Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zapraszamy zamożniejszych turystów

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
W zeszłym roku turyści odwiedzający Kraków wydali w naszym mieście prawie 5,5 mld zł
W zeszłym roku turyści odwiedzający Kraków wydali w naszym mieście prawie 5,5 mld zł Michał Czeluśniak
Na zlecenie Urzędu Miasta przeprowadzono badania, by sprawdzić, jak turystyka oraz ŚDM wpłynęły na gospodarkę Krakowa

- Coraz częściej spotykamy się z pytaniami o plusy i minusy tak dużej liczby turystów w Krakowie, pewnej uciążliwości dla mieszkańców związanej z ich przybywaniem. Odpowiedzi na tego typu pytania nie są proste, ale na pewno trzeba się do nich odnieść w sposób rzetelny, dlatego zleciliśmy te badania - wyjaśniał wczoraj Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej, kultury i promocji Miasta.

W 2016 roku nasze miasto odwiedziło ponad 12 mln gości. Jak ustalono w badaniach, wydali oni w Krakowie 5,48 mld zł.

Suma przeciętnych wydatków związanych z wizytą w Krakowie gościa z Polski wyniosła 306 zł, a obcokrajowca - 914 zł.

Najwięcej wydawano na noclegi - przeciętnie te wydatki na osobę wyniosły 360 zł. Co ciekawe, na drugim miejscu pod względem wysokości wydatków poniesionych przez turystów, znajdują się te poniesione na poprawę zdrowia i urody.

W lokalach gastronomicznych turyści wydawali po 170 zł, tyle samo, ile każdy przeciętnie przeznaczył na zakupy. Na rozrywkę z portfela turysty płynęło 130 zł, na wydarzenia kulturalne 100, na zwiedzanie 90, a na usługi przewodnickie 80.

Wyniki badań pokazują też, że udział turystyki w PKB Krakowa to ponad 8 proc.

W branży turystycznej zatrudnionych jest ponad 10 proc. osób pracujących w naszym mieście. Liczba miejsc pracy wygenerowana przez tę branżę w 2016 roku to 40,5 tysiąca. Suma podatków i opłat generowanych przez branżę turystyczną i odprowadzonych w ubiegłym roku do budżetu miasta wyniosła ponad 170 mln zł, co stanowi pond 5 proc. dochodów miasta.

Najpiękniejsze małopolskie zamki [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Jeśli chodzi o Światowe Dni Młodzieży, wydatki pielgrzyma-Polaka wyniosły w ich okresie średnio ok. 190 zł, a wydatki obcokrajowca - 382 zł. W sumie uczestnicy ŚDM - których było ok. 1,5 mln - wydali w Krakowie 472 mln zł, w tym np. 37 mln zł na noclegi przed, podczas i po wydarzeniu. W efekcie ŚDM do budżetu miasta wpłynęło ponad 12,7 mln zł.

Trzeba też jednak pamiętać o kosztach, jakie niesie ze sobą zalew turystów. Ponoszą je masowo odwiedzane europejskie miasta jak Barcelona, Madryt i Wenecja. Podobne zjawiska obserwuje się w Krakowie, należy do nich m.in. uciążliwość związana z hałasem czy wyludnianie się centrum, w którym zaczynają dominować hotele i hostele, w które zamieniane są kamienice mieszkalne. Na świecie widać już - jak wskazują specjaliści - odwrót od hurraoptymizmu w stosunku do masowej turystyki. A co zamierza Kraków? - Nie interesują nas hasła pozyskiwania turystów ponad wszelką miarę, raczej jesteśmy zainteresowani budowaniem oferty dla zamożniejszych turystów. Uważam, że tak to powinno funkcjonować - odpowiadał wczoraj na tego typu pytania wiceprezydent Kulig. Jak przekazał, pewne kroki zostały podjęte w tym kierunku, szczególnie na zainteresowanie gości naszą kulturą i sztuką. Turyści po raz pierwszy w tym roku spotkali się z dużą ofertą galerii.

Ponadto Kraków myśli o promowaniu sektora medycznego, bo z badań wynika, że turystyka medyczna może przyciągnąć odwiedzających do naszego miasta.

W marcu 2018 r. urząd planuje międzynarodową konferencję, na której chce postawić pytania o przyszłość turystyki w mieście.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski