Kraków. Coraz bliżej budowy trasy S7 od granic Krakowa do węzła Widoma. Postęp jest też na innych odcinkach [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył niedawno do wojewody małopolskiego wniosek o wydanie zezwolenia na budowę drogi S7 na odcinku od granic Krakowa (węzeł Nowa Huta) do węzła Widoma.

WIDEO: Krótki wywiad

Postęp jest też widoczny w przygotowaniach związanych z budową innych odcinków S7 między Krakowem na granicą województwa świętokrzyskiego. GDDKiA otwarła właśnie oferty dotyczące nadzoru nad projektem budowy trasy na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów (z węzłem). W przypadku tego odcinka na 7 lutego 2020 r. planowane jest otwarcie ofert złożonych do przetargu na przygotowanie projektu i budowę tej części drogi ekspresowej S7.

- Otwarto oferty przesłane przez wykonawców na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem pn.: „Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa, odcinek: Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów (z węzłem). Ofert jest 12 i wszystkie muszą być najpierw przeanalizowane i sprawdzone, potem zostanie wybrana jedna z nich. Na dziś nie da się precyzyjnie określić daty dokonania wyboru - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Miejsca, gdzie kiedyś pojawi się trasa S7 na północ od Krakowa

S7 do granic województwa świętokrzyskiego. Tak teraz wygląda...

Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie pełnienia nadzoru nad tym odcinkiem 10,9 mln zł. Kwoty zaproponowane w przetargu opiewają od 8,7 mln zł do 15,6 mln zł. Połowa z tych ofert mieści się w granicach ceny, jaką zamierza przeznaczyć GDDKiA.

Przypomnijmy, że 55,6 kilometrowy odcinek S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa został podzielony na mniejsze odcinki: Miechów-Szczepanowice, węzeł Szczepanowice (z węzłem) – węzeł Widoma (z węzłem), węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska). Droga ekspresowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Nowa droga będzie miała osiem węzłów: „Książ”, „Miechów”, „Szczepanowice”, „Widoma”, „Łuczyce”, „Raciborowice”, węzeł zespolony „Kraków Mistrzejowice”, węzeł zespolony „Kraków Grębałów”.

Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku od granic województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) podzielona została na dwa etapy. Otwarcie ofert w przetargu na nadzór nad projektem dotyczy etapu 1 - od granic województwa świętokrzyskiego do węzła Miechów. W przypadku tego odcinka trwa też postępowanie przetargowe na wykonawcę zadania w systemie „projektuj i buduj”. Decyzja zezwalająca na realizację drogi dla tego etapu została wydana 30 września 2019 r.

Droga ekspresowa S7 na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów o długości ok. 18,7 km będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe „Książ” i „Miechów”, 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki.

Przebudowana zostanie również istniejąca sieć dróg kolidujących z nową drogą ekspresową, a także dodatkowo powstaną drogi dojazdowe, obsługujące tereny przyległe do projektowanego pasa drogowego. Zbudowane i przebudowane mają być przepusty o funkcjach hydrologicznych, hydrologiczno-ekologicznych oraz ekologicznych pod koroną dróg i pod zjazdami, chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe. Rozpoczęcie robót planowane jest w tym roku, zakończenie w 2023.

Etap 2 obejmuje odcinek o długości 5 km: węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła). Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla tego odcinka uzyskana została w październiku 2019 r. i zostały złożone odwołania od niej.
- Występują tu trudności z wyborem wariantu z uwagi na protesty mieszkańców - przyznają w GDDKiA.

Wizualizacje S7 na odcinku Widoma - Kraków.

Budowa S7. Tak będzie wyglądać ekspresowa wylotówka z Krakow...

Kolejny odcinek trasy S7 wyznaczono od węzła Szczepanowice do węzła Widoma (o długości ok. 14 km). Umowę z wykonawcą, firmą Mota- Engil Central Europe S.A, podpisano 8 stycznia 2018 r. Decyzja ZRiD ( zgoda na realizację inwestycji drogowej) dla tego zadania uzyskana od wojewody została 23 sierpnia 2019 r. Pierwszą łopatę na budowie wbito 11 września 2019 r. Zakończenie prac planuje się w 2022 r. Koszt inwestycji na tym odcinku wyniesie ponad 508 mln 135 tys. zł

W ramach tego odcinka realizowane są dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma. Z obydwóch węzłów zjechać będzie można na drogę krajową nr 7. Powstanie 10 wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedna estakada.

Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Przebiegać będzie nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą. Pomimo okresu zimowego prace trwają zarówno w branży drogowej jak i mostowej. Zaawansowanie prac w branży drogowej wynosi 10 proc. a mostowej ok. 11 proc.

W przypadku budowy odcinka III S7 węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem drogi do węzła Kraków Nowa Huta), o długości ok. 18,3 km, umowę na projekt i budowę podpisano 26 września 2018 r. z włoską firmą Salini Impregilo S.p.A. Koszt zadania wynosi ponad 1 mld 72 mln zł. Wniosek o wydanie decyzji ZRiD został złożony do wojewody na początku 2020 r. Po wydaniu tej decyzji rozpoczną się prace budowlane. W GDDKiA liczą na to, że decyzja ZRID zostanie wydana jak najszybciej to możliwie (średnio czeka się na nią ok. 7 miesięcy) i prace będzie można rozpocząć w drugim kwartale tego roku.

W ramach budowy tego odcinka powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, po 3 pasy na każdej jezdni o długości 18,3 km wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, przebudową dróg poprzecznych , budową dróg dojazdowych umożliwiających obsługę komunikacyjną przyległego terenu.

Inwestycja obejmuje również przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej nie związanej z drogą kolidującej z projektowanym układem drogowym (m.in.: linie elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, wodociągi, kanalizacje i inne), budowę nowych urządzeń infrastruktury technicznej dla potrzeb drogowych (oświetlenie, kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny) oraz budowę urządzeń ochrony środowiska (przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczające wody opadowe itd.) i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery, oznakowanie, ogrodzenie drogi, urządzenia telematyki).

W ramach odcinka położonego najbliżej Krakowa powstanie 41 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości ok 1,5 km - zlokalizowana mniej więcej od ul. Gustawa Morcinka do ul. Petofiego (węzeł Mistrzejowice) oraz cztery węzły drogowe : Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów. Zakończenie budowy na tym odcinku planowane jest na 2023 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Coraz bliżej budowy trasy S7 od granic Krakowa do węzła Widoma. Postęp jest też na innych odcinkach [WIZUALIZACJE] - Gazeta Krakowska

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mdk
29 stycznia, 14:17, frania:

P.Adamczyk publicznie kłamał że powstanie do 2021 r .Nie dość tego w Kronice krakowskiej w grudniu 2019 mówił że do końca roku będzie ZRID a złożono dokumenty w 2020 roku o jego wydanie !!! Dużo gadania mało roboty .Mam przekonanie że PIS powszechnie to umie kłamać nie robić !

No tak - kłamcą jest ten kto realizuje inwestycję, za to wspaniali są ci którzy przez lata tylko obiecywali i nic nie zrobili...

f
frania

P.Adamczyk publicznie kłamał że powstanie do 2021 r .Nie dość tego w Kronice krakowskiej w grudniu 2019 mówił że do końca roku będzie ZRID a złożono dokumenty w 2020 roku o jego wydanie !!! Dużo gadania mało roboty .Mam przekonanie że PIS powszechnie to umie kłamać nie robić !

W
Wojtek22
19 stycznia, 10:16, przeciez_sie_nie_znam:

Zdjecie 8: przeraza mnie poziom debilizmu projektanta zjazdu z S7 na polnocna obwocnice Krakowa.... w godzinach porannych i popoludniowych co najmniej 50% pojazdow jadacych S7 bedzie zjedzac na obwodnice tym ciasnym slimakiem na ktorym znajac zycie bedzie tylko jeden pas. Widziac ile TIR-ow jedzi po polskich drogach, korek nie tylko na zjedzie ale i na S7 przed zjazdem gwarantowany !!! Przeciez bez problemu mozna bylo zrobic spokojny zjazd, ktory whodzilby pod S7 bez slimaka... tam jedynie maly wiadukt, po ktorym szedl by zjazd z obwodnicy na S7 w kierunku na Warszawe... ten z koleji nie musialby byc tak pokrecony - praktycznie moglby przechodzic pod S7 jednym prostym lukiem..... !!! Zobaczcie sobie np. wezel Konotopa kolo W-wy.... tak sie powinno robic rozjazdy !!!

Zgadzam się. Węzeł - zespolony Mistrzejowice w takiej formie będzie tworzył ogromne problemy. Nie tak to powinno być połączone. Dla zapewnienia dużej przepustowości i bezpieczeństwa zespolone ze sobą powinny być tylko ronda węzłów Mistrzejowice II i Grębałów. Nie powinno być zjazdów i wyjazdów pomiędzy tymi węzłami aby ruch lokalny nie pojawiał się na S7. Natomiast S52 powinna się łączyć bezpośrednio z S7. Zjazdy i wyjazdy z miasta powinny być bezkolizyjnie. Było by dużo lepiej dla płynności ruchu na obwodnicy gdyby geometria węzła Mistrzejowice faktycznie przypominała tą na węźle Konotopa.

G
Gość
19 stycznia, 10:16, przeciez_sie_nie_znam:

Zdjecie 8: przeraza mnie poziom debilizmu projektanta zjazdu z S7 na polnocna obwocnice Krakowa.... w godzinach porannych i popoludniowych co najmniej 50% pojazdow jadacych S7 bedzie zjedzac na obwodnice tym ciasnym slimakiem na ktorym znajac zycie bedzie tylko jeden pas. Widziac ile TIR-ow jedzi po polskich drogach, korek nie tylko na zjedzie ale i na S7 przed zjazdem gwarantowany !!! Przeciez bez problemu mozna bylo zrobic spokojny zjazd, ktory whodzilby pod S7 bez slimaka... tam jedynie maly wiadukt, po ktorym szedl by zjazd z obwodnicy na S7 w kierunku na Warszawe... ten z koleji nie musialby byc tak pokrecony - praktycznie moglby przechodzic pod S7 jednym prostym lukiem..... !!! Zobaczcie sobie np. wezel Konotopa kolo W-wy.... tak sie powinno robic rozjazdy !!!

Węzeł - zespolony Mistrzejowice,- będzie możliwość zjazdu/wjazdu S7 - S52 niedaleko przy ul. Okulickiego także. Więc wystarczająco.

p
przeciez_sie_nie_znam

Zdjecie 8: przeraza mnie poziom debilizmu projektanta zjazdu z S7 na polnocna obwocnice Krakowa.... w godzinach porannych i popoludniowych co najmniej 50% pojazdow jadacych S7 bedzie zjedzac na obwodnice tym ciasnym slimakiem na ktorym znajac zycie bedzie tylko jeden pas. Widziac ile TIR-ow jedzi po polskich drogach, korek nie tylko na zjedzie ale i na S7 przed zjazdem gwarantowany !!! Przeciez bez problemu mozna bylo zrobic spokojny zjazd, ktory whodzilby pod S7 bez slimaka... tam jedynie maly wiadukt, po ktorym szedl by zjazd z obwodnicy na S7 w kierunku na Warszawe... ten z koleji nie musialby byc tak pokrecony - praktycznie moglby przechodzic pod S7 jednym prostym lukiem..... !!! Zobaczcie sobie np. wezel Konotopa kolo W-wy.... tak sie powinno robic rozjazdy !!!

M
Marian
19 stycznia, 08:07, Gość:

decyzja ZRID zostanie wydana jak najszybciej to możliwie (średnio czeka się na nią ok. 7 miesięcy !!!!!!!!! Czy wy slyszycie 7 MIESIECY !!!!!!! Jak mozna tak sie bawic tym czego oczekuje cala Polska !!. To wstyd ze Glówny wjazd do Krakowa wyglada jak 50 lat temu !!!! Ta decyzja musi zostac wydana Natychmiast i Brac sie do roboty !!!!

Brak kasy dlatego kręcą jak tylko to możliwe! Top co się dzieje z północną obwodnicą Krakowa to komedia!!!

G
Gość

decyzja ZRID zostanie wydana jak najszybciej to możliwie (średnio czeka się na nią ok. 7 miesięcy !!!!!!!!! Czy wy slyszycie 7 MIESIECY !!!!!!! Jak mozna tak sie bawic tym czego oczekuje cala Polska !!. To wstyd ze Glówny wjazd do Krakowa wyglada jak 50 lat temu !!!! Ta decyzja musi zostac wydana Natychmiast i Brac sie do roboty !!!!

J
Jerzy

Od kilku lat jesteśmy karmieni tekstami w stylu "coraz bliżej budowy", a budowy nie ma... w tym czasie Chińczycy wybudowali u siebie wieeeeele dróg kołowych i kolejowych... U nas tylko zapowiedzi...

R
Ręce opadają
18 stycznia, 17:18, Gość:

"Otwarła..."!!!???

Też mnie właśnie oczy zabolały...

M
MAX

7-MIESIECY TRZEBA CZEKAC NA ZATWIERDZENIE POZWOLENIA TO CHORE JAK CAŁY TEN SYSTEM

k
krakus

Bez ZRID ciągle stoimy w miejscu. Niestety, ale często nie wydaje się decyzji tylko wstrzymuje ją i nakazuje ponowne sprawdzenie inwestycji na środowisko. Jedyny plus, że jest to inwestycja finansowana z budżetu centralnego a nie miejskiego, bo jakby nasi urzędnicy się tym zajmowali to ielibysmy historię podobą do Kocmyrzowskiej, 29 Listopada, tramwaju na GN, ronda mogilskiego albo stadionu Wisły.

G
Gość

Po co jak trzeba ciac CO2 bo zagrozenie klimatyczne. Nalezy ciac ruch samochodowy likwidowac ulice i siedziec na dupie, czy rowerkiem a nie doprowadzac do zaglady planety.

G
Gość

"Otwarła..."!!!???

o
optymi

Bliżej będzie na pewno po wydaniu przez wojewodę decyzji ZRID. Na razie to nic konkretnego na ten temat nie wiadomo, także na temat realnej daty zakończenia budowy.

G
Gość

śmiechu warte, nocami powinni analizować te oferty a nie do lutego, ile jeszcze ludzi ma zginąc na starej drodze?

Wróć na i.pl Portal i.pl