Spis treści
Kolej Sowiogórska powstała na przełomie XIX i XX wieku. Na trasie linii znajdują się dwa monumentalne wiadukty (żdanowski i srebrnogórski) oraz wiszący most. Dziś ta górska linia kolejowa znajduje się w rejestrze zabytków. Kto jeszcze jej nie widział, powinien "nadrobić zaległości".
Zobacz też: W tym pałacu pod Wrocławiem szalony hrabia popełnił morderstwo! Zobaczcie zdjęcia!
Kolej Sowiogórska - trochę historii
Kolej Sowiogórska wiodła z Dzierżoniowa do Radkowa, przez Srebrną Górę i grzbiet Gór Sowich. Od samego początku była atrakcją turystyczną, ale po torach jeździły też wagony towarowe. Trasa łączyła kopalnie węgla w Nowej Rudzie z fabrykami włókienniczymi z Pieszyc i Bielawy. Podróżującym w wagonach pasażerskich oferowała niezapomniane, wyjątkowo malownicze widoki.
- Prace ziemne przy budowie kolei ruszyły we wrześniu 1899 roku. Linię kolejową oddawano do użytku w kilku etapach, ostatni zakończył się w grudniu 1903 roku.
- Trasę budowali żołnierze, przy budowie zatrudniono około 300 robotników, wśród których byli m.in.: Polacy, Czesi, Chorwaci, Ukraińcy, czy Włosi.
- Na górskim odcinku trasy, ze Srebrnej Góry do Woliborza, zamontowano dodatkową szynę zębatą systemu Abta. Była zamocowana na stalowych podkładach pośrodku torowiska.
- Pierwszego dnia uruchomienia linii na odcinku Dzierżoniów – Pieszyce Górne sprzedano 8 tysięcy biletów.
- Kolej Sowiogórska przestała działać w 1933 roku. Najpierw zamknięto ruch pociągów, a potem rozebrano "zębatkę".
Kolej Sowiogórska, czyli imponujące wiadukty schowane w górach. Mają ponad 120 lat! Zobaczcie >>
Kolej Sowiogórska zostanie odbudowana?
Za odbudowaniem Kolei Sowiogórskiej od lat lobbuje radny wojewódzki Patryk Wild. Gdyby do tego doszło, byłaby to na pewno najbardziej malownicza trasa kolejowa w Polsce.
Wspólnie z lokalnym samorządem rozważymy odbudowę na fragmencie linii trzeciej zębatej szyny. Po to, by stworzyć unikalną i jedyną w Polsce atrakcję turystyczną i użytkować na tym fragmencie – oprócz zwykłych pociągów – muzealne pociągi trakcji zębatej. Projekt wymagałby pozyskania takiej lokomotywy, ale nie jest to niemożliwe – tłumaczył kilka lat temu Patryk Wild.
Linia mogłaby obsługiwać tysiące podróżnych i pomogła "walczyć" z wykluczeniem transportowym mieszkańców regionu.
Imponujące wiadukty Kolei Sowiogórskiej
Na kolejowym trasie możecie zobaczyć niezwykle wiadukty, po których możecie spacerować. Są to:
- Wiadukt Srebrnogórski – został zbudowany z czerwonej cegły na samym początku XX wieku. Dziś jest już mocno zniszczony. Ma 28 metrów wysokości.
- Wiadukt Żdanowski – został zniesiony w latach 1900-1902. Ma 23,8 metrów wysokości i prawie 90 długości, zwany jest też Mostem Dziewiczym. Został wyremontowany.
- Wiadukt Wiszący – przerzucony nad najgłębszym na trasie kolejki zębatej wąwozem, by umożliwić przejście z Przełęczy Srebrnej w Góry Bardzkie. Budowę ukończono w 1903 roku.
Kolej Sowiogórska, czyli imponujące wiadukty schowane w górach. Mają ponad 120 lat! Zobaczcie >>
Tu znajduje się Kolej Sowiogórska:
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?