Klucz do sukcesu? Łącz cele biznesowe z celami prywatnymi pracowników

AIP
Cele biznesowe towarzyszą pracownikom każdego dnia. Są systematycznie tworzone i przekazywane zespołom. Osoby wiedzą dzięki temu, jakie wyniki i rezultaty mają osiągnąć, jakie oczekiwania stawia przed nimi firma. Natomiast cele osobiste pracowników, są często traktowane przez menadżerów po macoszemu. W wielu organizacjach ta kwestia pojawia się jedynie w momencie oceny rocznej, kiedy wykonuje się odpowiednią adnotację i… to tyle. Niska skuteczność takich metod obserwowana jest już od lat. Według Deloitte, prawie połowa (48 proc.) ankietowanych pracowników uważa, że oceny roczne nie mają wpływu na efektywność organizacji.

Dużym wyzwaniem dla menadżera jest dopasowanie celów osobistych pracownika do celów biznesowych firmy, najlepiej w taki sposób, by ich osiąganie nakładało się na siebie. Jeśli to niemożliwe, wyzwaniem staje się takie zmotywowanie pracownika, żeby cele firmy były realizowane nawet wtedy, gdy nie pokrywają się z celami pracownika.

Cele osobiste i biznesowe

Cele biznesowe oparte są na ogólnej wizji firmy i zespołu. Brak konkretnie określonego i odpowiednio przekazanego pracownikom celu biznesowego, znacząco zmniejsza efektywność pracy. W takim przypadku może wystąpić marnowanie czasu, energii i włożonego wysiłku poprzez dublowanie się ról w firmie, brak możliwości podejmowania samodzielnych decyzji i spadek motywacji. Zadaniem pracodawcy lub menadżera, jest odpowiednie sprecyzowanie celu i naprowadzanie pracowników na jego kierunek.
Cele biznesowe można nazwać powodem, dla którego pracownicy wykonują swoje zadania na stanowisku. Cele osobiste natomiast, są powodem, dla którego przychodzą codziennie do pracy. Są to cele indywidualnie stawiane przez każdego pracownika, ściśle związane z ich aspiracjami i motywacją. Tutaj, oprócz oczywistej chęci utrzymania siebie i bliskich, za celami osobistymi stoją także inne potrzeby, takie jak np. chęć rozwoju kompetencji, chęć awansu lub możliwość wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce.

Jakie działania trzeba podjąć?

Dawaj pracownikom zadania, w których wykorzystają swoje mocne strony. Tak, by każdego dnia, mieli w pracy możliwość wykorzystywania swoich talentów. Dzięki temu, praca stanie się dla nich o wiele bardziej interesująca i atrakcyjna. Przed przystąpieniem do kolejnego projektu oceń, jakie szczególne zasoby posiadają Twoi pracownicy. Korzystanie z mocnych stron członków zespołu, będzie skuteczne w osiąganiu celów biznesowych firmy, a także może być sposobem na realizowanie osobistych pasji, aspiracji i celów pracownika. Umożliwiaj także pracownikom wykazywanie inicjatywy w doborze zadań lub sposobie jego wykonania. Np. pracownik, który chce postawić pierwsze kroki w marketingu, może przejąć niektóre obowiązki, które pozwolą mu na zdobycie nowych kompetencji.

Nie chwal pracownika – doceniaj go. Różnica miedzy pochwałą a docenieniem jest subtelna, ale bardzo istotna. Chwaląc, odnosimy się do konkretnej osoby, oceniamy ją, a nie jej zachowanie lub cechy. Pochwała jest zwykle ogólna, nie zawiera w sobie szczegółowych informacji. Zakreśla również dużą granicę, pokazując wyższość osoby chwalącej nad chwaloną. Docenienie to wyraz uznania dla działań pracownika, jego szczególnych zasług. Jest bardziej osobiste, odnosi się do konkretów i jest wyrazem partnerstwa. Doceniaj pracowników za ich szczególne cechy Docenienie dobrze wykonanej pracy będzie dla pracownika impulsem do dalszego realizowania celów osobistych i biznesowych.

Pracuj nad poczuciem współodpowiedzialności. Dzięki niemu podnosi się zaangażowanie i energia w zespole. Poszczególni pracownicy przestrzegają tych samych standardów wykonywania zadań, przez co można uniknąć poczucia niesprawiedliwości wśród niektórych członków zespołu, a także zbędnej biurokracji lub działań nadzorujących i korygujących. Pokazuj pracownikom, że są współodpowiedzialni za projekt oraz, że każdy z nich ma wpływ na jego finalny wygląd. Niedotrzymanie słowa lub niewywiązanie się z obowiązku w określonym czasie przez jednego pracownika wpływa na resztę grupy. Współodpowiedzialność w zespole zmotywuje pracowników do skutecznego wykonywania swoich zadań, nawet jeżeli nie są zbieżne z ich celami osobistymi.
Promuj otwartą komunikację w zespole. Zachęcaj pracowników, by dzielili się między sobą informacjami na temat swoich celów, planów lub aspiracji. Dzięki tej wiedzy będą mogli skuteczniej dzielić się obowiązkami lub określać cele biznesowe z uwzględnieniem celów osobistych. W ramach otwartej komunikacji, sam pytaj pracowników, jakie są ich cele, co pozwoli im na osiągnięcie większej efektywności i satysfakcji. Czy jest jakiś nowy sposób pracy, który chce wykorzystać i w jakim zakresie możesz go wesprzeć. Czy realizując cele biznesowe jest jakiś cel osobisty, który chciałby osiągnąć.

Umożliwiaj pracownikom rozwijanie swoich kompetencji i zdobywanie nowej wiedzy. Takie działania mają dwie główne zalety. Pierwszą z nich jest wzrost zaangażowania pracownika, jego zadowolenie z wykonywanych obowiązków oraz chęć wykorzystywania nowej wiedzy w kolejnych zadaniach. Drugą, ogromną zaletą jest zwiększanie zasobów, jakimi dysponuje zespół dzięki pogłębiającej się wiedzy pracowników i zdobywaniu nowych kompetencji. Pracownicy, którzy sami wybierają sobie ścieżkę rozwoju zawodowego oraz czują wsparcie ze strony przełożonego, chcą angażować się w cele firmy, która docenia ich aspiracje. Możliwość rozwoju pomaga osiągać zatem cele biznesowe jak i te osobiste.

Przekazuj niezbędne narzędzia do pracy. Reaguj na propozycje zgłaszane przez pracowników, na jakich platformach lub narzędziach chcieliby pracować. Jakie procedury lub metody chcieliby wprowadzić do swojej pracy. Tutaj również za osobistymi aspiracjami i ciekawością pracowników idą wielkie korzyści dla firmy. Organizacja, w której wykorzystywane narzędzia wpływają na efektywność pracy, będzie z łatwością osiągała założone cele biznesowe. Nowoczesne rozwiązania wpłyną nie tylko na komfort pracy, ale także na jej jakość.

Jak odejść od oceny okresowej?

Istotne jest, aby praca z celami i potrzebami pracowników odbywała się częściej niż raz w roku. Cyklicznie przeprowadzane badanie pozwala na sprawdzenie, które rozwiązania są skuteczne i poprawiają środowisko pracy. Drogim ważnym czynnikiem jest odpowiadanie na potrzeby pracowników związane ze zwiększaniem ich motywacji. Takim rozwiązaniem może być Pulsometr iniJOB. Jest to narzędzie do kompleksowego badania doświadczenia pracowników, m. in. poziomu ich identyfikacji z celami firmy lub możliwości rozwoju. Badanie online umożliwia sprawdzanie wyników na bieżąco oraz porównywanie ich z poprzednimi. Regularna analiza doświadczeń pracowników z daną firmą pozwala pracodawcy szybko reagować na wyzwania jakie pojawiają się w organizacji, pozytywnie wpływać na atmosferę i co najistotniejsze zmniejszać ryzyko utraty dobrych pracowników.
Ponadto w ramach platformy iniJOB pracownicy mogą organizować się, aby zgłaszać pracodawcy inicjatywy i tym samym wpływać na zmiany w miejscu pracy. Projekt bazuje na zastosowaniu zdobyczy psychologii w obszarze analizy stosunków pracownik-pracodawca przy udziale technologii informatycznych. Wykorzystuje coraz silniejsze przyzwyczajenie pracowników i pracodawców do używania Internetu, a w szczególności portali o charakterze społecznościowym do szeroko pojętej komunikacji. Celem iniJOB.com jest wspieranie wzajemnego, długofalowego rozwoju pracodawcy i pracowników.

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie