Kierowcy po 70 roku życia. Obowiązkowe badania co najmniej raz w roku?

Agnieszka Romanowicz
Agnieszka Romanowicz
Jakub Stykowski
Jakub Stykowski
Zaktualizowano 
Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach.
Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach. Paweł Relikowski
Starosta może zmusić kierowcę do badań sprawdzających jego możliwości za kierownicą. Czytelnicy uważają, że powinno je przejść wielu seniorów. Aktualnie w Polsce nie ma jednak przepisów wprowadzających dodatkowe wymagania dla starszych kierowców. Prawo traktuje wszystkich w ten sam sposób.

Psycholog z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy mówi bez ogródek: - To brutalne, ale fakty są takie, że z wiekiem spada tak zwany krytycyzm. O ile młody człowiek, gdy usłyszy od pięciu osób, że źle wygląda w nowej fryzurze, weźmie to pod uwagę; o tyle starszy będzie się bronił uparcie, komentując za to chętnie brzydkie fryzury u innych.

Specjalistka podpowiada, że ważną rolę w negocjacjach ze seniorem ma do odegrania rodzina. - Ktoś, kto ma u dziadka autorytet, powinien spokojnie zaakcentować, że nie chodzi o umiejętności za kierownicą, ale o zagrożenia, których każdy człowiek, zwłaszcza schorowany, nie jest w stanie przewidzieć.

Trwa głosowanie...

Czy kierowcy 70+ powinny przechodzić coroczne badania?

Kierowcy po 70-letnim roku życia muszą się badać

Do opinii tej przychyla się dr Teresa Maj, szefowa przychodni w Dolnej Grupie. - Uważam, że każdy kierowca, który skończy 65 lat, powinien się badać minimum raz na dwa lata. To bardzo źle, że prawo jazdy wydawane jest bezterminowo. Przez to wielu cukrzyków, nadciśnieniowców i innych, przewlekle chorych kierowców jeździ bez opamiętania. To oczywiste, że chociażby w upały mogą być niebezpieczni na drodze.

Dr Maj zwraca też uwagę, że problem ten szczególnie wyraźny jest na wsiach. - Gdzie ludzie zmuszeni są jeździć samochodami, bo PKS ciągle likwiduje kursy - zauważa.

Przeczytaj także: Zmiany w Kodeksie Drogowym 2019. Sejm przyjął ustawę o cofaniu licznika. Będą wysokie kary!

Kierowcy po 70-letnim roku życia. Co na to policja?

Swoje zdanie w tej sprawie ma także policja. - Nie jesteśmy od komentowania czy seniorzy powinni jeździć, czy nie. Chętnie za to odwołamy się do ich odpowiedzialności, bo spoczywa ona na każdym kierowcy. A tym, którzy o niej zapomnieli przypomnę, że rodzina może wystąpić o przymusowe zbadanie kierowcy - informował nas kilka lat temu Marek Rydzewski, rzecznik prasowy KPP w Świeciu.

Wnioski składa się do wydziału komunikacji. W imieniu starosty podpisuje je szef wydziału, kierując pacjenta na badania do Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy.

Kierowcy po 70-letnim roku życia - opinie

Autorzy badań podkreślają, że odbieranie uprawnień do kierowania pojazdem osobom starszym powinno mieć miejsce tylko w rzeczywiście uzasadnionych medycznie przypadkach. Edukacja, obok badań lekarskich i nowoczesnej techniki i technologii w pojazdach i na drogach, jest najbardziej skutecznym sposobem na zapewnienie możliwości kierowania jak najdłużej bez stwarzania zagrożeń w ruchu drogowym.

Przeczytaj także: Kodeks Drogowy 2019 - zmiany. Pojawi się nowy obowiązek dla kierowców

Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach. Światowe analizy poświęcone starszym kierowcom potwierdzają m.in., że seniorzy są bezpieczniejsi niż kierowcy znajdujący się w innych grupach wiekowych i nie wykazują wysokiego ryzyka spowodowania wypadku drogowego, mimo potencjalnych ograniczeń.

polecane: FLESZ: Parkowanie drożeje. Znamy nowe stawki.

Wideo

Materiał oryginalny: Kierowcy po 70 roku życia. Obowiązkowe badania co najmniej raz w roku? - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 82

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

To może lepiej żeby schorowany starszy człowiek wykluczał z życia jadących prawidłowo, jadąc pod prąd?

J
Jacek

A może wszystkich kontrolować wśród 30 i 40 Latków też nie brakuje cukrzyków nad ciśnieniowców niedowidzących i innych chorych!

G
Gość

Kierowcy po 70 - są bezpieczniejsi jeżdżą przepisowo a na te badania kierować i zabierać prawajazdy tym którzy mają gdzieś przekroczenia prędkości i innych uczestników ruchu tylko dla tego że jadą wolniej i przepisowo nigdzie w Europie nie ma takiego hamstwa na drodze co widać na co dzień

A
A to dlaczego kir

A to dlaczego zawodowym kierowca karze się jeździć do 67lat zaznaczam zawodowo czy 3latatotaka różnica jak ten pan źle się czuję na umyśle i sprawności to niech nie szuka u innych nich pomyśli o wcześniejszych emeryturach dla zawodowych

G
Gość
15 września, 19:02, Gość:

W większości krajów działa taki przepis i dluuuugo czekałem, żeby wszedł i u nas.

Które kraje to ta "większość"? Ględzić anonimowo każdy może "dluuuugo",

G
Gość
15 września, 23:17, Rozsądny:

Trzeba brać przykład z innych krajów. Statystyki nie kłamią. Starsi kierowcy powinny przechodzić coroczne, dopuszczające badania lekarskie. Kierowca bez odpowiednich predyspozycji jest niebezpieczny dla siebie i innych.

Które to są te inne kraje? Ględzić każdy może.

G
Gość

"Kierowcy 70 ". Jak się nie ma o czym pisać to pozostaje temat dyżurny nawiedzonych autorów. Zamiast oprzeć się na ogólnie dostępnych danych statystycznych kto powoduje najwięcej wypadków ględzenie o tej grupie wiekowej. Jako autorytety szuka się fachowców z "pipidówki". Czy to jeszcze jest dziennikarstwo?

G
Gość

Proszę zwrócić uwagę kto powoduje wypadki seniorzy czy młodzi ludzie uważam ze starsi jeżdżą bezpieczniej mimo swego wieku

G
Gość
15 września, 23:43, Gosc:

Pracować mam do 67 lat w zakładzie na wysokości, a 3 lata później muszę badania dodatkowe przechodzić czy mogę kierować pojazdem ,chore !!!

16 września, 8:59, Gość:

Troszkę pomyliłeś okres przejścia na emeryturę (65 lat), z resztą wpisu się zgadzam.

Gościu napisał, że ma pracować do 67 lat, tj miał na myśli to, że taka ustawa niedawno wg PO obowiązywała! Nie wiadomo czy nie wróci, bo apetyt na władzę Schetyny jest nad wyraz duży!

66 latek
14 września, 11:27, Gość:

To brutalne, ale psycholog to zazwyczaj osobnik, który skończył te studia w poszukiwaniu swojej chorej osobowosci (takie jest zdanie lekarzy).

Dlatego tak sie wymądrzają na wszystkie mozliwe tematy.

15 września, 20:10, Ewa:

A ja w wieku 68 lat zrobiłam prawko i jeżdżę! I mam badania co 2 lata ,nie narzekam.W Niemczech jeżdżą po 80 i co ma wiek do sprawności fizycznej i umysłowej!

16 września, 0:11, Gość:

Nius z przed miesiaca : kursantka zabiła instruktora nauki jazdy, ona miała 68 lat a on 32.

Nius z 31.09.2019 : w Ustroniu 75 letni kierowca wymusił pierszeństwo przejazdu i zabił na miejscu 23 letniego motocyklistę

Starcy - na drogi do 120 lat , nie ograniczajmy sie - do 140 lat! I BEZ KONTROLI ZDROWIA !

Dopisz do swoich wiadomości tylko wypadki z weekendu, jakoś żaden stary nie spowodował wypadku a młodzi tak!

G
Gość
15 września, 23:43, Gosc:

Pracować mam do 67 lat w zakładzie na wysokości, a 3 lata później muszę badania dodatkowe przechodzić czy mogę kierować pojazdem ,chore !!!

Troszkę pomyliłeś okres przejścia na emeryturę (65 lat), z resztą wpisu się zgadzam.

G
Gość
14 września, 11:27, Gość:

To brutalne, ale psycholog to zazwyczaj osobnik, który skończył te studia w poszukiwaniu swojej chorej osobowosci (takie jest zdanie lekarzy).

Dlatego tak sie wymądrzają na wszystkie mozliwe tematy.

15 września, 20:10, Ewa:

A ja w wieku 68 lat zrobiłam prawko i jeżdżę! I mam badania co 2 lata ,nie narzekam.W Niemczech jeżdżą po 80 i co ma wiek do sprawności fizycznej i umysłowej!

16 września, 0:11, Gość:

Nius z przed miesiaca : kursantka zabiła instruktora nauki jazdy, ona miała 68 lat a on 32.

Nius z 31.09.2019 : w Ustroniu 75 letni kierowca wymusił pierszeństwo przejazdu i zabił na miejscu 23 letniego motocyklistę

Starcy - na drogi do 120 lat , nie ograniczajmy sie - do 140 lat! I BEZ KONTROLI ZDROWIA !

tobie jest potrzebny psychiatra i to jak najszybciej!!!

G
Gość
14 września, 11:27, Gość:

To brutalne, ale psycholog to zazwyczaj osobnik, który skończył te studia w poszukiwaniu swojej chorej osobowosci (takie jest zdanie lekarzy).

Dlatego tak sie wymądrzają na wszystkie mozliwe tematy.

15 września, 20:10, Ewa:

A ja w wieku 68 lat zrobiłam prawko i jeżdżę! I mam badania co 2 lata ,nie narzekam.W Niemczech jeżdżą po 80 i co ma wiek do sprawności fizycznej i umysłowej!

Nius z przed miesiaca : kursantka zabiła instruktora nauki jazdy, ona miała 68 lat a on 32.

Nius z 31.09.2019 : w Ustroniu 75 letni kierowca wymusił pierszeństwo przejazdu i zabił na miejscu 23 letniego motocyklistę

Starcy - na drogi do 120 lat , nie ograniczajmy sie - do 140 lat! I BEZ KONTROLI ZDROWIA !

G
Gosc

Pracować mam do 67 lat w zakładzie na wysokości, a 3 lata później muszę badania dodatkowe przechodzić czy mogę kierować pojazdem ,chore !!!

R
Rozsądny

Trzeba brać przykład z innych krajów. Statystyki nie kłamią. Starsi kierowcy powinny przechodzić coroczne, dopuszczające badania lekarskie. Kierowca bez odpowiednich predyspozycji jest niebezpieczny dla siebie i innych.

Dodaj ogłoszenie