Ludzie nauki protestują przeciwko wysadzeniu mostu w Pilchowicach. Piszą do premiera Morawieckiego

sz
Artur Zych
29 ludzi nauki podpisało się pod apelem do premiera Mateusza Morawieckiego, by powstrzymał Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przed wyrażeniem zgody na wysadzenie historycznego, ponad stuletniego, mostu kolejowego w Pilchowiach.

- Nasz apel do pana premiera motywowany jest wyłącznie troską o ten cenny przykład dziedzictwa cywilizacyjnego, który według ujawnionych planów ma zostać wysadzony w powietrze w trakcie kręcenia tam sensacyjnego filmu amerykańskiego. W tej chwili istnieją już zupełnie nieinwazyjne metody kręcenia tego rodzaju scen. Nie jesteśmy w stanie zrozumieć, dlaczego nie mogą być zastosowane w tym przypadku i dlaczego bezpowrotnie ma zniknąć z krajobrazu regionu ten cenny przykład myśli inżynieryjnej - informuje prof. dr hab. Jan Kęsik, z Zakładu Historii Kultury Materialnej Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego, inicjator całego przedsięwzięcia.

- Mamy nadzieję, że Pan Premier, z wykształcenia historyk świadomy społecznej wagi dziedzictwa materialnego, zechce wesprzeć nas swoim autorytetem i podjąć mediacje z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie odstąpienia od planów zniszczenia historycznego mostu w Pilchowicach – dodaje.

Oto treść apelu do premiera

Do Premiera Rzeczypospolitej Polskiej
Pana Mateusza Morawieckiego
Szanowny Panie Premierze,

zaniepokojeni doniesieniami medialnymi o planach wysadzenia mostu w Pilchowicach na Dolnym Śląsku - na potrzeby kręcenia tam amerykańskiego filmu sensacyjnego, w żaden sposób nie związanego z historią Polski - zwracamy się z apelem o zaniechanie takich działań, które skutkować mogą nie tylko nieodwracalnym unicestwieniem naszego materialnego dziedzictwa kulturowego, ale tworzyć będą także niebezpieczny precedens prawny.

Most w Pilchowicach powstał jako część infrastruktury zbiornika wodnego utworzonego na rzece Bóbr. W latach 1904-1912 powstała tam zapora, elektrownia wodna oraz linia kolejowa wraz z mostem nadwieszonym nad taflą wody. Całość jest przykładem wybitnego przedsięwzięcia inżynieryjnego, które do dziś funkcjonuje w stanie bliskim oryginalnemu. Zapora jest drugim co do wysokości takim obiektem w Polsce, a Jezioro Pilchowickie to największy zbiornik wodny w Sudetach Zachodnich. Elementy infrastruktury przemysłowej powiązane zostały z górzystym otoczeniem, dzięki czemu powstał wyjątkowy przykład krajobrazu kulturowego i przyrodniczego, którego integralną częścią jest most, będący fragmentem linii kolejowej Jelenia Góra-Żagań.

W 2000 r. ponad stuletnie dziś hydrozespoły elektrowni wodnej na zbiorniku pilchowickim zostały wpisane do rejestru zabytków - jako zabytki techniki wiążące się z ważnymi etapami postępu technicznego, posiadające znaczne wartości techniczne i historyczne, stanowiące cenne dobra kultury. Most trafił do gminnej ewidencji zabytków (w marcu tego roku wszczęta została procedura wpisu obiektu do Krajowej Ewidencji Zabytków). Planowane jego wysadzenie dla celów czysto komercyjnych będzie nie tylko bezprawnym i szkodliwym działaniem, ale także naruszy integralność zespołu, który jest cennym dobrem kultury nadającym charakter dolnośląskiemu krajobrazowi i przykładem swego czasu nowoczesnej myśli inżynieryjnej.

Dziedzictwo przemysłowe nie jest poślednią odmianą zabytków, którą można skazywać na zniszczenie. Nieużywany obecnie most, zarządzany przez PKP i działający do 2016 r., powinien nadal pełnić swoją funkcję komunikacyjną, służąc przy okazji jako punkt widokowy i rozpoznawalny symbol tej części Dolnego Śląska. Sprzeciwiamy się traktowaniu industrialnego dziedzictwa jako mało wartościowego i nieistotnego. Władze państwowe i lokalne powinny czuć się zobowiązane do ochrony zabytków na terenie kraju bez rozróżniania ich proweniencji. Współcześnie nie mamy problemów z przekonaniem kogokolwiek do potrzeby ochrony obiektów sakralnych i rezydencjonalnych, nawet tych z drugiej połowy XIX w. i początków następnego stulecia. Spora część np. budowli neogotyckich z tego czasu, a nawet późniejszych słusznie objęta została opieką konserwatorską. Coraz skuteczniej chronimy również pochodzące z tego samego okresu założenia parkowe, nawet te dość mocno przekształcone lub zdewastowane. Spotyka się to na ogół ze społeczną akceptacją. Gdy idzie natomiast o architekturę użytkową, obiekty inżynieryjne i architekturę przemysłową legitymującą się nierzadko nawet starszą metryką, o wiele trudniej uświadamiamy sobie i innym konieczność ich ochrony. Raczej próbujemy wyprzeć ze swojej świadomości fakt, iż był to bardzo istotny fragment naszej cywilizacji. Świadectwem takiej postawy jest niedawne wystąpienie medialne wiceministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Pawła Lewandowskiego. Przecież wokół tego, co umownie określamy jako szeroko rozumianą kategorię pracy, koncentrowała się znacząca część naszego życia. Obiekty industrialne, takie jak most w Pilchowicach, mocno określały naszą codzienność. Rodzi to konieczność, a nawet obowiązek zachowania dla następnych pokoleń tej części spuścizny materialnej poprzedników,

bez względu na różnorodne trudności tego dotyczące. Tymczasem działania związane z ochroną dziedzictwa technicznego nie zawsze znajdują zrozumienie i akceptację decydentów.

Nie należy także deprecjonować zapisów gminnej ewidencji zabytków oraz rejestru zabytków, bo są one prawnymi podstawami ochrony dziedzictwa materialnego w naszym kraju i często tylko dzięki nim udaje się uratować zagrożone obiekty o istotnej wartości historycznej.

Wobec powyższego uprzejmie prosimy Pana Premiera o wsparcie zabiegów, które mają na celu ocalenie historycznego mostu w Pilchowicach.

Z wyrazami szacunku….

Prof. dr hab. Katarzyna Adamczewska–Sowińska - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Dr Izabela Bernatek-Zaguła – Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Legnicy

Prof. dr hab. Jan Burdukiewicz – Uniwersytet Wrocławski

Prof. dr hab. arch. Bartosz Czarnecki – Politechnika Białostocka

Dr Agata Gabiś - Uniwersytet Wrocławski

Prof. dr hab. Mateusz Goliński – Uniwersytet Wrocławski

Prof. dr hab. Paweł Grata – Uniwersytet Rzeszowski

Prof. dr hab. inż. Sławomir Gzell – Komitet Architektury i Urbanistyki PAN

Prof. dr hab. inż. arch. Marzanna Jagiełło – Politechnika Wrocławska

Prof. UWr. dr hab. Elżbieta Kaszuba – Uniwersytet Wrocławski

Prof. dr hab. Jan Kęsik – Uniwersytet Wrocławski

Dr Beata Kozaczyńska – Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

Prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens – Politechnika Gdańska

Dr hab. Edyta Majcher-Ociesa – Uniwersytet im. Jana Kochanowskiego w Kielcach

Prof. dr hab. arch. Zbigniew Myczkowski – Politechnika Krakowska

Prof. UP dr hab. inż. Irena Niedźwiecka-Filipiak – Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Dr Joanna Nikel

Prof. dr hab. Lucyna Nyka – Politechnika Gdańska

Dr Aleksandra Paradowska – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Prof. dr hab. Jerzy Piekalski – Uniwersytet Wrocławski

Dr inż. arch. Justyna Rubaszek – Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Prof. dr hab. Józef Sowiński – Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Dr hab. Maciej Szymczyk – Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju

Prof. UWr. dr hab. Maciej Trzciński – Uniwersytet Wrocławski

Prof. PB dr hab. arch. Jerzy Uścinowicz – Politechnika Białostocka

Dr inż. arch. Bogusław Wowrzeczka – Politechnika Wrocławska

Prof. PK, dr hab. arch. Agata Zachariasz – Politechnika Krakowska

Dr Józef Zaprucki – Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze

Prof. dr hab. Leszek Zasztowt – Komitet Historii Nauki i Techniki PAN

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ludzie nauki protestują przeciwko wysadzeniu mostu w Pilchowicach. Piszą do premiera Morawieckiego - Gazeta Wrocławska

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek Robert Hejduk

Lepiej wyremontować linię do Lwówka, która jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

M
Magda z Jagodna

A czy miłośnicy poniosą konsekwencje kiedy okaże się że do jazdy tymi bzdurnymi pociągami do Sobótki nie będzie chętnych? Przypominam że busy i autobusy latają co kilkanaście minut w tych kierunkach, a przystanek w Sobótce jest na samym dole i potem i tak trzeba przesiadać się do busów jeżdżących dalej kompletna głupota i marnowanie pieniędzy. A ile osób dziennie skorzystało by z bezpiecznych ścieżek poprowadzonych po torowiskach. Niech miłośnicy wsiądą na rower i przejadą się DK5 do Sobótki zobaczą jakie to niebezpieczne.

b
bystrzak2000

Ja się pytam, jaki jest target pasażerski na linie kolejowa Wrocław-sobótka przez wojszyce oltaszyn buforowa ??? To nie będzie żadna alternatywa dla autobusu wjezdzajacego karkonowska. Ten pociąg zanim dojedzie z partynic na główny minie z 20 min. Czy mamy jakieś zakłady atrakcyjne miejsca pracy na tej trasie ??? Czy ten pociąg ma zebrać ludzi do pracy do Wrocławia obwożąc ich przez pół miasta ??? Grota już stoi zwycięska to bubel za który ktoś powinien siedzieć buforowa z dwoma pasami do skrętu na brochow z buspasem ( ta ulica jest dojazdem do Wrocław wschodni a4 i wow) czy wy wstydu nie macie ??? Jeszcze tu pusty pociag wstawiacie ???

d
do troll wsiocławski

Twoja zawszona mamuśka musi się rzucać pod kombajn żeby ogolić śmierdzące ci.psko. Psi kaloszu, pi.eprzony przez mongolskich uchodźców. Zrobię ci z twoich kaczych jajc druty telegraficzne ty sfilcowany klocu z czarnobyla. Chcesz zobaczyć kosmitę? To spójrz w lustro. Jak ci się nudzi to idź się pobaw ku.tasem swojej matki! Podaj swój adres, a zrobię ci lewatywę na stojąco, ty wrocławski gó.wnojadzie.

b
bystrzak2000

Pamiętacie może mikolstwo ze Zgorzelca? Swego czasu było ich tutaj kilku, aż w końcu obrazili się i zdaje mi się, że założyli własne forum kolejowe (Nie pamiętam nazwy). Pod każdym artykułem na RK dotyczącym Wrocławia czy linii E59 jakieś oszołomy wypisują farmazony o jedynej "naturalnej" trasie z Katowic do Poznania przez Wrocław i o konieczności kółeczkowania przez to zadupie przez pociągi dalekobieżne, bo przecież wszyscy tam jadą. Wydaje mi się, że mamy do czynienia z jedną i tą samą osobą. Świadczy o tym styl pisania i wymyślne, durnowate nicki. Po wstawieniu komentarza niemal natychmiast pojawia się kilkanaście lajków, zapewne z innych, fejkowych kont. Podejrzewam o to właśnie pryszczate mikolstwo ze Zgorzelca/Goerlitz, które swego czasu robiło z tego miasta metropolię kolejową i pluło na wszystkie pociągi jadące przez 274 i 311.

Naprawdę nadziwić się nie mogę, jak nas...ne trzeba mieć we łbie, żeby godzinami siedzieć na portalach kolejowych, zmieniać nicki, lajkować i odpowiadać na swoje własne komentarze. Proponuję iść do pracy, znaleźć jakieś hobby, zacząć uprawiać sport albo chociaż znaleźć dziewczynę (albo chłopaka, bo z tego co widzę, to spora część mikolstwa ma inne preferencje) zamiast tracić czas na takie bzdury.

d
do ICE

Jeszcze za mało oberwałeś i dalej podrygujesz do silniejszych, ch.uju niedomyty z zaropiałym grzybem, wrocławski wieśniaku z Wsiocławia? Już teraz masz ryja jak grzybiarz prze.[wulgaryzm]ny w lesie przez dzika, bułgarski wymiocie z muszli klozetowej. Wiedziałeś, że twoja stara to przeczochrany worek na sperme dla żuli z wszystkich podwrocławskich wioch? Twoja zawszona mamuśka musi się rzucać pod kombajn żeby ogolić śmierdzące ci.psko. Psi kaloszu, pi.eprzony przez mongolskich uchodźców. Zrobię ci z twoich kaczych jajc druty telegraficzne ty sfilcowany klocu z czarnobyla. Chcesz zobaczyć kosmitę? To spójrz w lustro. Jak ci się nudzi to idź się pobaw ku.tasem swojej matki! Podaj swój adres, a zrobię ci lewatywę na stojąco, ty wrocławski gó.wnojadzie.

m
mieszkaniec

Pamiętam spotkanie 17 marca 2017 w Lwówku na temat przyszłości kolei. Na spotkaniu przedstawiciele Marszałka, pani poseł, przedstawiciele PKP PLK i Kolei Dolnośląskich, radni miejscy i powiatowi i widownia. Podczas dyskusji padało wiele słów że linie trzeba wyremontować z tym że z PKP mówili, że trzeba to zrobić porządnie i podawali dużą kwotę, ktoś z KD podawał dużo mniejszą. Padło też pytanie bez odpowiedzi dlaczego marszałek nie uwzględnił linii w dofinansowaniu RPO którym dysponował. Najciekawsze były jednak rozmowy w przerwie. Nie bylem ich uczestnikiem ale nie mam problemów ze słuchem. Przedstawiciel Kolei Dolnośląskich (z Zarządu) podszedł do przedstawiciela PKP PLK i z uśmiechem stwierdził: “przecież zarówno wam i nam nie zależy tak na prawde na tym bo to nieekonomiczne” (moge coś przekręcić ale taki był sens). Pan z PKP odpowiedział cyt. : ja tak nie myślę. A obecna przy tym pani (chyba od marszałka) tylko się zaśmiała. Nie wszystko dokładnie pamiętam ale tak to wtedy zrozumiałem. Komu zatem zależało i zależy na naszej linii a kto tylko udaje że mu zależy ? Każdy niech sobie wnioski sam wyciągnie.

K
Krzysztof Czarnecki

Cała ta gów.noburza została nakręcona przez niejakiego Rachwalskiego, całkiem przypadkowo do niedawna ultrasa PO w Wałbrzychu (zwolniony w czerwcu z Aquazdroju za brak wyników ekonomicznych), całkiem przypadkowo byłego prezesa KD. O jego zasługach dla ratowania mostu w czasach, gdy miał na to wpływ i możliwości - dzieje milczą.

N
Noema

W poniedziałek jechałem pociągiem z Jeleniej Góry po 14:00, którym mnóstwo pracowników wraca do domu. Impuls był tylko 4-członowy. Po prawie 3-godzinnej dziurze w rozkładzie o tej porze powinien jechać najdłuższy skład, bo dużo ludzi wraca tym pociągiem z pracy. Za Wojanowem pociąg tradycyjnie przypominał zatłoczony tramwaj w godzinach szczytu. Sanepid by się załamał!

Uprzedzam, że jeżdżę tym pociągiem dość często i będę wam suszył głowy do skutku! Na razie łagodnie, ale gdy stracę cierpliwość przestanę być sympatyczny. Zapytajcie Genowefę i Piotra jak potrafię być upierdliwy... Żyjecie luksusowo z moich pieniędzy (podatki bilety), więc mam prawo od was wymagać. To nie Przybylski czy Stawikowski jest waszym pracodawcą tylko ja i tysiące innych pasażerów KD, którzy składają się na wasze bardzo wysokie pensje. Mam nadzieję, że to jest jasne, bo pogardy ze strony wierchuszki KD wobec pasażerów nie zdzierżę!

Swoją drogą szacun panowie, że jeździcie pociągami, a nie służbowymi samochodami. Inni na waszym miejscu nie żałowali sobie komfortu na koszt podatnika...

A propos, po jaką cholerę pchacie do Zgorzelca Impulsy 5-członowe? Bo przez Bolesławiec? To jest marnotrawstwo najbardziej pojemnego taboru! Za Legnicą pociąg jedzie pusty, a i do Legnicy frekwencja nie jest oszałamiająca. Wczoraj we Wrocławiu widziałem pociąg do Zgorzelca o 15:17 i frekwencja ledwie sięgała 50 proc. Tymczasem wszystkie szczytowe pociągi w kierunku Jeleniej Góry zawsze mają ponad 100-proc. frekwencję. Co jest oczywiste, bo jedno miasto Zgorzelec nigdy nie wygeneruje większego potoku podróżnych niż generują w sumie miejscowości za Wałbrzychem (Boguszów-Gorce, Sędzisław, Marciszów, Janowice Wielkie, Trzcińsko, Jelenia Góra, Piechowice, Szklarska Poręba).

Obiegi 45WE układa się pod potoki podróżnych, czy pod Przybylskiego, Myrdę, Stawikowskiego? Mam nadzieję, że nie odwalacie takich numerów jakie były za prezesury Rachwalskiego. Otóż gdy raz we Wrocławiu zobaczyłem kompletnie pusty skład do Jelcza-Laskowic złożony z dwóch 5-członowych Impulsów to myślałem, że szlag mnie trafi na miejscu w zatłoczonym po dach 3-członowym Impulsie do Jeleniej Góry. A przy sąsiednim peronie stał równie pusty 5-członowy Impuls do Zgorzelca. Nigdy tego nie zapomnę!

N
Noema

Ten troll z Infokolej podszywa się także pod innych ludzi i prowadzi zażarte dyskusje sam ze sobą, bo nikt rozsądny nie ma na to ochoty... W związku z tym apeluję do PRAWDZIWYCH miłośników kolei (a nie pryszczatego mikolstwa z Wrocławia nastawionego głównie na wywoływanie burd w internecie) - NIE UDZIELAJCIE SIĘ NA ŚCIEKU ZWANYM "INFOKOLEJ"!!! Wówczas ten rak zniknie z internetu, bo jednej rodzinie ze Zgorzelca przekonanej że ich dziura i prowadząca do niej linia kolejowa są najważniejsze na świecie szybko znudzi się dyskutować samemu z licznych multikont. Umrze śmiercią naturalną gdy nikt nie będzie się tam udzielał. A tak tylko sami karmicie tych sfrustrowanych patoli, dokładacie cegiełkę do bardzo złej atmosfery panującej wśród MK na Dolnym Śląsku, bo fryzjerka widzi że jest czytana, że jej wypociny budzą odzew i to ją nakręca. Chcecie, żeby skończyło się chamstwo i obrażanie wśród miłośników kolei na Dolnym Śląsku? Przestańcie karmić ten ściek pod nazwą Infokolej! Nie dyskutujcie, nie cytujcie, nie linkujcie! Popatrzcie niżej ile ważnych osób zrezygnowało z udzielania się na Infokolej ze względu na panujące tam chamstwo. A to nie wszyscy. Nawet prezes Piotr Rachwalski, uważany za najlepszego prezesa jakiego miały Koleje Dolnośląskie. Dlaczego? Bo jego też tam obrażano, grożono mu itp. Niech on i inne poważne osoby będą dla was wzorem. OLEJ INFOKOLEJ! - to hasło powinno towarzyszyć każdemu prawdziwemu miłośnikowi kolei na Dolnym Śląsku!

w
wieprz ze Świniar

Wrocławianie oczekują bazaru, gdzie można kupić tanią marchewkę, używane portki i różne klamoty z szabru, a nie dworca. I tak nikogo tu nie stać na bilety na pociąg.

p
pieszy z Pieszyc

Dobrze że u nas w Pieszycach nie ma pociągów. Piekło dla pasażerów!!!

Apeluję do marszałka województwa odpuście sobie remont torów do Sobótki.Tu nikt nie chce pociągów. Ratujcie to co już się psuje, czyli linię do Lwówka!

A
Andrzej Sosna

Dobry człowieku - choć obronimy Wrocław i Sobótkę przed koleją żelazną. To są przepiękne tereny i niech te qrły z warszawki nie zrobią nam kolei. To są tereny piękne dla mieszkańców Wrocławia i Świdnicy, a nie żeby nam tu słoiki z warsiawki przyjeżdzały. Razem zakrzyknijmy - niech żyje przyroda w Sobótce. Nie chcemy kolei ani tam, ani we Wrocławiu.

c
czytelnik RK z Lubina

Ja mam takie pytanie do policji. Czy zajmuje się dziwnym procederem, który wystepuje na forach Dolnego Śląska pod artykułami o kolei? W patologicznym procesie występują 2 miasta Lwówek i Wrocław. Normalny człowiek nie wie o co chodzi. Czy występuje spięcie między dwoma grupami czy bardziej jeden osobnik o zachwianej psychice z Wrocławia cos bredzi, ale ja, jako zwykły człowiek oczekiwałbym zainteresowania ze strony organów.

N
Noema

Jakby nie finansowano drogich muchowozów z Wrocławia do Zgorzelca, to byłyby i pociągi do Lwówka (którymi jeździ mnóstwo ludzi), jak i do innych miejscowości. Linia kolejowa do Lwówka Śląskiego uważana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce. To wstyd, że województwo tak zaniedbało tę trasę!

Wróć na i.pl Portal i.pl