Koniec rozbudowy lotniska w Balicach. Nowy cel Kraków Airport

pb
Symbolicznie zakończyła się rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego. Dzięki dofinansowanemu z funduszy unijnych projektowi, który rozpoczął się blisko trzy lata temu, zwiększyła się w Kraków Airport przepustowość, bezpieczeństwo oraz standard świadczonych usług. Docelowo przepustowość terminalu będzie wynosić 8 mln pasażerów.

Przebudowa i rozbudowa terminalu rozpoczęła się w kwietniu 2013 roku od przekazania terenu Generalnemu Wykonawcy, firmie Astaldi SpA. Początkowo konieczna była rozbiórka obiektów, które znajdowały się na terenie nowej części terminalu. Były to m.in. pomieszczenia socjalne, magazyny, garaże i warsztaty.

Pierwszy etap budowy obejmował przede wszystkim prace ziemne, które trwały do jesieni 2013 roku. W dalszej kolejności wykonano konstrukcje żelbetowe. Jesienią 2014 roku zrealizowany był stan surowy nowej części obiektu. Kolejne kilka miesięcy – do wiosny 2015 roku zajęły prace związane z wykonaniem fasady budynku. W połowie września 2015 r. przeprowadzono odbiory oraz testy nowo wybudowanej części terminalu. W nowej części terminalu znalazły się: przestronna sala
odbioru bagażu rejestrowanego z trzema karuzelami, strefa ogólnodostępna, gdzie można oczekiwać na przylatujących bliskich, Visitor’s Centre - wspólny punkt informacji lotniskowej oraz informacji miejskiej InfoKraków. Uruchomiono też scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa, gwarantującą większą przepustowość, 11 poczekalni odlotowych (gate) dla kierunków Schengen
i Non Schengen, dwie wieże przyrękawowe, strefę komercyjną i salony Business Lounge.

Rok później, w lipcu 2016 roku – tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży – oddano II etap inwestycji, który obejmował wybudowanie fragmentu budynku łączącego stary i nowy obiekt oraz przebudowę dawnej hali odbioru bagażu. Powstały tam nowe stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, zlokalizowane bliżej punktów kontroli bezpieczeństwa. Oddany wówczas fragment terminalu to także dodatkowy punkt kontroli bezpieczeństwa, trzy dodatkowe poczekalnie odlotowe oraz kolejna karuzela w hali odbioru bagażu. Poszerzono również ofertę lotniska o kolejne sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe, w tym długo oczekiwaną restaurację oraz salon Business Lounge Schengen z widokiem na płytę.

Oprócz budynku, prace prowadzone były również na zewnątrz obiektu. Przebudowany został wewnętrzny układ komunikacyjny, przez co poprawiono komfort poruszania się pasażerów pomiędzy obiektami infrastruktury lotniskowej. Łatwiejszy jest dojazd do terminala jak i wyjazd.

Trzeci i ostatni etap inwestycji obejmował modernizację hali odpraw w starym budynku terminalu. Powstały tu kolejne stanowiska odprawy biletowo-bagażowej (18 stanowisk), pięć przestronnych poczekalni odlotowych oraz nowoczesny terminal VIP. Powiększyła się również strefa handlowa lotniska – powstały nowe punkty komercyjne i usługowe.

Koszty budowy terminalu (wraz z systemem transportu i kontroli bagażu oraz urządzeniami do kontroli bezpieczeństwa) to kwota rzędu 415 mln zł brutto. Inwestycje zostały sfinansowane ze środków własnych spółki, obligacji a także funduszy unijnych.

Oddawany do użytku obiekt jest cztery razy większy niż przed rozbudową. Nowa przestrzeń terminalu to przede wszystkim nowe możliwości, zapewnienie pasażerom wszelkich udogodnień i ułatwień tak, by pobyt na lotnisku był komfortowy. Zastosowane rozwiązania gwarantują możliwość obsługi pasażerów i samolotów na poziomie wymaganym przez przewoźników regularnych, przy zachowaniu obowiązujących procedur bezpieczeństwa dotyczących pasażerów, załóg, bagażu rejestrowanego, bagażu podręcznego oraz statków powietrznych. Na krakowskim lotnisku jest zainstalowany najnowocześniejszy w Polsce system prześwietlający bagaże rejestrowane. Kraków Airport jest pierwszym lotniskiem w Europie wykorzystującym urządzenia CT (Computed Tomography) jako pierwszy stopień kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego. Zastosowane urządzenia pozwalają uzyskać trójwymiarowy obraz kontrolowanej walizki zapewniając jednocześnie detekcję materiałów niebezpiecznych.

Autorka: Anna Kaczmarz

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Koniec rozbudowy lotniska w Balicach. Nowy cel Kraków Airport - Gazeta Krakowska

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Misiek
Tez placilem 49zl za CT. Pracownicy ochrony lotniska wyprwcowali juz dosc sprawny system tej nieoficjalnej (poki co) uslugi. Na haslo "obwarzan" przy kontroli bezpieczenstwa, pacjent zaprowadzany jest do pokoju w ktorym uiszcza oplate, nastepnie zabierany jest do luku bagazowego gdzie wykonywane jest badanie. Wyniki otrzymuje sie na plytce w przeciagu kilku minut. Wszystko sprawnie i z usmiechem. Goraco polecam!
a
an
Naprawdę, lepiej milczeć jak się nie ma pojęcia. Z Krakowa do Warszawy lata 7 samolotów dziennie, nie ma nawet możliwości, aby czekać kilka godzin na przesiadki. Chyba że ktoś nie umie sobie podróży planować.
T
Towarzysz
LOT zapowiedział loty do Chicago z Krakowa około miesiąc temu. Będą tam latać od lata 2017 co tydzień.
r
rex
Kraków to zascianek lotniczy .Ta inwestycje trzeba sprawdzic pod kątem prawidłowosci.To wstyd dla regionu jak nie ma połączen bezposrednich z Ameryką.Dziesiatki tysiecy pasażerów musi leciec z przesiadka do Warszawy i tam koczowac w efekcie droga wydłuza sie o wiele godzin ,Kto nie lecial do Ameryki to nie wie jakie to jest uciazliwe cierpia ludzie starsi cierpia dzieci .
J
Jestem z Miechowa
Tez juz bylem na CT w bagazowni na lotnisku w Balicach bo potrzebowałem szybko zrobic to badanie a w NFZ sa duze kolejki. W sumie bylo bardzo sprawnie bo chłopaki zatrzymali taśmę po ktorej jada walizki i dali mi czas abym sie wygodnie na taśmie ułożył pomiedzy walizkami poczym włączyli taśmę i wjechałem po kilkunastu sekundach do skanera. Tam mnie zeskanowali poczym wyjechałem, a ja na taśmie dojechałem do miejsca gdzie bagaz ładuje sie na wózki. Tam młody miły Pan pomógł mi zasiąść i poprosił abym usiadł na krześle. Po chwili przyszła panienka ze zdjęciami oraz z dyskiem na ktorym byl nagrany caly skan i ja dałem jej za to 49 zlotych. Bylo bardzo miło, pachniało świeża farba i nowoczesnością. Obsługa miła tak ze bardzo polecam bo na Balicach jest duzo lepiej i taniej niz w szpitalu gdzie jest chamska obsługa, trzeba czekać miesiącami a potem i tak dac lapowke lekarzowi aby wydał wyniki. Mysle ze od dziś bede sie leczył na Balicach bo oni maja tam tez lekarza i gabinet jakby jakis Anglik jadący Ryanair do Londynu złe sie poczuł to ma opiekę za darmo. To ja tam bede chodził i mowil ze jestem pasażer ktory sie złe poczuł wiec prosze mnie wyleczyć, bez kolejki i za darmo.
t
trutty
Nie mysl Pan Panie Rudy z Budy ze tylko Pan jestes juz taki madry. Ja juz bylem na bagażowni i chłopaki zrobili mi szybko tomografie komputerowa płuca. Zapłaciłem 50 zlotych bo robili przed odlotem samolotu do Monachium wiec sie spieszyli zeby nie bylo opóźnienia.
Pozniej jedna laska co ja spotkałem mówiła mi ze od niej wzieli 20 zlotych bo robili przed odlotem samolotu do Warszawy wiec juz mniej im zależało na czasie. Pozniej poszedłem do swojego lekarza i on mi mowi ze ten CT z lotniska jest lepszy i wyraźniejszy od tego co maja w szpitalu Narutowicza, wiec on tez bedzie wysyłał swoich pacjentow na CT na Balice.
R
Rudy z Budy
Czekam na tomografie komputerowa kolana przez NFZ juz od 4 miesiecy. Czy jest szansa aby to zrobic od razu
na lotnisku w miejscu gdzie przeswietlaja CT bagaz i jaka jest lapowka dla bagazowego aby mi tak noge przeswietlil?
k
krk
To jest realne wyzwanie dla tego portu lotniczego, oraz rozwój czarterów i CARGO. Drugie miasto w Polsce czyli Kraków powinno mieć lotniska z prawdziwego zdarzenia z drugim nowoczesnym pasem startowym i zapewniający operacje w każdych warunków atmosferycznych.
J
Jarek
Artykuł sponsorowany chyba nie było autora tego tekstu na lotnisku!!!!
K
KRAKUS
SUPER A KIEDY JAKIES CZARTERY? BO JAK WYCIECZKA TO Z KATOWIC LUB WARSZAWY, A Z DZIECMI FAJNIE BY BYLO Z KRAKOWA, WTEDY ZYSKA I LOTNISKO I KRAKOW I MY KRAKUSY
Wróć na i.pl Portal i.pl