Kudrycka: Proponujemy wsparcie dla prywatnych uczelni

    Kudrycka: Proponujemy wsparcie dla prywatnych uczelni

    rozmawiają Dorota Kowalska i Barbara Stefańska

    Polska

    Polska

    Z prof. Barbarą Kudrycką, minister nauki i szkolnictwa wyższego, rozmawiają Dorota Kowalska i Barbara Stefańska
    Rozpoczął się nowy rok akademicki, wrócił temat dofinansowania przez państwo prywatnych uczelni. Wiem, że jest polityczna zgoda na takie dotacje. Skąd ministerstwo weźmie na to pieniądze?
    Decyzje nie zapadły. Na razie powołaliśmy Zespół ds. Analizy Systemu Finansowania Szkolnictwa Wyższego, który oceni możliwości wprowadzenia takich zmian. Niezależnie od tych prac w nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym, która ma wejść w życie w przyszłym roku akademickim, proponujemy możliwość dodatkowego finansowego wsparcia państwa dla najlepszych uczelni - i publicznych, i niepublicznych.

    Jak to dofinansowanie miałoby wyglądać?
    Jeśli osiągniemy w Polsce wzrost gospodarczy na poziomie min. 2,5 proc. PKB, powstanie fundusz projakościowy finansowany z budżetu państwa. Te dodatkowe pieniądze przeznaczymy dla najlepszych jednostek w dziedzinie dydaktyki i badań, które uzyskają status Krajowego Naukowego Ośrodka Wiodącego albo opinię wyróżniającą od Państwowej Komisji Akredytacyjnej.

    To, że państwo będzie dokładało do najlepszych prywatnych szkół wyższych, to spory krok do przodu. Tyle tylko, że rektorzy uczelni prywatnych mówią: dobrze, ale teraz państwo dofinansowuje nawet mierne uczelnie publiczne, więc gdzie tu jest sprawiedliwość?
    W zmianach, które proponujemy, najważniejsze jest zróżnicowanie misji i zadań uczelni, ale też przełamanie zaklętego kręgu jednolitego systemu ich finansowania, utrwalającego nieraz średniość i bylejakość. Mamy konstytucję i przepisy prawne, które zobowiązują nas do finansowania uczelni publicznych w takim trybie, jak dotychczas - by zagwarantować ich stabilność. W nowym algorytmie finansowania chcemy jednak w większym stopniu powiązać finanse dla uczelni z jakością jej pracy. Ten model ma pomóc we wzmacnianiu najlepszych - niezależnie od ich statusu - a słabych zmuszać do modyfikacji.

    Nie rozumiem, dlaczego państwo inaczej traktuje szkolnictwo podstawowe i średnie - dopłacając do wszystkich placówek, niezależnie od tego, czy są one publiczne, czy nie. Jeśli chodzi o prywatne szkoły wyższe, mamy nierówność wobec prawa.
    Bank Światowy, OECD od lat zwracają uwagę, że polski system finansowania studiów nie jest sprawiedliwy. Dwie trzecie studentów płaci za studia podwójnie: w podatkach i czesnym. Staramy się więc wprowadzić jak najwięcej możliwości otwartego i równego dostępu wszystkich uczelni do środków publicznych. Temu służy m.in. upowszechnienie procedur konkursowych w pozyskiwaniu funduszy na rozwój uczelni, na infrastrukturę badawczą. W konkursach decydują wyłącznie nowatorskie projekty - status uczelni nie ma znaczenia, każdy podmiot ma równe szanse.

    Od przyszłego roku uboższych studentów mają zachęcić do nauki stypendia socjalne, o które będzie łatwiej niż teraz. Zmniejszy się za to ilość stypendiów naukowych i sportowych. Czy to nie jest właśnie demotywujące?
    W innych krajach UE w ogóle nie przyznaje się stypendiów naukowych. Najważniejszą wartością, jaką student zdobywa, jest tam sam fakt studiowania na dobrej uczelni i uzyskanie dobrego wykształcenia - co bezpośrednio przekłada się na odpowiednie zarobki. W naszym dotychczasowym systemie stypendialnym zdarzało się, że przyznawano stypendia naukowe za stosunkowo niską średnią: 3,8, a nawet 3,5. I niestety stało się tak, że nagradzano stypendiami za przeciętność. Stypendium naukowe musi mobilizować do lepszej pracy. Chcemy stypendiom naukowym przywrócić właściwą rangę, a wyższe stypendia socjalne zagwarantować większej grupie potrzebujących studentów.
    1 3 »

    Czytaj treści premium w Polsce Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w niedzielę wieczorem.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nie przegap

    Wideo