reklama

Kodeks Drogowy 2019. Ministerstwo nie chce przyznać pierwszeństwa pieszym

Marek Weckwerth
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie chce przyznać pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście - pisze „Rzeczpospolita”.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie chce przyznać pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście - pisze „Rzeczpospolita”. Jacek Smarz
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie chce przyznać pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście - pisze „Rzeczpospolita”.

Cytuje przy tym Dariusza Minkiewicza z Departamentu Porządku Publicznego tegoż resortu, który zamiast zmian w prawie stawiałby na edukację.

Głos w tej dyskusji zajął związany obecnie nieformalnie z PiS Janusz Wojciechowski, były sędzia, były prezes NiK, były poseł, który przesłał do Sejmu petycję w sprawie przyznania pieszym więcej praw. Przyznał się do autorstwa tej petycji, bo na stronie sejmowej (co sprawdziliśmy) autor jest anonimowy.

Na portalach społecznościowych Wojciechowski wyjaśnia, że nie chodzi o wprowadzenie prawa pieszych do wchodzenia przed samochody, tylko obowiązku kierowców, żeby przepuszczali pieszych. Dowodzi, że trzeba tylko - zgodnie z Konwencją Wiedeńską - nakazać kierowcom przepuszczenie pieszych wchodzących na przejście, czyli tych, którzy stoją zwróceni w stronę przejścia.

Przeczytaj także: Kodeks Drogowy 2019 - zmiany. Pojawi się nowy obowiązek dla kierowców

Agnieszka Pomaska, posłanka PO, poparła pomysł Wojciechowskiego: „Może uda się panu przekonać koleżanki i kolegów z PiS do zmiany zdania i wsparcia ustawy zwiększającej prawa pieszych na przejściach? Może chociaż w tej sprawie uda się razem zrobić coś dobrego” - napisała na portalu.

Paweł Kościelny, ekspert ds. legislacji w Biurze Analiz Sejmowych, przypomniał w komentarzu do petycji, że w przeszłości w parlamencie toczyły się prace nad przyznaniem pieszemu pierwszeństwa przed pojazdami w obrębie przejścia dla pieszych, również w sytuacji gdy pieszy oczekuje na możliwość wejścia na nie. Ostatecznie, uchwalona ustawa została odrzucona na wniosek Senatu.

Ekspert napisał, iż sformułowane w petycji żądanie nowelizacji może być punktem wyjścia dla dyskusji i prac nad zmianą przepisów. Jego zdaniem, taka zmiana powinna mieć szerszy zakres niż zaproponowany w petycji i objąć zarówno przepisy adresowane do kierujących, jak i pieszych.

Przeczytaj także: Zmiany w Kodeksie Drogowym 2019. Sejm przyjął ustawę o cofaniu licznika. Będą wysokie kary!

Sejmowa Komisja ds. Petycji przesłała wniosek do premiera.

Z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że pieszy jest w Polsce uczestnikiem i najczęściej ofiarą co trzeciego wypadku drogowego. Ponad 90 proc. wypadków z pieszymi ma miejsce na obszarze zabudowanym i w wypadkach tych śmierć ponosi ok. 65 proc. uczestników. Około 30 proc. wypadków z udziałem pieszych ma miejsce na zebrach.

Jak informuje nas podinsp. Monika Chlebicz, rzecznik komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy, w tym roku (do wczoraj) wydarzyły się 83 wypadki z udziałem pieszych. Jest 18 zabitych i 69 rannych. Na przejściach dla pieszych odnotowano 49 wypadków, 6 osób zginęło, 46 zostało rannych.

- Te dane mówią jednoznacznie, że problem jest palący - komentuje Paweł Górny, społeczny rzecznik pieszych w Bydgoszczy. - Przykład państw, gdzie piesi uzyskali więcej praw, wskazuje na poprawę bezpieczeństwa. Statystyka wypadków w Polsce mówi o tym, że przyczyną większości wypadków na przejściach jest nadmierna prędkość pojazdów, a nie wtargnięcie pod koła. Piesi nie są samobójcami.

Paweł Górny przypomina, że petycja Wojciechowskiego nie jest jedyną w tej sprawie; wcześniej złożył ją do ministra infrastruktury rzecznik praw obywatelskich. Zrobił to na wniosek stowarzyszeń „Miasto Jest Nasze” i „Pieszej Masie Krytycznej”.

Wideo

Materiał oryginalny: Kodeks Drogowy 2019. Ministerstwo nie chce przyznać pierwszeństwa pieszym - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
ratownikmed

Poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, tzw. zebrach może TYLKO poprawić LIKWIDACJA wymalowanych pasów ! ludzie zaczną myśleć zanim wtargną na jezdnię. Jezdnia dla samochodów, chodniki dla pieszych ! Trzeba to ludziom uświadomić, a nie wmawiać, że każdy pieszy ma pierwszeństwo na pasach.

G
Gość

W Polsce jest nieformalna licencja na mordowanie. Każdy kierowca może być Jamesem Bondem 007 jeśli tylko ma ochotę. Jeśli kogoś nie lubisz to zaczekaj aż wejdzie na pasy i go rozjedź. Bezkarność gwarantowana. Biegły policyjny nawet zarzuci osobie niewidomej przechodzącej po pasach, że nieuważnie obserwowała drogę.

T
Taka prawda

Do Roman ... Chlopie ciezarowka jedzie na luku a tu poeszy wskakuje na przejscie bo ma pierszenstwo .... Latwiej wygamowac 100kg niz 10 i wiecej ton, prawda??? Ludzie wy na prawde jestescie tak ciemni?

O
Obserwator

Tylko rozsądek z obu stron przyniesie efekty, piesi już teraz wchodzą na przejścia ( bo mają pierwszeństwo )zapatrzeni w telefony , z kapturami ,i bez zastanowienia wchodzą - brak kultury i rozsądku , A gdy tylko jednej grupie dać prawa to doprowadzi do totalnej masakry na przejściach ( czy o to chodzi ? czy też o wiekszą ściągalność mandatow ?) bo na pewno to nie poprawi bezpieczeństwa.Pieszy po staremu powinien spojrzeć w lewo w prawo i jeszcze raz w lewo i dopiero wchodzić Tylko kultura z obu stron przyniesie efekty !!

S
Sokular

...........to może zmniejszyć problem z emeryturami...........populacja seniorów zmaleje..................jakimi przesłankami ten resort sie kieruje???????????????????????????

P
Proste

Wystarczy namalować pasy na chodniku, tworząc strefę przed jezdnią. Pieszy na takiej części chodnika juz byłby na pasach, jednocześnie będąc bezpiecznym na chodniku

W
Wojtek

Już to widzę - totalne zakorkowanie miast. Piesi nie chcą czekać, by przechodzić w większej grupie. Kiedy w Bydgoszczy otwarto przy głównej ulicy największy hipermarket, utworzono 2 dodatkowe przejścia dla pieszych. Totalne korki - łańcuszek pieszych w ruchu niemal ciągłym maszeruje po przejściach. Danie pieszym postulowane prawa spowoduje totalne zakorkowanie.Właściwie będzie można umieścić znak "Droga bez przejazdu", inaczej ślepa.

R
Roman

Szkoda, ze nie wyszlo. I znowu Polska wykazuje się zacofanie i brakiem podstawowych zasad kultury na drodze. Chcemy być w Europie zachodniej ale dziki wschód wyłazi Polakom z butów. Wstyd i żenada.

T
Trucker

Ciekawe czy nie pryma aprilis...

K
Kierowiec

Dawny dobry i skuteczny obyczaj na przejsciach :: popacz w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo i dopiero przechodź !!!! a teraż jak mają ""prawo tzw pierszeństwa " to wchodzą działając na telefonach kom. , w kapturach i bez zastanowienia ...i to są skutki oplakane ( nie dorośli jeszcze )a prawo interpretują tylko w jedną strone . Za dużo praw osłabia czujność!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dodaj ogłoszenie