Kultura pracy w firmie. Czego lepiej nie mówić w pracy? Oto 6 zwrotów, które mogą zepsuć karierę

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Warto pamiętać o savoir-vivre i cieszyć się dobrą opinią wśród współpracowników oraz przełożonych. Sprawdź, jakich błędów nie popełniać w pracy.
Warto pamiętać o savoir-vivre i cieszyć się dobrą opinią wśród współpracowników oraz przełożonych. Sprawdź, jakich błędów nie popełniać w pracy. 123rf.com
Środowisko pracy wymaga określonej postawy. Nawet, jeśli rodzaj pracy i miejsce pozwalają na dużą swobodę, warto pamiętać o savoir-vivre i cieszyć się dobrą opinią wśród współpracowników oraz przełożonych. Obok dobrych manier, bycia życzliwym i obowiązkowym, szczególną uwagę radzimy zwrócić na to, w jaki sposób się wysławiamy. Nawet w sytuacji, kiedy atmosfera jest emocjonująca, źle czujemy się z tym, w jaki sposób została oceniona nasza praca lub po raz któryś z kolei musimy wykonać zadania daleko wykraczające poza nasze kompetencje lub przeciwnie, poniżej naszych możliwości i rani to naszą ambitną osobowość – lepiej wziąć głęboki oddech i pomyśleć kilka razy, w jaki sposób zakomunikować swoje przemyślenia. Nigdy nie sięgajmy w pracy po te sformułowania, jeśli chcemy zachować dobre relacje w firmie.

1. Zawsze robiliśmy w ten sposób i było dobrze

Taki zwrot sugeruje niechęć do próbowania czegoś nowego, zastałość w schematach i strach przed zmianami. Przełożonym może zapalić się czerwona lampka pod tytułem „Ok, ten nie jest zbyt zaangażowany”.

Za tym stwierdzeniem może w rzeczywistości stać mocny argument lub rozsądna obawa, warto je przedstawić i poddać dyskusji. Jeśli tak jest, warto powiedzieć:

  • Wydaje mi się, że ta grupa klientów preferuje dotychczasowy system komunikacji. Mogę przedstawić swoje dane?
  • Jakich oczekujemy korzyści z wprowadzenia nowej metody?
  • To ciekawe. Muszę się jednak podzielić tym, dlaczego jestem przekonany, że dotychczasowy sposób pracy jest skuteczny i dobrze rokuje.

2. To nie moja sprawa/to nie należy do moich obowiązków

Od czasu do czasu może zdarzyć się taka sytuacja, że zostaniemy poproszeni o przysługę czy wykonanie zadania spoza skali naszych obowiązków. Przychylne zaangażowanie się w realizację zadania zawsze będzie postrzegane pozytywnie. Prezentujemy wtedy takie cechy jak: bycie pomocnym, umiejętność pracy w zespole, elastyczność. W sytuacji, kiedy ktoś ewidentnie nadużywa naszych zasobów, warto przemyśleć asertywną odmowę zawierającą argument.

Można wykorzystać podobne sformułowania jak:

  • Nie jestem pewien czy robiłem to wcześniej, ale spróbuję cię wyręczyć najlepiej jak potrafię.
  • Obawiam się, że mogę się tym zająć dopiero, jak dokończę swoje sprawy. Po 14?
  • Doceniam, że widzisz we mnie skuteczną pomoc, jednak ostatnio zbyt często tym się zajmuję a potrzebuję skupić się na innych celach.
  • Widzę, że często potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, może razem pomyślimy jak to rozwiązać długoterminowo, ponieważ nie mogę codziennie wykonać tego zadania.

3. Ale nudy!

Nawet jeśli czyjaś wypowiedź nie należy do najciekawszych i przeleciało nam to stwierdzenie przez głowę, warto zachować taką refleksję dla siebie. Nie wniesie nic wartościowego do spotkania, a nas przedstawi jako osobę nieżyczliwą i po prostu zepsuje nasz wizerunek w oczach innych. Jak powszechnie wiadomo, dobre wrażenie lub zaufanie bardzo trudno jest odzyskać po stracie. Postaraj się skupić na pozytywnych aspektach spotkania, a jeśli prowadzone prezentacja jest obiektywnie chaotyczna i przydługa można zadawać pytania doprecyzowujące. Warto spróbować:

  • Jeżeli dobrze rozumiem, wyjaśniłeś już X, Y i Z. Czy możesz powiedzieć co je łączy/jak je wykorzystać w pracy z klientem?
  • Czy możemy otrzymać prezentację mailem, taka duża ilość informacji, obawiam się, że nie zapamiętam tego co najważniejsze.

4. To nie moja wina/ja nie jestem z to odpowiedzialny/ktoś powiedział, żeby tak zrobić

Taka odpowiedź na uwagi szefa dotyczące naszego zadania lub projektu, w którym braliśmy udział, może być negatywnie odebrana. To objaw strachu, braku chęci komunikacji i pracy w zespole i niskiej samooceny. Zamiast tego, przełożony może pomyśleć, że atakujemy współpracowników, próbując przesunąć na nich odpowiedzialność. To wręcz dziecinne zachowanie i dalekie od profesjonalizmu. Możemy być pewni, że zostanie zapamiętane. Zamiast tego:

  • Dziękuję za te wskazówki, nie zauważyłem tego wcześniej.
  • Co proponujesz? Czy mam szybko samemu nanieść poprawki, czy chcesz, abym skonsultował to z resztą?
  • Zwrócę na to uwagę w przyszłości.
  • To był zamierzony zabieg, ale pracowałem nad tym z innymi, myślę, że mogą lepiej niż ja wyjaśnić te dane. Czy możemy umówić się na wspólne spotkanie?

5. Spróbuję...

Tak odpowiedź na prośbę o podjęcie nowego wyzwania, może być odebrane jako duży brak pewności siebie i ryzyko, że coś trzeba będzie po nas poprawiać. Lepiej zastanowić się, jakie możemy spotkać przeszkody w wyznaczonym zadaniu i wprost powiedzieć o swoich obawach, w formie zgłoszenia zapotrzebowania na dodatkowe zasoby. Na przykład:

  • To wygląda na duży projekt. Chętnie się w to zaangażuję, ale bez wsparcia analityka może być ciężko.
  • Chętnie wezmę zastępstwo w nowym dziale. W jakim zakresie mogę liczyć na pomoc?
  • Pozwolisz, że wrócę z tym za dwie godziny? Muszę przemyśleć, czego potrzebuję, żeby się tego podjąć.

6. Z całym szacunkiem...

To popularne powiedzenie, często stosowane jest jednak jako wstęp do otwartej krytyki lub niezgody na coś. I tak też może być postrzegane, mimo najszczerszych intencji. Chociaż sformułowanie zawiera słowo „szacunek” to nie ma z nim wiele wspólnego. Podobne: nie chciałby być nieuprzejmy (ale zaraz będę), proszę mnie źle nie zrozumieć(mylisz się). Jeżeli naprawdę musimy w pracy podważyć czyjeś zdanie, czy zaznaczyć absurd sytuacji, lepiej zachować asertywną i obiektywną narrację:

  • Moim zdaniem ta sytuacja nie daje wszystkich danych, aby można było jednoznacznie stwierdzić, że…
  • Być może masz rację, ale nie rozumiem jednej kwestii. Czy możesz sprecyzować…
  • Odważne stanowisko. Mogę poznać źródła tego opracowania?
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu