Kolejna kradzież z konta w Millennium. Bydgoszczanka straciła ponad 11 tysięcy złotych

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Phishing to metoda oszustwa. Przestępca podszywa się pod  kogoś innego, by wyłudzić  dane np. logowania i  karty kredytowej.
Phishing to metoda oszustwa. Przestępca podszywa się pod kogoś innego, by wyłudzić dane np. logowania i karty kredytowej. pixabay.com
To kolejna w krótkim odstępie czasu kradzież z konta w banku Millennium. Tym razem przedstawimy historię pani Izabeli z Bydgoszczy, której zniknęło ponad 11 tysięcy złotych.

Bydgoszczanka opowiada: - 16 sierpnia otrzymałam wiadomość z banku o podejrzeniu nieautoryzowanej transakcji. Łącznie były trzy przelewy w walucie rumuńskiej, o których, oczywiście, nie miałam zielonego pojęcia. Kartę od razu zastrzegłam i złożyłam reklamację, jak zasugerował mi pracownik infolinii, ponieważ od razu skontaktowałam się z bankiem. Była niedziela. Pieniądze fizycznie leżały jeszcze na moim koncie, ale zablokowane do środy 19 sierpnia. Dowiedziałam się, że nic nie da się zrobić, choć bank i policja, gdzie też zgłosiłam sprawę, wiedzieli o przestępstwie. Ku mojemu zdziwieniu, po trzech tygodniach, bank negatywnie rozpatrzył moją reklamację.

"Bzdura! Nic takiego nie miało miejsca"

Bank Millennium, zasłaniając się tajemnicą bankową, odmawia komentarza w sprawie tej konkretnej klientki. Jednak mamy odpowiedź, którą jej przesłał, gdzie czytamy m.in.: „Transakcje zostały wykonane, ponieważ podała pani osobie trzeciej poufne dane, jak numer karty, datę ważności karty, kod zabezpieczający CVV2”(...). „Dyspozycja została potwierdzona kodem weryfikacyjnym z wiadomości SMS w następstwie stosowanej przez przestępców metodzie oszustwa (tzw. phishingu), polegającej np. na wysłaniu na elektroniczną skrzynkę e-mail klienta wiadomości służące wyłudzeniu danych”.

- Totalna bzdura, nic takiego nie miało miejsca ! - przekonuje pani Izabela.

Co ciekawe, dokładnie tydzień temu opisywaliśmy podobny przypadek mieszkańca Torunia. Także jego konto w Millennium zostało wyczyszczone na 11 tys. zł.

- To musiało stać się 25 i 26 sierpnia, transakcji na konta zagraniczne było ponad 20. Dowiedziałem się o nich po otrzymaniu, 26 sierpnia, SMS-a z Banku Millennium na kwotę 99 euro wymagającej potwierdzenia za pomocą wysłanego do mnie hasła, co od razu wzbudziło podejrzenia. Transakcji tej nie potwierdziłem. Natychmiast zalogowałem się do bankowości internetowej i zobaczyłem, że z użyciem mojej karty płatniczej, lecz bez fizycznego jej użycia, wykonano liczne zakupy. Niezwłocznie skontaktowałem się z bankiem - opowiadał mieszkaniec Torunia.

Jednak ta historia miała szczęśliwy finał. Bank oddał klientowi pieniądze. Przypomnijmy ten artykuł: Mieszkańcowi Torunia ktoś wyczyścił konto na 11 000 złotych, czyli do zera. Co teraz?

Natomiast, gdy powstawał ten artykuł otrzymaliśmy kolejny, trzeci sygnał, tym razem dotyczy niepełnosprawnej klientki z okolic Kościerzyny, której oszuści ukradli z konta w Millennium prawie 10 tys. zł. Sprawę tę akurat wyjaśniamy. Jednak jej także, jak w przypadku mieszkanki Bydgoszczy, bank odmówił zwrotu skradzionych pieniędzy. Czy to przypadek, że wszystkie trzy kradzieże miały miejsce w jednym miesiącu i w jednym banku?

"Wielu klientów nie przestrzega zasad bezpieczeństwa"

- Niestety, w dzisiejszych czasach klienci coraz częściej padają ofiarą różnego rodzaju oszustw czy wyłudzeń - pisze Iwona Jarzębska, rzecznik prasowy banku Millennium. - Dotyczy to całego sektora, a nie wybranych instytucji. W większości przypadków wynika to z braku przestrzegania przez klientów podstawowych zasad bezpieczeństwa, takich jak np. niepodawanie danych do logowania lub danych karty płatniczej na podejrzanych stronach czy nieściąganie aplikacji z nieznanych źródeł. Coraz częściej również klienci padają ofiarą przestępstw wykorzystujących metody socjotechniczne. Ponieważ w każdym z tych przypadków kluczowa jest świadomość klientów, banki, w tym Millennium, wspólnie z ZBP oraz indywidualnie prowadzą intensywną edukację. Stale przypominają o zagrożeniach w sieci i konieczności przestrzegania reguł bezpieczeństwa. Na stronie banku publikujemy ostrzeżenia i rekomendacje dotyczące zasad bezpieczeństwa.

ZBP informuje, że tylko 28 proc. Polaków czuje się współodpowiedzialnymi za bezpieczeństwo transakcji w sieci. Według światowych analiz straty materialne wynikające z cyberprzestępczości urosną i mogą w ciągu kilku najbliższych lat być nawet kilkukrotnie wyższe niż obecnie.

Przestępcy, przy coraz większym zaangażowaniu technologicznym instytucji finansowych, będą się coraz bardziej koncentrować na błędach ludzkich i bazować na braku wystarczającej wiedzy finansowej. Użytkownik jest jednym z kluczowych i najsłabszych ogniw procesu płatności. Aż 67 proc. badanych Polaków przyznało, że stosuje te same hasła do logowania do różnych kont, z czego 16 proc. deklaruje, że robi to często.

Polecamy także: Z konta internetowego klientki BGŻ zniknęło 20 tys. zł. Bank odmawia wypłaty pieniędzy

Gdy klient nie zgadza się z decyzją banku, może ją zaskarżyć do Rzecznika Finansowego (Rzecznik Finansowy, Al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa).

Masz jeden z tych modeli smartfonów? Uważaj! Okazuje się, że setki milionów modeli iPhonów są podatne na tzw. jailbreak. Najbardziej zagrożonych jest 9 modeli telefonów. Zobacz listę!Czytaj koniecznie: Ostrzeżenie Google! Masz te aplikacje w swoim telefonie? Koniecznie je odinstalujModele iPhone'ów produkowane od 2011 do 2017 są podatne na tzw. jailbreak. Można go wykonać na setkach milionach iPhone'ów i nie da się tego naprawić żadną aktualizacją. Żeby wykorzystać podatność telefonu na jailbreak, musi on być połączony kablem z laptopem, jednak zgubiony telefon może zostać odblokowany bez wiedzy właściciela.Jak podaje INNPoland, o podatności poinformował na Twitterze użytkownik axiOmX. Podatność nazwano checkm8, a dotyczy pamięci ROM - tylko do odczytu, stąd nie do naprawienia.Jailbreak - co to znaczy? Jailbreak to proces usuwania ograniczeń narzuconych przez Apple na urządzenia działające pod tym systemem poprzez używanie własnych jąder systemu. Dotyczy to urządzeń iPhone, iPod touch, iPad i Apple TV. Innymi słowy, to usunięcie systemowych ograniczeń nałożonych na producenta, by zapewnić dany poziom bezpieczeństwa. Jailbreak w USA jest legalny, w Europie zaś w większości przypadków skutkuje utratą gwarancji producenta czy sprzedawcy. Jeśli masz któryś z tych dziewięciu modeli telefonów, uważaj! Listę zagrożonych modeli znajdziesz na kolejnych slajdach >>>Smaki Kujaw i Pomorza odcinek 6

Te smartfony są najbardziej podatne na jailbreak. Zobacz, cz...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kolejna kradzież z konta w Millennium. Bydgoszczanka straciła ponad 11 tysięcy złotych - Gazeta Pomorska

Wróć na i.pl Portal i.pl