Kto powinien odśnieżać chodnik? Czy musi to zrobić właściciel nieruchomości? Sprawdź, co nam grozi, jeśli nie usuniemy śniegu

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Wideo
od 12 lat
W wielu rejonach kraju już pojawił się śnieg lub lada chwila możemy się go spodziewać. Sprawdzamy, na kim spoczywa obowiązek odśnieżania chodników. Wyjaśniamy, kto i w jakich okolicznościach powinien według przepisów zajęć się zaśnieżonym chodnikiem i drogą, gdy zacznie sypać śnieg albo skuje je lód.

Spis treści

Kto ma obowiązek odśnieżać drogi publiczne?

Najłatwiejsza sytuacja jest z drogami – tymi zajmuje się właściciel lub zarządca drogi. To oznacza, że drogi publiczne są odśnieżane (w różnej kategorii odśnieżania oznaczającej szybkość reakcji, jaką musi wykazać się zarządca) bez udziału właścicieli nieruchomości, przy których są wytyczone. Inaczej ma się sprawa z chodnikami.

pan odśnieża chodnik zima śnieg
Sprawdzamy, na kim spoczywa obowiązek usuwania śniegu i groźnych lodowych sopli. 123RF/bogdanhoda

Odśnieżanie chodnika - do kogo należy ten obowiązek?

– Zgodnie z ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek odśnieżania chodnika, jeśli jest on bezpośrednio przyległy do tej nieruchomości – wyjaśnia rzecznik straży miejskiej.

Kluczowe jest tutaj sformułowanie „bezpośrednio przyległy", jeśli bowiem chodnik od nieruchomości dzieli na przykład pas zieleni, to obowiązek utrzymania go w czystości spada już na gminę (lub na spółdzielnię mieszkaniową, jeśli trakt leży na jej terenie).

– Ponadto właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do odśnieżania chodnika w sytuacji, gdy dopuszczono na ulicy płatny postój (np. gmina uruchomiła tam system płatnego parkowania). Wtedy obowiązek ten ciąży na zarządcy drogi – informuje rzecznik.

Kary za nieodśnieżony chodnik. Czy jest się czego bać?

Co dzieje się, gdy mimo prawnego obowiązku właściciel nieruchomości się z niego nie wywiązuje? Wszystko zależy do tego, gdzie znajduje się dany chodnik. Jeśli są to trakty piesze w centrach miast, tam, gdzie przechodniów jest najwięcej, można spodziewać się błyskawicznej interwencji straży miejskiej. O wiele łatwiej zdyscyplinować jest właścicieli czy zarządców budynków wielorodzinnych (którzy doskonale zdają sobie jednak sprawę z ciążących na nich obowiązkach). Nieco trudniej jest z właścicielami domów jednorodzinnych.

– Sytuacje są różne, może być tak, że ktoś mieszka sam, wyszedł do pracy, a w tym czasie zaczyna padać śnieg i chodnik jest zaśnieżony. Trudno karać taką osobę, bo jak wróci, zajmie się odśnieżaniem. Jednak zupełnie inaczej jest wtedy, gdy widać, że właściciel w ogóle o chodnik nie dba, a zaniedbania przeciągają się w czasie. Mamy wtedy do czynienia z wykroczeniem, a interwencja może zakończyć się pouczeniem lub nałożeniem mandatu. W niektórych wypadkach można się również spodziewać wystąpienia o ukaranie do sądu (a wtedy kara może być wyższa – red.) – informuje przedstawiciel straży miejskiej.

Nawisy śnieżne nad chodnikiem. Kto ma usunąć sople?

Strażnicy nie będą w ogóle czekać na działania właściciela, jeśli okaże się, że nawisy śnieżne albo sople zwisają z dachów nad chodnikami. Ich opadnięcie może stanowić realne zagrożenie dla przechodniów. Do czasu usunięcia sopli przez właściciela strażnicy mogą ogrodzić teren, by nie przechodzili w takim zagrożonym miejscu ludzie.

– Kwestie dachów i ich odśnieżania regulują przepisy prawa budowlanego, a właściwym organem do interwencji jest powiatowy inspektor nadzoru budowlanego. Straże miejskie i gminne nie mogą wkraczać w te kompetencje. Inaczej jest wtedy, gdy sople zaczną stanowić zagrożenie dla osób przechodzących na dole. Stwarzanie takiego zagrożenia podlega już pod kodeks wykroczeń. My – po odgrodzeniu terenu – możemy zobowiązać właściciela lub zarządcę poleceniem porządkowym do natychmiastowego usunięcia takich nawisów. Wymaga to jednak skorzystania z usług specjalistycznej firmy ewentualnie poproszenia o wsparcie strażaków, którzy raczej nie odmawiają w takich wypadkach pomocy – zauważa rzecznik.

Polecjaka Google News - RegioDom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kto powinien odśnieżać chodnik? Czy musi to zrobić właściciel nieruchomości? Sprawdź, co nam grozi, jeśli nie usuniemy śniegu - RegioDom.pl

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jurek
19 listopada, 15:37, wojɐk:

Czegoś tu nie rozumiem. Jeżeli grunt na którym usytuowany jest chodnik należy do miasta, starostwa czy gminy, dlaczego właściciel przyległej posesji ma wykonywać czyn społeczny na rzecz w/wymienionych. Przecież miasto czy gmina nie dzieli się z właścicielem profitami z udostępniania chodnika. Przeciwnie to właściciele posesji i mieszkańcy są obciążeni podatkiem, właśnie i za ten chodnik.

Tak że, kto bierze kasę niech utrzymuje w należytym stanie i chodniki.

Mnie się to nie zdarzyło, bym wziął śniegówkę i poszedł odśnieżać gminny chodnik. A też przylega do mojej posesji.

Wójtowi wyraziłem w męskich słowach; ściągasz podatki więc weź w łapę łopatę i za.....

23 listopada, 21:24, Jan:

A jakim podatkiem jesteś obciążony właśnie i za ten chodnik.

gorzej jak gmina nie odśnieża chodnika chociaż pomiędzy nim a moim płotem jest trawnik trwa już 50 lat rzecz dzieje się w Warszawie

W
Wku....ny
Ok. Jest parę kwestii do wyjaśnienia :

1. Dlaczego zmusza się obywatela do niewolniczej pracy (bo to za darmo)

2. Kto odpowiada za wszystko co jest związane z BHP (świadczę pracę więc szkolenie, sprzęt, ubranie robocze, odszkodowania za wypadki przy pracy itp)

3. Chodnik jest własnością np. gminy. Spróbuj jakkolwiek go zająć (np wykopy lub reklama) musisz za to zapłacić więc właściciel czerpie z tego zyski nie płacąc za utrzymanie - w tym przypadku odśnieżanie.

4. Spróbuj wypić piwo przy odsnieżaniu tego chodnika to dostaniesz mandat bo to miejsce publiczne - tylko do odśnieżania jest twój.

Nie wiem do kiedy to będzie trwało. Kiedy wreszcie ktoś przeciągni urzędasów po sądach i skończy z tym niewolniczym procederem.
M
MO
19 listopada, 15:50, emeryt:

Czy wszyscy mają amnezję? Przecież prezydent Duda w dniu kiedy podpisał ustawę ograniczjącą przywileje SBekom i służbom mundurowym za PRL podpisal również ustawę która znosiła obowiązek odśnieżania przez zwyklych ludzi i obowiązkiem tym obarczała miasto/gminy.

Ustawę ograniczająca przywileje sbekom i służbom mundurowym PRL, po pierwsze żadne przywileje tylko to co należało się im zgodnie z prawem (wielu z nich skierowalo sprawy do sądu i odzyskali wszystko co im Duda zabrał wraz z odsetkami) po drugie nie służbom mundurowym za PRL bo żadnemu milicjantowi nic nie zabrali. Ze starości coś ci się pomieszalo.

J
Jak
19 listopada, 15:50, emeryt:

Czy wszyscy mają amnezję? Przecież prezydent Duda w dniu kiedy podpisał ustawę ograniczjącą przywileje SBekom i służbom mundurowym za PRL podpisal również ustawę która znosiła obowiązek odśnieżania przez zwyklych ludzi i obowiązkiem tym obarczała miasto/gminy.

