Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej oficjalnie otwarta [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Rozpoczynają się prace drogowe w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej, a to będzie się wiązać z utrudnieniami dla kierowców.

Trasa Łagiewnicka budowana jest od lutego tego roku. Wtedy prace rozpoczęły się bez wielkiego rozgłosu. We wtorek w świetle kamer i obiektywów inwestycję otworzył prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

– Kilka dni temu wydano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wcześniej bez tego dokumentu nie było sensu zapraszać gości – wyjaśnił prezydent Jacek Majchrowski.
Za budowę odpowiada powołana do tego spółka Trasa Łagiewnicka. Wyjaśniają tam, że decyzja ZRID została wydana na etap prac na odcinku o długości ok. 800 metrów od ul. Beskidzkiej do ul. Totus Tuus. Spółka Trasa Łagiewnicka zabiega natomiast o ZRID dla kolejnych etapów.

W ostatnich miesiącach prowadzono prace przygotowawcze. Od wiosny trwa likwidacją dużego zwałowiska na Białych Morzach między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. W taki sposób przygotowywany jest teren pod tunel dla samochodów i osobny podziemny przejazd dla tramwajów, jakie zaplanowano w ramach nowej trasy. Zwałowisko powstało po gromadzeniu się tam odpadów po przeróbce kamienia wapiennego w dawnych zakładach sodowych „Solvay”. Usuwanie zwałowiska jest planowane do końca roku. Wykopy będą sięgać nawet do około 25 metrów.

W ramach inwestycji ma powstać nowa linia tramwajowa od pętli tramwajowej w Kurdwanowie do ul. Zakopiańskiej. Na czas przebudowy pętli, aby zostały zachowane połączenia tramwajowe do Kurdwanowa, uruchomiono tzw. tramwaj dwustronny, mogący jeździć w dwóch kierunkach bez potrzeby nawracania na pętli.

Teraz rozpoczęła się przebudowa pętli. We wtorek przy niej odbyło się oficjalne otwarcie budowy, a obok pracowały już koparki. Na pętli zostaną wymienione szyny i wybudowane dodatkowe rozjazdy, które po wybudowaniu nowej linii umożliwią wyjazd tramwajom w kierunku ul. Zakopiańskiej. Plan jest taki, by tramwaje wróciły na pętlę najpóźniej do końca września tego roku.
Za kilka dni mają się też rozpocząć roboty związane z przebudową skrzyżowania ulic Turowicza, Herberta i budową tunelu pod ul. Turowicza.

Spektakularne zdjęcia z budowy zakopianki, nowa trasa imponuje

Budowa Trasy Łagiewnickiej to realizacja: 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej, 5 tuneli o łącznej długości 2,1 km. To także nowe węzły drogowe, mosty, kładki, chodniki, drogi dla rowerów. W ramach inwestycji powstanie linia tramwajowa, która ma przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Część trasy tramwajowej zostanie poprowadzona w tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów i tam właśnie obecnie prowadzone są prace związane z likwidacją zwałowiska. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek. Obok tunelu tramwajowego będzie przebiegał najdłuższy z tuneli drogowych, o długości ok. 680 m.

W okolicy ul. Turonia i Ludwisarzy nad tunelem ma powstać kompleks parkowy z boiskami i miejscami rekreacji.
Wykonawca Trasy Łagiewnickiej, firma Budimex, od 19 lipca do sierpnia tego roku będzie dostosowywał organizację ruchu, tak, aby możliwy był ruch pojazdów oraz prace budowlane. W tym okresie zamknięta dla ruchu ma być ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia (na odcinku od skrzyżowania ulic Turowicza, Herberta do ul. Totus Tuus). Planuje się też zwężenie jezdni do jednego pasa na wlocie/wylocie ul. Witosa oraz wykonanie przejazdu na relacji ul. Witosa, Herberta za pomocą przejazdu tymczasowego.

Trasa Łagiewnicka ma powstać do końca 2020 r. za 802 mln zł. Późnie j planowana jest budowa kolejnych tras III obwodnicy:Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej oficjalnie otwarta [ZDJĘCIA] - Dziennik Polski

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
henrk

Do budowy kilku kilometrów drogo powstała specjalna spółka, na czele której stoi wybitne specjalne kierownictwo z wybitnymi życiorysami. Nie zobaczycie na zdjęciach styranych pracą twarzy robotników, ale pajaców w garniturach stojących na specjalnie zbudowanych podestach aby sobie pantofelków nie pobrudzili, w dodatku podest jest zadaszony aby wybrańców deszczyk nie zmoczył, bo stroje drogie a butki włoskie, delikatne, nie lubiące wody. Teraz pytanie: Ile wynosi koszt wybudowania takiego zadaszonego podestu, zorganizowanie sprzętu audio, sesja fotograficznej, pokropku i zakropku na poczęstunku z którego już foto relacji już nie było ? Koszt całej tej szopki ponoszą promujący się na zdjęciach, czy też wliczony został do kosztów budowy i poniosą go podatnicy ?
Też jestem za tym , aby ta budowa została sprawdzona od a do z przez CBA, ale należy pamiętać, że to nie trasa K urdwanów - R uczaj czy odwrotnie RK, ale trasa "Łagiewnicka" objęta kontrolą przez wszystkich świętych , a przede wszystkim Kurię Krakowską i Opus Dei o której istnieniu już zapomniano. Dla wiernych KK aby wydostali się tunelu na powierzchnię zostaną zbudowane schody ruchome albo windy. Ponoć nie mogą się jeszcze zdecydować co wybrać. To w rejonie kościelnych przybytków zostaną poniesione największe koszty budowy.
kRAKÓW jest w rękach mafii , OPUS DEI i TWA.

k
krakowianin

Znowu firma Budimex. Czy to jakiś monopol u Majchrowskiego? Myślę, że powinno się temu przyjrzeć CBA.

r
ryhh

To teraz już się "otwiera" trasy przed wbiciem pierwszej łopaty??

G
Gość

Ekran ?

m
mmmmmmmmmmmmmm

Pisz całą prawdę , Piotrze Tymczaku - budowa kolejnych cześci III obwodnicy to pieśń baaaaardzo dalekiej przyszlości - JESLI W OGÓLE SIE TO UDA!!!

d
draństwo

tyle kasy w błoto..

e
ee

taka kasa - rzadkość ;)

o
olo

Ważne, że ścieżki rowerowe będą. Po obydwu stronach. I jeszcze środkiem

P
Pato

Ksiundz jak nie poświęcił i dobrze nie zainkasował to nic z tego nie będzie ! zawali się, rozleci, każdy pisteligent wie że bez ksiundza to lipa...

K
Krakowskie

Dalej buduja bez pozwolen, ZRIDow i z kredytem na 40 lat? Mało ważną dróżke w porównaniu do Zwierzynieckiej czy Pychowickiej?
Ale to Krakow. Miasto oszustów, kumoterstwa i kibolstwa.