Kierowcy zostawili na A4 ponad pół miliarda złotych

Grzegorz Skowron
Anna Kaczmarz
Stalexport Autostrada Małopolska chwali się ubiegłorocznymi wynikami finansowymi zarządzania płatnym odcinkiem autostrady A4 Kraków – Katowice. Korzysta z niego coraz więcej kierowców, dzięki czemu rosną zyski spółki.

„W minionym roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady osiągnęła przychody wynoszące ponad 262,5 mln zł (o ok. 18 proc. wyższe niż w roku 2014). oraz zysk netto w wysokości 119,4 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 82 proc. w stosunku do roku 2014” - czytamy w komunikacie Rafała Czechowskiego, rzecznika spółki Stalexport Autostrada Małopolska.

Z samego poboru opłat za przejazd odcinkiem A4 Kraków – Katowice koncesjonariusz miał 257,7 mln zł. Rafał Czechowski przyznaje, że znaczny wzrost przychodów całej grupy kapitałowej jest m.in. efektem wprowadzonej w marcu 2015 roku podwyżki opłat za przejazd A4. Wtedy cena za pokonanie 61-kilometrowego odcinka z w jedną stronę wzrosła z 18 do 20 zł (dla samochodów osobowych).

Ale według rzecznika SAM większe przychody to także skutek większej liczby samochodów korzystających z A4. - Poziom ruchu o 8,6 procent w porównaniu roku 2014, czyli do prawie 37 tysięcy pojazdów na dobę – podkreśla Rafał Czechowski. Wzrost ten dotyczy zarówno samochodów osobowych (8,5 proc.), jak i ciężarowych (9,1 proc.)

Spółka zarządzająca odcinkiem A4 Kraków – Katowice zwraca też uwagę, że jej działalność przynosi zyski budżetowi państwa. „Podatek dochodowy należny stronie publicznej wyniósł ok. 24 mln zł, a czynsz z tytułu dzierżawy pasa drogowego autostrady ok. 3,4 mln zł. Jednocześnie zwracamy uwagę, że przychody z poboru opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 są opodatkowane 23% stawką VAT. W 2015 r. wartość VAT należnego Skarbowi Państwa w odniesieniu do tej kategorii przychodów wyniosła 59,3 mln zł” - czytamy w komunikacie rzecznika SAM.

Zaś prezes tej spółki Emil Wąsacz sugeruje możliwość wprowadzenia elektronicznego poboru opłat. - Z uwagi na znaczny wzrost natężenia ruchu na przestrzeni 2015 roku oraz prognozowany jego wzrost w kolejnych latach, analizujemy potencjalne możliwości dalszego zwiększenia przepustowości placów poboru opłat, a w szczególności – uruchomienia elektronicznego systemu poboru opłat, pozwalającego na przejazd przez bramki w trybie stop & go oraz slow & go – twierdzi Emil Wąsacz.

Restauratorzy załamani decyzją premiera

Wideo

Materiał oryginalny: Kierowcy zostawili na A4 ponad pół miliarda złotych - Dziennik Polski

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Wyłapiemy was i na leczenie, zobaczycie.

g
gość

Jak dobrze że za 3 lata was już nie będzie:)

g
gość

Przestań

i
i wszyscy

geby w kubel , nie protestuja , a tu o pol mld. taki rejwach. Caly majatek narodowy przepultali i w kulak sie z nas smieja. Mozemy im teraz skoczyc.

G
Gość

czego by sie nie dotkneli to atak lewizny, ze demokracje im odbieraja. Kradna gdzie sie da , co sie da, na calego i ile wlezie. Wiezien dla zarazy by braklo, a Polacy zyliby w dostatku, a tak zrobili z nas niewolnikow, zadluzajac do tego niemilosiernie. Nikt jeszcze za te przekrety nie beknal, a palce sobie buduja o jakich nam w glowie sie nie miesci.

a
a POPSLe daly

z kodziarstwem do spolki, walcza bezpieczniaki nadal o zerowisko pod plaszczykiem demokracji.

G
Gość

a okradaja go jego mocodawcy, szajka ktora rzuci mu ochlap na polmisek, jak na zebraniu kodziarstwa w hali tramwajowej . Okradali go od poczatku III RP, z malymi wyjatkami, teraz szczuja go na tych , ktorzy chca choc troche normalnosci.

k
kierowca

Tutaj przydało by się żeby Pan minister sprawiedliwości poszperał.

g
gość

Bieżący prezes Stalexportu;)

a
a2

Żeby ludzi nie denerwować.

K
Krakus

Tam i z powrotem z Krakowa do Katowic kosztuje tyle co winieta na wszystkie autostrady na 10 dni w Austrii!
To jest przekręt! Kto dał tej firmie prawo do zbierania haraczy? Ile dano w łapę?

A
Administrator

To jest wątek dotyczący artykułu Kierowcy zostawili na A4 ponad pół miliarda złotych

k
kierowca

Gdybyście wybudowali autostradę za swoje... a tu za moje i innychkierowców podatki macie coś z czego łotacie kasę. Ot Polska..... czekam na "dobrą zmianę" broszki.