Kłopoty podczas urlopu. Na co najczęściej skarżą się Polacy w wakacje? "Co drugiego Polaka spotkała w czasie wakacji jakaś nieprzyjemność"

OPRAC.: MB
W tym zestawieniu na pierwszym miejscu znajduje się opóźnienie lotu. Wskazał na to niemal co czwarty badany. (22 proc.).
W tym zestawieniu na pierwszym miejscu znajduje się opóźnienie lotu. Wskazał na to niemal co czwarty badany. (22 proc.). Szymon Starnawski/ Polska Press
Najczęstszym powodem nieprzyjemności w czasie urlopu za granicą jest opóźnienie samolotu. Niemal co czwarty polski turysta doświadczył tego problemu. – Nasze badanie pokazuje, że co drugiego Polaka spotkała w czasie wakacji jakaś nieprzyjemność. Co 4. miał problemy z powodu opóźnionego lotu, co 5. musiał skorzystać z pomocy lekarskiej, a co 14. doświadczył nieszczęśliwego wypadku lub hospitalizacji – przyznaje Dawid Pożoga, rankomat.pl.

Prawie co 4. turysta miał opóźniony lot

22 proc. turystów musiało zmierzyć się z trudnościami wynikającymi z opóźnionym lotem, a 7 proc. z jego odwołaniem. 19 proc. ankietowych potrzebowało skorzystać z usług lekarskich (innych niż stomatologiczne), a 8 proc. musiało udać się do dentysty. Taki sam procent badanych uległ nieszczęśliwemu wypadkowi, a 7 proc. było hospitalizowanych – wynika z badania przeprowadzonego przez rankomat.pl. Z drugiej strony 47 proc. Polaków nie doznało żadnych kłopotów w czasie wakacji.

Opóźniony lot lub wizyta u lekarza wydają się błahe w tym zestawieniu. Jednak biorąc pod uwagę, jakie dodatkowe koszty mogą wygenerować, nie powinny być bagatelizowane. – Zmiana czasu wylotu może spowodować to, że podróżni nie zdążą na przesiadkę lub nie skorzystają z opłaconych usług takich jak np. hotel. Wielu podróżnych nie zdaje sobie sprawy, że koszty leczenia za granicą mogą być wręcz gigantyczne – ostrzegają autorzy raportu.

Jako przykład przytaczają dane Mondial Assistance, z których wynika, że w 2021 roku hospitalizacja z powodu zapalenia płuc w USA, zapalenie żołądka oraz jelit w Meksyku, a także złamanie nogi na basenie na Kanarach, kosztowały w każdym z tych przypadków po 3 mln zł.

– Nasze badanie pokazuje, że co drugiego Polaka spotkała w czasie wakacji jakaś nieprzyjemność. Co 4. miał problemy z powodu opóźnionego lotu, co 5. musiał skorzystać z pomocy lekarskiej, a co 14. doświadczył nieszczęśliwego wypadku lub hospitalizacji. Dlatego, aby w pełni cieszyć się wakacjami, warto odpowiednio się zabezpieczyć – mówi Dawid Pożoga, CMO rankomat.pl.

Czego obawiają się Polacy na urlopie?

Choć tylko 4 proc. polskich turystów doświadczyło kradzieży bagażu, to aż 61 proc. badanych obawia się kradzieży. Niewiele mniej, bo 59 proc. podróżnych obawia się nieszczęśliwych wypadków i konieczności pokrycia kosztów leczenia z własnej kieszeni. – Tyle samo z nich boi się kradzieży dokumentów, a tylko o 5 punktów procentowych mniej kradzieży bagażu i hospitalizacji – wskazano.

Skąd te obawy? Przede wszystkim boimy się, że ostatecznie koszt wakacji przekroczy założony budżet ze względu na nieprzewidziane i nieszczęśliwe wydarzenia. Przy rekordowej inflacji, która sama w sobie często zmusza turystów do zmiany planów, poniesienie dodatkowych kosztów często będzie kolejną nieprzyjemnością.

Dla kogo karta EKUZ?

Obywatele UE w czasie podróży po krajach członkowskich mogą korzystać z karty EKUZ. Należy jednak pamiętać, że zapewnia ona jedynie pomoc na podstawowym poziomie, a za dodatkowe usługi medyczne turysta zapłaci z własnej kieszeni.

W wielu państwach europejskich cena dnia w szpitalu wynosi tyle samo, co doba w 5-gwiazdkowym hotelu. Także oferowane przez biura podróży ubezpieczenia mogą w wielu przypadkach okazać się niewystarczające. Na cenę ubezpieczenia turystycznego składa się wiele czynników, a jedynie indywidualne porównanie i dopasowanie zakresu polisy pozwoli znaleźć efektywną ochronę przy akceptowalnej cenie.

– Odpowiednia ochrona pokryje sumę leczenia, zabezpieczy bagaż, pomoże w przypadku opóźnionego lotu czy koronawirusowej izolacji lub kwarantanny – podkreślają autorzy badania.

Badanie przeprowadzono 22.04 na ogólnopolskiej grupie 879 osób.

– Jest gorzej niż się spodziewaliśmy. Prawie połowa restauratorów w rejonach turystycznych popełnia błędy – poinformowano.

Tak oszukują klientów w restauracjach i lokalach gastronomic...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl