Lokomotywa wodorowa PESA dopuszczona do eksploatacji. Urząd Transportu Kolejowego podjął decyzję

OPRAC.:
Adam Kielar
Adam Kielar
Wideo
od 16 lat
PESA skonstruowała lokomotywę na wodór. Będzie ciągnąć pociągi nie wytwarzając żadnych spalin! Maszyna może już pracować na kolei. Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji lokomotywy wodorowej PESA wydał Prezes Urzędu Transportu Kolejowego - poinformowała PESA Bydgoszcz SA.

Wodorowa lokomotywa PESA dopuszczona

Koncepcja i projekt lokomotywy to dzieło konstruktorów PESA. Przy jego realizacji spółka z Bydgoszczy współpracowała z krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi.

Jak podano, prace nad implementacją napędów wodorowych do pojazdów szynowych rozpoczęto w 2019 roku. Wtedy podjęto decyzję, że pierwszą maszyną będzie lokomotywa manewrowa SM42-6Dn.

- Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla środowiska – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie PESA.

Dalsze prace nad lokomotywą wodorową

Z kolei prezes PESA Krzysztof Zdziarski zapowiedział, że kierowana przez niego firma pracuje nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych.

Dopuszczona do eksploatacji lokomotywa jest wyposażona w zero emisyjny napęd wodorowy; za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW – podano w komunikacie.

„Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy” – czytamy w komunikacie PESA.

Podkreślono, że lokomotywa została wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

lena

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Trochę rozsądku
9 czerwca, 9:46, Brawo Orlen! Polacy!:

ORLEN Górą! Jedziemy ...

9 czerwca, 9:56, Kierowca:

Obniżcie k ceny partyjne monopolisty wyzyskiwacze.

9 czerwca, 09:58, 4 zł za litr:

Ruska ropa po 56 dolarów za.barylke x inne 75 dolarów,.przy takich cenach A.Tuska na stacjach było ok 5 zł za litr , a ta ruska to 4 zł za litr ,

9 czerwca, 10:29, Przykro mi:

Orlen już nie jest Polską firmą !!!

Tylko czyją?

G
Gosc
Wegloterorysci zaraz zaczna wyc
d
dramat ...
Polska myśl techniczna.
B
Brawo Orlen! Polacy!
ORLEN Górą! Jedziemy ...
x
xxx
9 czerwca, 9:23, Loki:

Ogniwo o mocy 170kw, zasila 4 silniki po 180kw??. Coś tu nie tak... Czyli korzystamy z bateryjki. Jak się wyczerpie to czekamy na pod ładowanie. Czyli praca ciągła jest niemożliwa..

może oni liczą tryb pracy jako 20% jazda a 80% spinanie składów itp ???

J
Jarek
9 czerwca, 9:23, Loki:

Ogniwo o mocy 170kw, zasila 4 silniki po 180kw??. Coś tu nie tak... Czyli korzystamy z bateryjki. Jak się wyczerpie to czekamy na pod ładowanie. Czyli praca ciągła jest niemożliwa..

„Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy” – czytamy w komunikacie PESA. Bateria trakcyjna zasilana wodorem !

L
Loki
Ogniwo o mocy 170kw, zasila 4 silniki po 180kw??. Coś tu nie tak... Czyli korzystamy z bateryjki. Jak się wyczerpie to czekamy na pod ładowanie. Czyli praca ciągła jest niemożliwa..
Wróć na i.pl Portal i.pl