Kryzys w reklamie zniszczy media?

Redakcja
Spowolnienie gospodarcze coraz mocniej uderza w rynek reklamy. Potwierdzają to badania zrealizowane przez Fundację Obserwatorium Zarządzania i AM Art-Media Agencja PR, z których wynika, że aż 44 proc. pracowników branży reklamowej deklaruje znaczne pogorszenie sytuacji na rynku w ostatnich latach.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Fundację Obserwatorium Zarządzania i AM Art-Media Agencja PR. zaprezentowane zostały w trakcie debaty "Czy kryzys w reklamie zniszczy media" zorganizowanej 18 października w Krajowej Izbie Gospodarczej. W debacie uczestniczyli: Jerzy Bujok, Zastępca Sekretarza Generalnego KIG, Hubert Biskupski, Zastępca Redaktora Naczelnego "Super Expressu", Marcin Piasecki, Wydawca "Dziennik Gazeta Prawna", Małgorzata Dragan, Kierownik Działu Gospodarczego Polskiej Agencji Prasowej, Wiktor Świetlik, Dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Rafał Klepacz z Fundacji Obserwatorium Zarządzania oraz Krzysztof Piątek z AM Art-Media Agencja PR. Debatę poprowadził Jakub Kurasz, Redaktor Naczelny "Parkietu".

Z badań "Współpraca medium - firma i reklama w czasach spowolnienia gospodarczego", których wyniki zaprezentowali Rafał Klepacz oraz Krzysztof Piątek wynika m.in., że ponad 40% respondentów zauważyło pogorszenie się sytuacji na rynku reklamy. Ponad 1/5 ankietowanych uważa, że sytuacja na rynku poprawiła się, jednak w większości są to pracownicy oddziałów dużych globalnych firm. Kryzys na rynku reklamy jest także mniej widoczny z punktu widzenia firm zajmujących się internetem i działaniami w mediach społecznościowych. Wciąż odczuwalne jest załamanie branży z 2009 roku. Firmy dostosowują się do sytuacji rynkowej.

- Ponad 75 proc. respondentów twierdzi, że klienci rewidują budżety i strategie marketingowe. Większość respondentów (66 proc.) doświadczyło korygowania budżetów w ciągu roku. Niestety widmo kryzysu nie wróży dobrze przyszłości. Prawie 30 proc. respondentów uważa, że sytuacja na rynku reklamy się pogorszy. To niepokojące - relacjonowali Rafał Klepacz oraz Krzysztof Piątek.

- Media muszą zmienić podejście do biznesu - mówił Jerzy Bujok Zastępca Sekretarza Generalnego KIG. - Obecnie biznes oczekuje od mediów nie tylko kreacji i publikacji reklamy, ale przede wszystkim efektów w postaci zwiększenia sprzedaży firmy- dodał.

Uczestnicy debaty zgodzili się, że w warunkach spowolnienia gospodarczego i spadku wpływów reklamowych, media muszą zmieniać model funkcjonowania. - Musimy docierać z naszą ofertą do mniejszych klientów - przekonywała Małgorzata Dragan.

Hubert Biskupski jako przykład dostosowania się mediów do kryzysowej sytuacji podał przykład dodatku biznesowego "Super Biznes", którego uruchomienie spowodowało wzrost wpływów z reklamy. - Nie można zamykać się w skorupie - mówił w trakcie debaty w KIG. Marcin Piasecki z optymizmem patrzy na sytuację rynkową. - Dajemy sobie radę na rynku, ale podobnie jak inne redakcje, staramy się poszukiwać nowych możliwości - mówił. Przyznał, że w obecnych czasach w kontakty mediów z potencjalnymi reklamodawcami muszą odbywać się na zasadzie bardziej bezpośrednich relacji.

Z kolei na problemy mediów lokalnych, wynikające ze spadku sprzedaży i spowolnienia gospodarczego zwrócił uwagę Wiktor Świetlik. Przypomniał, że media te bywają uzależnione od jednego dużego reklamodawcy, co może wpływać na ich obiektywność.

Czy media poradzą sobie z kryzysem w reklamie? Z debaty wynika, że przedstawiciele czołowych polskich mediów, pomimo problemów, optymistycznie podchodzą do przyszłości mediów. Zgodni są jednak co do tego, że wymaga to zmiany tradycyjnego model funkcjonowania rynku reklamy w mediach.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Kryzys w reklamie zniszczy media?
Ś
Śledź
Prezesi w Polsce jeszcze nie odkryli, że reklama zwiększa ich zyski. Gdy pan Wrigley jechał pociagiem do Kalifornii, przyjaciel zapytał go, dlaczego wciąż reklamuje swoja gumę do żucia, mimo lwich udziałów w rynku. "Jak szybko twoim zdaniem, jedzie ten pociąg"? - zapytał pan Wrigley. "Myślę, że jakieś dziewięćdziesiat mil na godzinę" - odpowiedział przyjaciel. "Czy w takim razie proponujesz wyłączenie silnika"? - spytał Wrigley.

W swej ksiązce "Zarządzanie strategiczne" Igor Ansoff zauważył, że nieroztropne kierownictwo firm najczęściej w ramach oszczędności w czasie kryzysu najczęściej tną wydatki na reklamę i marketing, a więc na dwa ważne silniki napędzające zyski w firmie lub innej organizacji.
Te niby odchudzenie doprowadza do zagłodzenia przedsiębiorstwa bo z braku reklamy nie napływają zamówienia i nie utrzymuje sie sprzedaż usług lub towarów.
Pozbywając się reklamy lub jak w tym prawdziwym opowiadaniu wyłączając silnik nie dość że sytuacja ulega drastycznemy pogorszeniu to w wypadku gdy sytuacja rynkowa ulegnie poprawie firma - organizacja nie ma dostatecznych zasobów ludzkich żeby ruszyć z kopyta gdy nadaża sie okazja. Firma jej marka poza tym zostaje po prostu zapomniana.
Dodaj ogłoszenie