Lodowa Panna odzyskała twarz. Naukowcy zrekonstruowali twarz mumii. Dagmara Socha z UW w ekipie rekonstruktorów

Damian Świderski
od 16 lat
Naukowcy z kilku krajów zrekonstruowali twarz młodej dziewczyny, którą 500 lat temu złożono w ofierze. Archeolodzy stworzyli silikonowy model twarzy najsłynniejszej mumii w Peru. W gronie archeologów znalazła z Polka Dagmara Socha z wydziału archeologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Mumia sprzed 500 lat dostała nową twarz. W ekipie rekonstruktorów pracowała Polka Twitter/Noorani Tejani

Archeolodzy zrekonstruowali twarz peruwiańskiej dziewczyny, którą złożono w ofierze 500 lat temu. „Juanicie” czy także „Lodowej Pannie” wykonano model, który pokazuje, jak mogła wyglądać w ostatnich chwilach życia. Mumia została odkryta w 1995 roku przez archeologa Johana Reinharda podczas ekspedycji na wulkan Ampato.

Do rekonstrukcji twarzy kobiety użyto m.in. analizy DNA, czy druku 3D. Nad badaniami pracowali archeolodzy z Peru, Szwed Oscar Nilsson oraz Polka Dagmara Socha, pracująca na co dzień na wydziale archeologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Zrekonstruowano twarz peruwiańskiej mumii. Co wiadomo o życiu Juanity?

Nilsson udzielił wywiadu Associated Press. Powiedział, że odtworzenie twarzy mumii nastolatki zajęło mu ok. 400 godzin pracy. Z kolei odkrywca mumii, Johan Reinhard powiedział AP, że nie sądził, że kiedyś zobaczy twarz „Lodowej Panny”. Odkrywca powiedział także o samym odkryciu dziewczyny 28 lat temu.

„Juanita” bądź „Lodowa Panna” miała na sobie ceremonialną tunikę, ozdoby na włosach, wokół niej złożono przedmioty ceramiczne. Badania wykazały, że w chwili śmierci miała 14-15 lat. Zginęła od silnych ciosów w tył głowy.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuji.pl!

Z badań wynika także, że dziewczyna została wcześniej odurzona narkotykami oraz zmuszona do klęknięcia.

Wiedziała, że powinna się uśmiechać, by wyrazić dumę z faktu, iż została wybrana. Musiała się też bardzo się bać z faktu, że umrze – wyznał na koniec wywiadu Oscar Nilsson.

Źródło: Associated Press

Komentarze 5

P
Paweł.
Kolejna ofiara w histori zabobonów i wiary.Okropne.
E
Emil
Kiedy wreszcie zostanie zrekonstruowana twarz królowej Jadwigi !!!!!
T
Tamchamon
Miała uspokoić wulkan? Co za ba. Rany?
T
Tośka
Była ładną dziewczyną, szkoda że żyła w czasach .... zabobonów. Żal mordowanych dzieci...ciekawe czy spadł deszcz .
E
Ejej
Raczej zanim tam zawędrowała najprawdopodobniej wypiła jakiś wywar jak to zwykle bywało w takich obrzędach. Także nie wiadomo czy się bała czy po prostu była na jakiejś "fazie".