfikację, będąc poddawanym ocenie klientów (uzyskanie poniżej 4,6 oznacza, że jego konto zostaje usunięte z platformy).

Warto zwrócić uwagę na różnice usług oferowanych przez taksówkarzy, a usług, które oferują kierowcy korzystający z takich platform jak Uber, Taxify czy Heetch. Taksówkarz może zabrać klienta z postoju lub z ulicy, ma dostęp do buspasów czy specjalnie wyznaczonych stref postojowych oraz rozlicza się na podstawie karty podatkowej, czyli odprowadza stałą kwotę co miesiąc bez względu na dochód (w Warszawie jest to ok. 250 zł). Kierowcy korzystający z aplikacji jak Uber, Taxify czy Heetch nie mają tego typu przywilejów - użytkownik może zamówić przejazd jedynie za pomocą aplikacji, a korzystający z Ubera przedsiębiorcy świadczą usługi zazwyczaj dodatkowo, łącząc je z innymi źródłami dochodu.

Ponieważ wyraźnie widać, że kierowcy korzystający z rozwiązań cyfrowych jak Uber czy Taxify świadczą usługi w niezdefiniowanym obszarze, na innych zasadach niż taksówkarze, zgadzamy się z pozostałymi uczestnikami rynku przewozu osób, że jest potrzebna racjonalna debata i uporządkowanie rynku, a końcowa regulacja będzie uwzględniać zarówno wytyczne Komisji Europejskiej, jak i nowoczesne i innowacyjne modele biznesowe."

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Magistrat: Mamy historyczne zwycięstwo w walce z UBER-em - Gazeta Krakowska

Komentarze 49

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
drdr
a jednak pełno głąbów za kierownicami taxówek ;)
K
Kk
Uber w Poznaniu przekracza wszelkie granice. JEŻDŻĄ JAK OKROPNIE stwarzają zagrożenie na drogach co chwile są wypadki w ciągu jednej nocy na Poznańskiej kaponierze były aż 3 wypadki ubera i to poważne ciekawe czemu nikt nie zwraca nato uwagi a tych wypadków jest wiele .To nie są kierowcy zawodowi nie mają licencji wydaje mi się ze licencja na taxi jest poto taka truda do zdania żeby byle głąb sobie nie jezdzil
K
Krzychu
Wy jesteście nienormalni kierowcy ubekow zarabiają a taxowkarze tracą pracę A maja licencje to ja może sobie wyjade tiret bez prawa jazdy i zezwolenia na przewóz towarów bo to jest to samo Polska tylko boi się Ameriki daje im zarabiać na nas bo myślą że im Amerykanie pomogą A tu nawet wiz nie zniesienia Ale Polska to cała polska Ktoś ma z tego Kasę i to się liczy
x
xyz
miasto się zmienia, a nie każdy aktualizuje swoją wiedzę, wiedząc że są urządzenia, które go w ty wyręczą, a co do karty to należy to zgłosić w momencie zamawiania taksówki (przynajmniej na razie)
m
m.tax
Co w razie wypadku ubera czy poszkodowany pasażer dalej będzie zadowolony jeżeli będzie musiał sądzić się o odszkodowanie bo auto którym jechał nie było ubezpieczone na przewóz osób tak jak taxi.Tu jest problem!!! Jest tanio bo nie ma ubezpieczenia kasy fiskalnej badań psychotechnicznych itp itd. A co tanio to może być potem drogie!!!
J
Janusz
I bardzo dobrze, bo przez tych uberowców klienci zrobili się co raz bardziej bezczelni!!! Pretensje że na czerwonym przejchałem, że zaschnięte wymiociny na kanapie, że 50 zł będę winny bo nie mam wydać... A obroty mi tak spadły że od roku nie wybrałem się z moją żoną Grażyną na wakacje do Parzymiechów. Ledwo co na nowe sandały i skarpety od rusków na placu mnie stać po całym dniu jazdy!! To skandal że za MOJE podatki dopiero teraz się za to wzięli!!!
l
leon
Ubezpieczyciel się wypnie na poszkodowanego gdyż stwierdzi że ubezpieczenie nie obejmuje zarobkowego przewozu osób i odszkodowania z OC nie wypłaci. Pasażer który będzie poszkodowany musi wtedy starać się o odszkodowanie na drodze sądowej od kierowcy Ubera. Kierowcy taksówek za to że mają zarobkowy przewóz osób muszą płacić wyższe OC od 20 do nawet 100 % w zależności od firmy ubezpieczeniowej.
K
Krakowianka
Duża część taxi ma czytniki.Przy zamawianiu można zaznaczyć że nie ma się gotówki i wyślą taxi z czytnikiem.Takie taxi są oznaczone naklejkami o możliwości płatności kartą.Tak samo komfort mozesz zaznaczyc ze chcesz taxi biznes klasa wtedy będzie miała na 100% klimę i bedzie nowszym autem.A nie narzekać i pisać bzdury ja od lat jeżdżę z Barbakanem i tak zamawiam i zawsze mam możliwość płatności kartą al ostatnio zbliżeniowo i nawet telefonem.Więc nie rozumiem w czym problem.Jak weźmiesz taxi z postoju to nie masz rabatu a przez telefon zawsze min 20% więc przestańcie jakieś bzdury wypisywać.Z Uberem czy Eko nie fajnie jest jak nie można dogadać się często z kierowcą który nie dość że obcokrajowcy ze wschodu to jeszcze często wyglądają ze strach w nocy jechać z takim
K
Krakowianka
No i o czym to świadczy ? Że pracy jest tyle że starczy dla wszystkich tyle tylko niech wszyscy mają jednakowe warunki i prawa.Uber nie jest konkurencją dla taxi tylko chodzi by prawo obowiazywało wszystkich a nie tylko niektórych
S
Shadow
I tak nikt nie bedzie za Tobą tęsknił więc pa jak parasol
k
k
Raczej wskazuje, że używa W8.1, albo W10 i loguje się na swoim komputerze przez konto Microsoftu.
J
Ja
A kto zabrania taksiarzowi jeździć na Uberze ? Tylko wtedy tyle nie zarobi co na taryfie. Uważam że powinno się zalegalizować Ubera, wtedy było by wszystko uregulowane (podatki i inne sprawy).
J
Jaspis
Niektórzy taksówkarze z Krakowa powinni się nauczyć kultury. Wiele razy jeżdżąc służbowo miałam sytuację, gdy wymuszali płatność gotówką pomimo ze ich korporacja akceptuje płatność kartami - i otwarcie narzekali że od kart muszą placic prowizję. Jeżdżą też b. często na GPS i nie byli w stanie podjechac pod wskazana lokalizację - na obrzeżach miasta Krakowa, bo GPS pokazal mylnie... Jeśli muszą zdawać egzamin z toporafii Krakowa to po co im GPS?
s
sali
Ten wpis pokazuje cała prawde o taksówkarzach. Wy juz padacie i dlatego walczycie z Uberem....a że wielu z was do niego przechodzi to nie mówicie....
p
ps
a jak ci się gps zepsuje to co powiesz klientowi że go nie zawieziesz na miejsce , może trochę ostrożniej z tą techniką bo ostatnio jedna pani trzymając się sztywno gps wjechała do jeziora.
Wróć na i.pl Portal i.pl