Koniec opłat za autostrady? Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta. W przepisach znalazły się także ograniczenia

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Ustawa znosząca opłaty na państwowych autostradach bez poprawek przeszła przez Senat.
Ustawa znosząca opłaty na państwowych autostradach bez poprawek przeszła przez Senat. Przemyslaw Swiderski
Bez poprawek przeszła przez Senat ustawa znosząca opłaty na autostradach. Ustawa przewiduje także inne zmiany w autostradowych przepisach. Ministerstwo Infrastruktury chciałoby, aby przepisy weszły w życie już 1 lipca. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Spis treści

Senat przyjął ustawę bez poprawek

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym we wtorek trafiła pod senackie obrady. Przepisy znoszą opłaty za przejazd państwowymi autostradami dla samochodów osobowych i motocykli. W ustawie pojawia się także zakaz wyprzedzania się ciężarówek na autostradach i drogach ekspresowych w sytuacji, gdy dla danego kierunku ruchu przeznaczone są tylko dwa pasy. Te przepisy mają ograniczyć blokowanie lewego pasa ruchu i przekraczanie dopuszczalnej prędkości na autostradach i drogach ekspresowych przez kierowców samochodów ciężarowych.

Premier Morawiecki: Opłaty za autostrady to jedna z barier mobilności

– Otwarte bramki na autostradzie najlepiej będą obrazowały naszą politykę. Większa dostępność autostrad przyczyni się do poprawy stanu portfela Polaków, ale także do poprawy stanu środowiska naturalnego, zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa jazdy – powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej.

– Tak długo, jak autostrady były dobrem luksusowym, nie mogły być dostępne dla wszystkich. Opłaty za autostrady to jedna z barier mobilności. Autostrady muszą jak najwięcej łączyć, stąd nasza zmiana – tłumaczył.

– Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – możemy przeczytać w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

To koniec opłat za przejazd autostradami? Od kiedy pojedziemy bez opłat?

Zniesiemy opłaty na krajowych autostradach – zapowiedział podczas weekendowej konwencji Jarosław Kaczyński. – Jeżeli chodzi o opłaty państwowe, to jeśli tylko uda się uchwalić w odpowiednim czasie ustawy, to w najkrótszym możliwie okresie my to zniesiemy. A jeżeli chodzi o sytuację, gdzie autostrady prywatne albo przynajmniej są w jakiejś dzierżawie, tam obiecujemy, że w ciągu kolejnego roku to załatwimy – wyjaśnił.

– Jesteśmy zdeterminowani bardzo, aby bezpłatne przejazdy dla pojazdów osobowych na publicznych autostradach były wdrożone jeszcze w tym roku. Chcemy podjąć działania legislacyjne, aby to było możliwe – powiedział z kolei Piotr Müller, rzecznik prasowy rządu, pytany przez i.pl.

Sprawdź naszą galerię, w której prezentujemy najważniejsze informacje związane ze zniesieniem opłat za przejazd autostradami w Polsce!

Warto wspomnieć, że takie rozwiązania z powodzeniem działają w innych krajach, jak np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy w Szwecji, gdzie autostradami można podróżować bez opłat.

Jak zapłacić za przejazd płatną autostradą?

Na państwowych autostradach można płacić na kilka różnych sposobów. Jak to zrobić?

W samochodzie możemy zamontować urządzenie lokalizacyjne przesyłające automatycznie dane do systemu Krajowej Administracji Skarbowej. Sprzęt taki musi być dopuszczony do użytku przez KAS. Po zarejestrowaniu urządzenia, przelaniu pieniędzy na konto oraz jego włączeniu, opłaty same będą się naliczać.

Natomiast aplikacja e-TOLL jest darmowa. Powinna być najwygodniejszym rozwiązaniem dla kierowców samochodów osobowych. Przed uruchomieniem aplikacji konieczna jest wcześniejsza rejestracja na stronie etoll.gov.pl.

Możemy również zdecydować się na zakup biletów na autostradzie. Aby skorzystać z tej opcji, dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie może jednak przekroczyć 3,5 tony.

Ile kosztuje przejazd autostradą w Polsce?

Polski system autostrad składa się z odcinków koncesyjnych i państwowych. Obecnie płatne odcinki razem mają ok. 725 km (z całości 1700 km polskich autostrad). Docelowo wszystkie autostrady mają być płatne. Podobne ceny, jak w Polsce obowiązują w Grecji. Przeciętnie wynoszą one ok. 35 groszy za kilometr. We Francji będzie to ok. 40 groszy, a w Hiszpanii - 43 grosze. W Polsce średnia opłata za przejazd po koncesjonowanym odcinku waha się w przedziale od 31 do 40 groszy.

Obecnie w Polsce mamy trzy odcinki koncesyjne utrzymywane przez prywatne firmy:

  • autostrada A1 - odcinek Rusocin - Nowa Wieś,
  • autostrada A2 - odcinek Konin - Świecko (z wyłączeniem odcinka pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód),
  • autostrada A4 - odcinek Kraków - Katowice.

Przedsiębiorstwa zarządzające autostradami mają swobodę, jeśli chodzi o ustalanie stawek. Przeciętnie są wyższe o ponad trzykrotność od odcinków autostrad nieobjętych koncesją.

Ustawa znosząca opłaty na państwowych autostradach bez poprawek przeszła przez Senat.

Koniec opłat za autostrady? Ustawa trafi teraz do podpisu pr...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koniec opłat za autostrady? Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta. W przepisach znalazły się także ograniczenia - Strefa Biznesu

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
atom
Autostrady będą dalej płatne tylko w inny sposób.To, że nie będzie opłaty za przejazd nie oznacza, że te drogi same się utrzymają. Kasa pójdzie z kieszeni do kieszeni i jeszcze nie jeden pisomatołek się przy tym nachapie.
A
Al
Obiecanki przed wyborami, a po wygraniu wyborów nic się nie zmieni. To samo jest z paliwem teraz obniżają ceny a po wygraniu wyborów ceny będą wrastać.
T
To akurat popieram
Niezależnie od tego, co akurat sądzę o Morawieckim, Kaczyńskim i w ogóle o całym PiS-iactwie — a nie nadaje się to do napisania tutaj — taka decyzja jest słuszna.

Nasze prawo do poruszania się po kraju, którego jesteśmy obywatelami, nie powinno być ograniczane jakimiś dodatkowymi opłatami. Za co niby? Mało jeszcze płacimy w podatkach?

I w ogóle nie powinno być żadnych „prywatnych autostrad”.

Dzisiaj opłaty „za autostrady” — a już jutro, dajmy na to, „za chodniki”. A jak kogoś nie stać — lub po prostu sprzeciwia się takiemu wyzyskowi — to „niech w domu siedzi”?
Q
Q
17 maja, 14:18, gość:

Jeśli PO będzie rządzić to zrobi opłaty za drogi ekspresowe zgodnie z zapowiedzią.

Spokojnie PO nie dzwignie bo od miesiąca nad tym pracuje pis .wywiad posla pisowskiego w radiu .oplata ma dac bezpieczne drogi .buchacha

j
jak_zwykle_bez_hejtu
15 maja, 10:07, :>:

Ale o tym że wzrośnie przez to cena paliwa, powiedzą po wyborach

Jak zamiast stac w korkach do bramek pojedziesz rozsadnie czyli 120-130 km/h a nie 170-200 km/h to podwyzki nie odczujesz !

g
gość
Jeśli PO będzie rządzić to zrobi opłaty za drogi ekspresowe zgodnie z zapowiedzią.
G
Grzegorz
Dziękujemy
:>
Ale o tym że wzrośnie przez to cena paliwa, powiedzą po wyborach
Wróć na i.pl Portal i.pl