Koniec darmowej jazdy autostradą A4

Jerzy Wójcik
Montaż tzw. bramownicy na A4 przy Kątach Wrocławskich
Montaż tzw. bramownicy na A4 przy Kątach Wrocławskich Janusz Wójtowicz
Od niedzieli przewoźnicy, którzy mają samochody cięższe niż 3,5 tony, już płacą za korzystanie z prawie 1600 km dróg w całym kraju. Pierwsze bramki rejestrujące przejazdy ciężarówek właśnie pojawiły się na dolnośląskim odcinku autostrady A4.

Stanęły w pobliżu węzła przy Kątach Wrocławskich oraz w okolicach Bielan Wrocławskich. Poza autostradą opłaty w naszym regionie pobierane są jeszcze na drodze szybkiego ruchu będącej obwodnicą Oleśnicy.

- Na razie nie zgłaszano nam żadnych problemów związanych z funkcjonowaniem systemu - twierdzi Zygmunt Sieńko, prezes Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych ,,Dolny Śląsk". Stowarzyszenie prowadzi punkt obsługi klienta i jako jedyne na Dolnym Śląsku wydaje tzw. via boxy, czyli urządzenia instalowane w samochodach, dzięki którym na bramkach naliczana jest opłata za przejazd. - Do tej pory wydaliśmy około trzech tysięcy podobnych urządzeń - dodaje Sieńko.

Warto przypomnieć, jak działa system. Tzw. bramownice (patrz zdjęcie obok) mają zainstalowane urządzenia, które wychwytują przejazd samochodu ciężarowego z zamontowanym urządzeniem via box. Tir nawet nie musi zwalniać, a rachunek przyjdzie do przewoźnika po kilku tygodniach.

Elektroniczny system poboru miał ruszyć 1 lipca, ruszył dwa dni później, a w rzeczywistości wciąż trwa montaż kolejnych bramownic. W całej Polsce ma ich być około 430.

- Do dziś postawiliśmy 150 podobnych konstrukcji i one już działają. Kolejnych 260 jest w tym momencie w budowie, pozostałe za chwile będą budowane - wyjaśnia Dorota Prochowicz, rzeczniczka firmy Kapsch Polska, która odpowiada za wdrożenie systemu. Z powodu opóźnienia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już zapowiedziała, że nałoży umowną karę za dwa dni opóźnienia (dwa miliony złotych) oraz będzie się domagała zwrotu strat, które Skarb Państwa poniósł od 1 lipca z powodu braku opłat (kolejnych kilka milionów złotych).

Przypomnijmy, że stawki wynoszą od 20 do 53 groszy za przejechany kilometr autostrady i drogi ekspresowej oraz od 16 do 42 groszy za kilometr dróg krajowych. Konkretna stawka zależy od masy pojazdu oraz stopnia, w jakim zanieczyszcza on środowisko (chodzi o emisję spalin). Oczywiście im cięższy i starszy typ auta, tym drożej. W przypadku Dolnego Śląska i płatnej autostrady A4 jest pokusa, by omijać ją np. darmową drogą krajową nr 94. Jednak sami przewoźnicy przyznają, że gra nie jest warta świeczki. Za odcinek z Wrocławia do Zgorzelca płacą średnio około 80 zł, a zjeżdżąjąc na boczne, lokalne drogi, stracą na czasie i spalą nawet dwa razy więcej paliwa.

Nikt nie zmusza do płacenia

Via boxy instalowane w ciężarówkach są warte 120 złotych. Tyle wynosi zwrotna kaucja, którą trzeba zapłacić przy odbiorze. Nikt nie zmusza przewoźników do ich instalowania. Mogą jeździć tylko po darmowych drogach. Ale mandat za jazdę po płatnej drodze bez tego urządzenia wynosi 3000 złotych.

Wideo

Materiał oryginalny: Koniec darmowej jazdy autostradą A4 - Gazeta Wrocławska

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

n
night driver

Tiry są częścią łańcucha dostaw

R
RODAK

DLACZEGO nie zostawiono winiet sa tanie w eksploatacji poza tym dzialaja na 100%.Patrz na Czechy,Szwecja i inne kraje.My zawsze musimy sie cofac ?

g
gosia wr

Uważam, że Wrocław jest jedynym polskim miastem godnym uwagi i Polska powinna łożyć na to miasto. Myślę, że dobrym rozwiązaniem byłby ogólnopolski podatek na rzecz Wrocławia, za który moglibyśmy zbudować metro. Ponadto moglibyśmy przesunąć część pieniędzy z NFZ'tów na wschodzie Polski i wybudować centrum zdrowia Dolnego Śląska. Tam na wschodzie nie potrzebują służby zdrowia tak jak my.

G
Grzegorz

najwyzszy czas , zakonczyc eldorado PO i PIS w Polsce.
Teraz bedziemy sie domagac wyrownania wynagrodzen do poziomu sredniej , krajow zachodniej Europy.
Koniec wyzysku Panie Tusk.
Konczymy okres niewolnictwa wprowadzonego przez Pana , Pana Kaczynskiego i pozostalych.
To wy swoimi dzialaniami doprowadziliscie do nedzy spoleczenstwa.
Jeszcze Panu malo, ? wprowadza Pan oplaty za drogi i Autostrady , ktore sa w okolo polowie dotowane z UE ?
Koniec okradania spoleczenstwa.

Ł
ŁK

za 3 lata będzie gotowa, więc nie widzę powodu do jakiegokolwiek wywyższania się - wprawdzie nie będzie to obwodnica autostradowa a ekspresowa, ale w naszym dziwnym kraju niczym się one prawie nie różnią, jedynie opłatami póki co.

o
olaf

To nie jest sprawiedliwe, że Wrocławianie sami muszą płacić za przejazd obwodnicą. Taki np: Białystok czy Lublin nie muszą płacić za autostradową obwodnicę bo jej nie mają i zostają im pieniądze w kieszeni. Uważam, że w interesie całego kraju jest by Wrocław miał dobre drogi zatem ściana wschodnia tez powinna płacić. Tym bardziej, że oni nigdy nie będą musieli płacić za swoje autostradowe obwodnice bo ich nie będą mieli.
Panie Ministrze Grabarczyk prosimy o sprawiedliwe rozłożenia opłaty za wrocławskie drogi na polskę wschodnią.

m
mafia

przeczytaj jeszcze raz bo masz chyba problem z czytaniem po polsku! A tiry niech płacą i to słono!

p
pokoplo

stefan n. - mam nadzieje ze taki cwokol jak ty nie jezdzi autobahnem ;)

S
Stefan N.

"Jestem Niemcem. Wreszcie.
huu (gość) 07.07.11, 08:46:41
Teraz moża będzie normalnie jeździć. Polacy przejdą na zastępcze drogi i będzie wolna autostrada. Brawo. "

Jak jesteś Niemcem to sobie jedź do Niemiec. Ewentualnie na niemieckich stronach wypisuj takie głupoty.

h
huu

Teraz moża będzie normalnie jeździć. Polacy przejdą na zastępcze drogi i będzie wolna autostrada. Brawo.

A
Administrator

To jest wątek dotyczący artykułu Koniec darmowej jazdy autostradą A4

z
zibi

dotychczas cieżarowe wykupywały winety a więc płaciły za jazdę na A4