Kraków wielkim placem budowy. Kumulacja remontów, duże inwestycje i duże utrudnienia

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Budowa estakad kolejowych w centrum Krakowa
Budowa estakad kolejowych w centrum Krakowa Andrzej Banas / Polska Press
Już w tę sobotę zacznie się wielka przebudowa ulicy Krakowskiej, która wiąże się z wyłączeniem jej z ruchu na wiele miesięcy. W sobotę zaczną się też prace remontowe w Łagiewnikach, efektem czego tramwaje nie dojadą do pętli w Borku Fałęckim.

Tydzień później zawężona zostanie ulica Zakopiańska w związku z budową Trasy Łagiewnickiej. Do tego do jesieni potrwa jeszcze przebudowa ulicy Królewskiej i Podchorążych, która powoduje gigantyczne utrudnienia komunikacyjne na Krowodrzy. W połowie roku pociągi pojadą nową estakadą kolejową budowaną wzdłuż ulicy Blich. Podczas wakacji toczyć się będą prace przy wiadukcie nad ulicą Grzegórzecką, a w tym czasie wyłączony będzie ruch tramwajowy. Kraków przez kolejne miesiące będzie więc wielkim placem budowlanym.

Największą ze wszystkich inwestycji jest modernizacja trasy kolejowej przebiegającej przez centrum miasta. - Prace postępuję zgodnie z harmonogramem. W połowie roku planujemy puścić już ruch kolejowy po nowych estakadach. Wtedy przystąpimy do rozbiórki pozostałej części nasypu kolejowego, pomiędzy ulicą Kopernika, a Miodową - mówi Rafał Zahuta z PKP PLK.

Pociągi jadące po nowych torach przemkną praktycznie pod oknami kamienic np. na ulicy Blich. W PKP zapewniają, że dzięki tzw. matom wibroizolacyjnym, pociągi mają powodować mniej drgań i być nieco cichsze niż do tej pory, dzięki czemu mają się nie dawać we znaki aż tak bardzo, jak pociągi jeżdżące po starym nasypie kolejowym.

Pociągi na estakady, tramwaje nie przejadą

W drugiej połowie roku zacznie się rozbiórka reszty starego nasypu. Z kolei na wiosnę ruszą prace przy przejeździe nad ulicą Lubicz. To tzw. Przekop Talowskiego, który był modernizowany kilka lat temu, wraz z przebudową ulicy Lubicz. Nie wymaga więc teraz większych prac.

– To obiekt zabytkowy, więc nie może się zbytnio zmienić. Naprawione i wyczyszczone zostaną elementy skorodowane. Wymienione zostaną także końcowe fragmenty konstrukcji stykające się z nasypem – mówi Antoni Słaby z firmy Strabag, generalnego wykonawcy inwestycji. Przy okazji tych prac, pojawią się utrudnieniu w ruchu dla pieszych. Z kolei nowe wiadukty nad ulicą Kopernika będą miały większą rozpiętość, dzięki czemu ulica będzie miała więcej przestrzeni zarówno dla pieszych, jak i ruchu kołowego.

Tak wyglądało torowisko na ulicy Królewskiej, zanim zaczął się jego remont

Lista wstydu. Najbardziej zniszczone krakowskie torowiska. S...

Cały czas będzie zamknięta ulica Blich. Z kolei na ul. Grzegórzeckiej, po uruchomieniu połączenia kolejowego estakadami w czerwcu, zaczną się prace na starym wiadukcie, w części, która jeszcze nie była ruszana. W wakacje zamknięty będzie ruch tramwajowy nawet na kilka tygodni.

Co pod estakadami?

– Estakady są tak zaprojektowane, żeby w maksymalny sposób można je wykorzystać do zagospodarowania. To 15 tys. mkw powierzchni. Będzie można poprowadzić trasę pieszo-rowerową wzdłuż estakad lub jeśli będzie potrzeba, zwykłą drogę, przecinającą estakady. Wszystko zależy od tego, jak miasto będzie chciało wykorzystać powierzchnię – zaznacza Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Nadal jednak nie wiadomo, jak będzie zagospodarowany teren pod estakadami. Do 15 marca trwały konsultacje w tej sprawie. Mieszkańcy zwracają uwagę, że już wielokrotnie wyrażali swoje zdaniem na temat tego, co chcieliby tam mieć - większość opowiadała się za zielenią i przestrzenią rekreacyjną.

Tymczasem umowa między miastem, a PKP w sprawie dzierżawy tych terenów wciąż nie została podpisana. - Do końca 2020 r., a realnie patrząc do wiosny 2021, nic tu się nie będzie działo, teren będzie uporządkowywany. Do tego czasu będą trwały rozmowy miasta z kolejarzami, na temat charakteru umowy - dodaje Hamarnik. Do tego czasu powstanie „goły” teren, który będzie czekał na zagospodarowanie.

Wielka inwestycja PKP PLK obejmuje modernizację trasy Kraków Dworzec Towarowy-Rudzice. Pomiędzy największymi stacjami, Krakowem Głównym i Krakowem Płaszowem, PLK budują dodatkowe tory i przystanek Kraków Grzegórzki. Dzięki temu rozbudowana zostanie kolej aglomeracyjna. Cztery tory kolejowe, w tym dwa dodatkowe, na najbardziej zurbanizowanym fragmencie trasy, zostaną poprowadzone po estakadach. Obiekty zastąpią stary nasyp kolejowy, który od dziesięcioleci dzieli miasto. Pomiędzy ul. Kopernika i Miodową powstały już dwa obiekty o długości niemal 700 metrów. Dzieli je jeszcze zabytkowy wiadukt kolejowy, który jest poszerzany, by także mógł „zmieścić” dwa dodatkowe tory. W połowie 2019 r. pociągi pojadą już nową estakadą wzdłuż ulicy Blich.

Remonty na drogach i torach

Druga wielka inwestycja w Krakowie to budowa Trasy Łagiewnickiej, fragmentu trzeciej obwodnicy, wraz z nową linią tramwajową. Budowa trwa już od roku, a od 1 kwietnia zacznie się jej kolejny etap. Ulica Zakopiańska ma zostać zawężona do jednego pasa ruchu w każdym kierunku na ok. 400-metrowym odcinku od przystanku „Łagiewniki - ZUS” do skrzyżowania z ul. Zbrojarzy. Taki stan rzeczy potrwa do końca roku.

Z kolei w najbliższą sobotę ruszą prace remontowe na węźle tramwajowym Łagiewniki. Wymienione zostaną dwie zwrotnice w jezdni ul. Brożka. Odtworzony zostanie też układ sterowania oraz systemy odpowiedzialne za ogrzewanie czy odwodnienie zwrotnicy. Prace pochłoną ok. 300 tys. zł. Roboty potrwają do 29 marca. W tym czasie tramwaje przez tydzień nie dojadą do pętli w Borku Fałęckim (pojawią się autobusy zastępcze), a na skrzyżowaniu Brożka, Wadowicka, Tischnera ruch samochodowy będzie znacząco utrudniony.

Także w sobotę rozpocznie się przebudowa ul. Krakowskiej. Potrwa 10 miesięcy. W tym czasie zamknięta dla ruchu tramwajowego i samochodowego będzie cała ulica na odcinku do ul. Dietla do ul. Karola Rollego. Dla mieszkańców ulic objętych remontem udostępniony będzie parking na placu Wolnica. W związku z pracami na Krakowskiej potrzebne jest przełożenie sieci trakcyjnej. Prace z tym związane zostaną przeprowadzone w nocy z soboty na niedzielę (23/24 marca). A to wiąże się z koniecznością czasowego wyłączenia ruchu tramwajowego na ul. Dietla. Później w związku remontem torowiska na skrzyżowaniu Krakowska - Dietla - Stradomska tramwaje przez ul. Dietla nie będą jeździć podczas tegorocznych wakacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
domino
Tylko glupek wymyślił tyle remontów naraz. Czasami widać tylko po kilku pracowników na budowie !!
Chcą walczyć ze smogiem, a tysiące pojazdów stoi godzinami w korkach, tak naprawdę urzędasy powinni iść na bezpłatne "urlopy"
G
Gość
dym spowił nasz betonowy las
G
Gość
BANDYCI z krakowskiego magistratu potrafią tylko ZAMYKAĆ ulice i przejazdy kolejowe, a później na tych placach budowy NIC SIĘ NIE DZIEJE!!! Ludzie tracą tysiące godzin w bezsensownych korkach, spalają tony paliwa, tracą mnóstwo pieniędzy, bo krakowscy zasrańcy mają w głębokiej POGARDZIE mieszkańców!
f
fgnxj
eee ukrainki lepsze
h
honda jazz
Na parking przy Karmelickiej to już strach wjeżdżać, nie mówiąc o tym,że wstyd coś takiego pokazać np. cudzoziemcom. Jedyne co się tam zmienia,to ceny a nawierzchnia wygląda jak po dywanowym nalocie RAF-u !
G
Gość
Witam mógłbym prosić was o pomoc ? Wczoraj w hotelu wynajałem Polkę około 24 lata do towarzystwa i mnie okradła na dość wysoką sumę. Jej profil jest na portalu na stronie: https://wyspakobiet.eu/profilsandra88 jej nik: sandra88 jeżeli zna ktoś tę polkę prosze o kontakt za ustalenie tej kobiety place 2.000zł od ręki.czekam na info [email protected] pozdrawiam i licze że ktoś się odezwie...,
H
Hank
Czy leci z nami pilot ?
B
Bunt
nasze ulice....
k
krakowianin
a kiedy wkońcu doczekamy się rozpoczęcia prac na ulicy Kocmyrzowskiej?
Już w tamtym roku były pieniądze zabezpieczone i przebudowa miała ruszyć na jesień a tu wiosna rozpoczęta i nic się nie dzieje. MASAKRA
S
Stare Miasto
Roszczeniowych mieszkańców Huty informuję że artykuł jest o Krakowie :)
w
www
Ciekawe kiedy wezmą się za remont Karmelickiej. Pewnie jak skończą Królewską. I wyłączą ruch tramwajów na kolejny rok. Żałosne.
G
Gość
Jacusiu z Sosnowca co zrobiłes z pieknego miasta Krakowa - wstydz sie !!!!!!!!!!!!!!
s
stary
Cała kadencje pana M . ROBIONO RUCHY pozorne a teraz WZIEŁO ich na TOTALNY remont czyli bajzel w całym miescie !!!!!!! A tak miało BYC pieknie panie M. no nie !!!!!!!!!!!
M
Matrex3
Klaus zgadzam się z tobą bo tak to jest z natury że remont czy publiczny czy prywatny w domu zawsze trzeba brać pod uwagę ze prace mogą się wydłużyć z różnych powodów czy tez koszty wzrosną każdy inwestor daje krótki czas reazlizacji bo wiadomo że chodzi o kasę, a po drugie wykonawca nie jest w stanie zrobić w terminie bo np są przeszkody co nie jest przewidziane w projekcie to wszystko po prostu trwa, niestety to pokazuje ze teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką. Pracuje w Szwecji i jest to samo większość prac nie jest ukończonych w terminie.
P
Precz z oszustem wyborczym
Tylko centrum Krakowa i Łagiewniki remonty i inwestycje. A im dalej od tych miejsc tym gorzej, aż do żenującego stanu rzeczy za których Kraków musi się wstydzić jak np. stan torowisk tramwajowych w starszej części Nowej Huty, czy katastrofalny stan jezdni i chodników albo ich brak, na obrzeżach. Oszust wyborczy, napluł mieszkańcom tych rejonów w twarz, po wyborach.
Wróć na i.pl Portal i.pl