Poważnie, to podaj.nr tej ustawy chętnie wszyscy się dowiedzą aby mieli pewność że odmawiając odśnieżania chodnika nie naraża się na skierowane przez straż miejska czy policje sprawy do sądu. Bo podpieranie się tym co napisał jakiś pismak prowadzi wprost do sądu, często nawet opinia policjanta jest sprzeczna z prawem

J
Jan
19 listopada, 15:37, wojɐk:

Czegoś tu nie rozumiem. Jeżeli grunt na którym usytuowany jest chodnik należy do miasta, starostwa czy gminy, dlaczego właściciel przyległej posesji ma wykonywać czyn społeczny na rzecz w/wymienionych. Przecież miasto czy gmina nie dzieli się z właścicielem profitami z udostępniania chodnika. Przeciwnie to właściciele posesji i mieszkańcy są obciążeni podatkiem, właśnie i za ten chodnik.

Tak że, kto bierze kasę niech utrzymuje w należytym stanie i chodniki.

Mnie się to nie zdarzyło, bym wziął śniegówkę i poszedł odśnieżać gminny chodnik. A też przylega do mojej posesji.

Wójtowi wyraziłem w męskich słowach; ściągasz podatki więc weź w łapę łopatę i za.....

A jakim podatkiem jesteś obciążony właśnie i za ten chodnik.

M
Mikołaj
19 listopada, 16:22, nocna zmiana:

Jeśli chodnik to moja prywatna działka to zagrodzę chodnik by się nikomu nic nie stało. Ja z chorym kręgosłupem nie będę odśnieżać nawet swojego chodnika. Jeśli chodnik należy do gminy to w ramach prac społecznych urzędnikom wręczyć łopaty i niech odśnieżają bo urzędasy pierdzą tylko w stołki a ludzi traktują jak zło konieczne. Przecież można napisać i to, że jeśli droga przy chodniku jest zasypana a żaden pług jej nie odśnieża to zwalić to na właściciela posesji, a co, niech odśnieża i drogę.

Marzy wam się komuna? Czyżby dalej rządził PZPR? Sejm jest pełen komuchów ale przecież sztandar wyprowadzili już dawno więc dlaczego znów chcą rządzić. Policzmy głosy.

19 listopada, 16:38, Bolek.W.:

racja,po wielokroć

23 listopada, 21:19, Mikołaj:

Trochę się zapedziles. Urzędnicy pracują a nie pierdza w stołki. A w ramach prac społecznych ty również możesz wziąć łopate i odśnieżyc chodnik a nie wysyłać innych mieszkają[wulgaryzm]h na drugim końcu miasta.

M i e s z k a j a c y c h gdzie tu wulgaryzm

M
Mikołaj
19 listopada, 16:22, nocna zmiana:

Jeśli chodnik to moja prywatna działka to zagrodzę chodnik by się nikomu nic nie stało. Ja z chorym kręgosłupem nie będę odśnieżać nawet swojego chodnika. Jeśli chodnik należy do gminy to w ramach prac społecznych urzędnikom wręczyć łopaty i niech odśnieżają bo urzędasy pierdzą tylko w stołki a ludzi traktują jak zło konieczne. Przecież można napisać i to, że jeśli droga przy chodniku jest zasypana a żaden pług jej nie odśnieża to zwalić to na właściciela posesji, a co, niech odśnieża i drogę.

Marzy wam się komuna? Czyżby dalej rządził PZPR? Sejm jest pełen komuchów ale przecież sztandar wyprowadzili już dawno więc dlaczego znów chcą rządzić. Policzmy głosy.

19 listopada, 16:38, Bolek.W.:

racja,po wielokroć

Trochę się zapedziles. Urzędnicy pracują a nie pierdza w stołki. A w ramach prac społecznych ty również możesz wziąć łopate i odśnieżyc chodnik a nie wysyłać innych mieszkają[wulgaryzm]h na drugim końcu miasta.

S
Stan
19 listopada, 17:22, DSSASA:

autor tych wypocin pisze kompletne bzdury , obowiązek odśnieżania spada na właściciela chodnika lub gruntu na którym ów chodnik jest usytuowany . Osobom postronnym nie wolno wykonywać żadnych prac na nie swoim terenie

Bzdury to ty piszesz, dla mnie to chore aby właściciel posesji miał obowiązek odśnieżania chodnika który nie jest jego własnością, ale tak stanowi prawo i jak nie masz o tym pojęcia to lepiej nic nie pisz.

A
A
29 grudnia 2022, 14:10, nico:

Z cała pewnością wspólnota również musi tego pilnować. Od tego są firmy zarządzające, żeby dbać o takie sprawy. U nas zarządza firma Fadrowski i nigdy nie było problemu z odśnieżaniem. Bywa, że niektóre firmy nie są na to przygotowane dlatego wspólnota musi pamiętać, że jako klient należy je dyscyplinować.

20 listopada, 7:15, Jach:

Mylisz teean prywatny, dzierżawiony od miejskiegolub gminnego, chodzi o to, że moja mama (67latka) przed swoim domem ma odśnieżać gminny chodnik przylegający do posesji, a jak tego nie zrobi dostanie mandat!

To zostało z komuny, tak się składa że wszystko co było za komuny było złe ale przepisy wygodne dla państwa zostawili. Dla mnie to chore żebym odśnieżal publiczny chodnik, to nie moja własność to dlaczego mam za darmo charowac i wręczac właściciela. Czasy czynów społecznych się skończyły.

N
No
20 listopada, 7:38, HTP:

po kupnie dzialki i wybudowaniu ogrodzenia pierwsze co zrobiłem to posadziłem przy płocie berberysy i chodnik ze śniegiem mnie nie dotyczy

Coś bredzisz, i co z tego że posadziles berberys, to nie zwalnia cię z odśnieżania chodnika. Mało tego ten berberys nie może wystawac za płot na chodnik.

A
Ania
19 listopada, 20:57, Dariusz:

Odśnieżanie – TAK. Sypanie piachu oraz soli – NIE !!! Ten barbarzyński zwyczaj „posypywania“ należy raz na zawsze ukrócić. Klatki schodowej, mieszkania – piach. Podeszwy butów – przeżarte. Podwozia samochodów – skorodowane. Dlaczego? Bo Zbigniew z Łomży lubi chodzić w płaskich trampkach, a Janusz z Podlasia nie będzie inwestował w opony zimowe...

Do tego o czym w Polsce się nie mówi, sól jest bardzo szkodliwa dla psich łapek.

H
HTP
po kupnie dzialki i wybudowaniu ogrodzenia pierwsze co zrobiłem to posadziłem przy płocie berberysy i chodnik ze śniegiem mnie nie dotyczy
J
Jach
29 grudnia 2022, 14:10, nico:

Z cała pewnością wspólnota również musi tego pilnować. Od tego są firmy zarządzające, żeby dbać o takie sprawy. U nas zarządza firma Fadrowski i nigdy nie było problemu z odśnieżaniem. Bywa, że niektóre firmy nie są na to przygotowane dlatego wspólnota musi pamiętać, że jako klient należy je dyscyplinować.

Mylisz teean prywatny, dzierżawiony od miejskiegolub gminnego, chodzi o to, że moja mama (67latka) przed swoim domem ma odśnieżać gminny chodnik przylegający do posesji, a jak tego nie zrobi dostanie mandat!

D
Dariusz
Odśnieżanie – TAK. Sypanie piachu oraz soli – NIE !!! Ten barbarzyński zwyczaj „posypywania“ należy raz na zawsze ukrócić. Klatki schodowej, mieszkania – piach. Podeszwy butów – przeżarte. Podwozia samochodów – skorodowane. Dlaczego? Bo Zbigniew z Łomży lubi chodzić w płaskich trampkach, a Janusz z Podlasia nie będzie inwestował w opony zimowe...
D
DSSASA
19 listopada, 17:22, DSSASA:

autor tych wypocin pisze kompletne bzdury , obowiązek odśnieżania spada na właściciela chodnika lub gruntu na którym ów chodnik jest usytuowany . Osobom postronnym nie wolno wykonywać żadnych prac na nie swoim terenie

19 listopada, 19:07, USS wojtuś:

Wojsko i policja w Europie już przestali obsikiwać teren. Ale jednak wszystkich pozostałych trzeba było zaszczepić. Po Twoim wpisie rozumiem dlaczego, żeby właściciele nie zarażali wścieklizną. I jak zrzucana jest szczepionka z samolotów to też szukasz żeby zjeść?

19 godzina a ty kompletnie pijany bełkoczesz ogarnij się i na odwyk

Wróć na i.pl Portal i.pl