Jak wynika z raportu Grant Thornton, średnio co trzeci menedżer wysokiego szczebla w polskich firmach to kobieta. Jednak pogodzenie roli szefowej, z rolą matki w dalszym ciągu jest bardzo trudne do zrealizowania. Umiejętności i kwalifikacje są kluczem do sukcesu. Bez nich objęcie stanowiska menedżera jest niemożliwe. Polki wzięły sobie tę rade do serca i bardziej zdecydowanie dbają o rozwój swoich kompetencji, podejmując się różnych aktywności jednocześnie. CZYTAJ TAKŻE

Dobre prognozy dla polskiego eksportu. Co roku wzrost o 5 proc.?

Rynek pracy: 430 tys. nowych etatów w ciągu dwóch lat?

Z badań prowadzonych przez globalną sieć firm doradczych Grant Thornton International wynika, że obecnie aż 37 proc.

najwyższych stanowisk w polskich średnich i dużych przedsiębiorstwach zajmują kobiety. W porównaniu z innymi państwami, jest to bardzo wysoki odsetek. Spośród 34 państw objętych badaniem, tylko w Rosji i Gruzji odnotowano większy udział kobiet na stanowiskach menadżerskich. Potwierdza to, że w Polsce kobietom relatywnie łatwo osiągać wyższe stopnie kariery.

Jeśli jednak przyjrzeć się sytuacji polskich kobiet na rynku pracy wnikliwiej, okazuje się, że nadal zmagają się one z kilkoma istotnymi barierami, które są przeszkodą w rozwijaniu kariery zawodowej. Przede wszystkim, w opinii polskich kobiet, trudno jest im pogodzić pracę z macierzyństwem. Aż 40 proc. ankietowanych uważa, że główną przeszkodą w rozwoju zawodowym jest rodzicielstwo. Z badania wynika, że kobiety z góry podejrzewane są przez pracodawcę jako mniej dyspozycyjne niż mężczyźni.

- Kobiety czują wewnętrzną potrzebę spełnienia misji macierzyńskiej i wierzą, że czas spędzony z dzieckiem jest najważniejszy. Wiedzą to także pracodawcy, którzy obawiają się długiej nieobecności i niedyspozycji pracownic. Pracodawcy często stygmatyzują tak ważną misję, jaką jest macierzyństwo. A przecież to właśnie matki są najlepszymi menedżerami. Jak nikt potrafią zarządzać jednocześnie rodziną, domem, wydatkami, organizacją wydarzeń, godząc to wszystko z życiem zawodowym- Anna Pisarek, senior menedżer z Grant Thornton.

Ponadto, choć kobiety względnie często dochodzą do stanowisk menedżerskich, to rzadko udaje im się osiągnąć najwyższe stanowisko w organizacji. Zaledwie 5 proc. prezesów firm w Polsce to kobiety. Płeć piękna w organizacjach odpowiada najczęściej za kontroling, 53 proc. stanowisk obsadzonych jest kobietami i działu HR, gdzie odsetek ten wynosi 47 proc.

Badania przeprowadzone wśród ankietowanych z całego świata przez Grant Thornton International udowodniły, iż rola kobiety jest niezwykle pożądana w takich dziedzinach, jak usługi edukacyjne i medyczne kojarzone, jako synonim cierpliwości, zaufania, ale przede wszystkim wiedzy. Jednak mimo pozornej wiary w kobiece możliwości, ciągle mamy problem z odnalezieniem płci pięknej w charakterze specjalisty w zawodach społecznie uznanych za „męskie”. A przecież dążenie do doskonałości, chęć zdobywania doświadczenia, stałe podnoszenie kompetencji zawodowych i odwaga sprzyjają kreowaniu wizerunku kobiety menedżera.