Kluczową rolę w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych odgrywają pierwsze lata życia. W programach dla dzieci mniej reklam żywności

Maciej Badowski
Maciej Badowski
- Warto pamiętać, że wpływ na nasze dzieci mają nie tylko wzorce pochodzące z najbliższego otoczenia i rodziny ale także w dużej mierze obraz przedstawiany w mediach, zwłaszcza w reklamach- podsumowuje dr Wąsowska.
- Warto pamiętać, że wpływ na nasze dzieci mają nie tylko wzorce pochodzące z najbliższego otoczenia i rodziny ale także w dużej mierze obraz przedstawiany w mediach, zwłaszcza w reklamach- podsumowuje dr Wąsowska. fot. 123RF
Niemal co 5. osoba na świecie umiera w wyniku złych nawyków żywieniowych. Kluczową rolę w kształtowaniu tych nawyków odgrywają pierwsze lata życia. Dlatego tak ważne jest samoregulacja w obszarze reklamy żywności skierowanej do dzieci.

Audycjom dla najmłodszych nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów spożywczych oraz napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie może przynieść negatywne skutki.

- Tego typu zapobieganie szkodliwym reklamom, ponieważ nie mówimy o wszystkich reklamach, ma służyć przede wszystkim ochronie konsumentów. Tutaj ten konsument jest bardzo szczególny, czyli dziecko- tłumaczy w rozmowie z AIP Witold Kołodziejski, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jak wyjaśnia ekspert, najlepszą formą żeby tego typu zalecenia wdrażać w życie jest właśnie samoregulacja. - Takie obopólne porozumienie wszystkich stron rynku bez ustaw, bez dodatkowych paragrafów, tylko kodeks którego wszyscy przestrzegają, bo tak się umówili- dodaje Kołodziejski.

Samoregulacja dot. reklamy żywności skierowanej do dzieci jest pierwszym w Polsce tego typu porozumieniem samoregulacyjnym przyjętym dzięki współpracy nadawców telewizyjnych, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Polskiej Federacji Producentów Żywności oraz Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, właściciela Kodeksu Etyki Reklamy.

Jednym z elementów tej współpracy są cykliczne badania skuteczności samoregulacji. KRRiT po raz trzeci od czasu obowiązywania „Porozumienia nadawców” przeprowadziła monitoring skuteczności samoregulacji zakończony publikacją raportu „Reklamy żywności w programach dla dzieci poniżej 12 roku życia”. Wyniki potwierdzają wysoką, sięgającą ponad 98 proc. skuteczność tego porozumienia.

- Samoregulacja jest skuteczna na poziomie 98 proc. Potwierdza to, że nasze zobowiązanie rzeczywiście funkcjonuje w praktyce i jest skutecznie realizowane- komentuje wyniki raportu Agnieszka Kępińska- Sadowska, Prezes Zwiazku Stowarzyszeń Rada Reklamy.- Te 2 proc. dotyczą dosłownie kilku spotów, które nie spełniały wymogów, także wyjątek potwierdza regułę. Praktyka ta jest powszechnie stosowana. Co więcej również nadawcy telewizyjni, którzy nie są sygnatariuszami porozumienia stosują się do tej zasady, czyli nie emitują przed audycjami dla dzieci reklam produktów których dotyczy to porozumienie - dodaje.

- KRRiTV w ramach swoich kompetencji ustawowych prowadzi stały i niezależny monitoring efektywności tej samoregulacji i wyniki tego monitoringu potwierdzają, że rzeczywiście w programach dla dzieci rozpowszechnianych przez sygnatariuszy tego porozumienia nie ma reklam słodyczy, słonych przekąsek, słodkich napojów i chipsów- mówi AIP dr Agnieszka Wąsowska, Dyrektor Departamentu MonitoringuKRRiT.

Dlaczego jest totak ważne? Według najnowszych badań co 5. osoba na świecie umiera w wyniku złych nawyków żywieniowych. Do najczęstszych błędów odpowiedzialnych za krótkie życie należą zbyt duża zawartość sodu i cukru w spożywanych artykułach oraz zbyt niska zawartość w codziennej diecie produktów pełnoziarnistych oraz owoców.

- Kluczową rolę w kształtowaniu prawidłowych zachowań i nawyków żywieniowych odgrywają pierwsze lata życia. To właśnie w tym okresie przyswajane są zachowania żywnościowe które powielane są w dorosłym życiu. Warto pamiętać, że wpływ na nasze dzieci mają nie tylko wzorce pochodzące z najbliższego otoczenia i rodziny ale także w dużej mierze obraz przedstawiany w mediach, zwłaszcza w reklamach- podsumowuje dr Wąsowska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści (5) - oszustwo na kartę NFZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl