Latanie będzie droższe? Janusz Janiszewski, prezes PAŻP: „Ubolewam, że w dobie kryzysu doszło do podwyżek”

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
06.10.2021 warszawa ignacego prądzyńskiego 12/14targi nowe możliwościn/z janusz janiszewskifot. krystian dobuszyński/polska press
06.10.2021 warszawa ignacego prądzyńskiego 12/14targi nowe możliwościn/z janusz janiszewskifot. krystian dobuszyński/polska press brak
PAŻP przymierza się do inwestycji w infrastrukturę. - Będziemy w stanie obsłużyć nawet 150 milionów pasażerów – mówi prezes Janusz Janiszewski. Tymczasem od stycznia wzrosną opłaty lotniskowe. A to oznacza podwyżki cen biletów dla pasażerów.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej to spółka odpowiedzialna za ruch lotniczy w Polsce. Na bieżąco śledzi trasy samolotów, zawiaduje kontrolerami lotów oraz wyznacza korytarze powietrzne także dla maszyn, które przelatują nad naszym krajem tranzytem. W tej chwili starty i lądowania z polskich lotnisk to około połowa ruchu. Resztę stanowi właśnie tranzyt.

- Z punktu widzenia technologicznego i naszej strategii, jeśli chodzi rozwój, będziemy w stanie obsłużyć na polskim niebie 100-150 milionów pasażerów – mówi nam Janusz Janiszewski, prezes PAŻP. Jak dodaje chodzi tu zarówno o starty i lądowania, jaki i o tranzyt przez Polskę.

Latanie będzie droższe? Podwyżki opłat lotniskowych

Od 1 stycznia 2022 roku PAŻP zapowiedział podwyżki opłat za starty i lądowania z rodzimych lotnisk. W niektórych przypadkach, jak donoszą linie lotnicze, to wzrosty o kilkadziesiąt procent (50-70 proc.). Zapewne przełoży się to również na ceny biletów. Pasażerowie odczują podwyżki.

- Podwyżki nie są wymaganiem PAŻP. To prawo, które zostało uchwalone przez Komisję Europejską, na które zgodzili się wszyscy przewoźnicy i wszystkie porty lotnicze. Wynika to z brutalnego algorytmu, w którym podstawiamy koszty obsługi oraz liczbę operacji lotniczych – tłumaczy Janusz Janiszewski. Jak przyznaje, koszty obsługi w czasie pandemii zostały na podobnym poziomie, jednak liczba operacji drastycznie spadła. To oznaczało spore straty dla PAŻP.

- Ubolewam, że w dobie kryzysu dochodzi do podwyżek. Jako PAŻP ograniczyliśmy nasz budżet, względem oryginalnych planów, o przeszło miliard złotych. Staraliśmy się tak działać, żeby liniom lotniczych przynieść jak największą ulgę. W latach 2020-21 zoptymalizowaliśmy koszty, w tym koszty osobowe o 25 proc., mając na uwagę fakt, że nikt z pracowników PAŻP nie może stracić pracy ze względów covidowych – przyznaje Janiszewski.

Jak tłumaczy, szczególnie ważne było, by nie stracić kontrolerów lotniczych. Kosz wyszkolenia jednej osoby to ok. 100 – 250 tysięcy euro.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl