reklama

Kierowcy po 70 roku życia. Obowiązkowe badania co najmniej raz w roku?

Agnieszka Romanowicz
Agnieszka Romanowicz
Jakub Stykowski
Jakub Stykowski
Zaktualizowano 
Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach.
Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach. Paweł Relikowski
Starosta może zmusić kierowcę do badań sprawdzających jego możliwości za kierownicą. Czytelnicy uważają, że powinno je przejść wielu seniorów. Aktualnie w Polsce nie ma jednak przepisów wprowadzających dodatkowe wymagania dla starszych kierowców. Prawo traktuje wszystkich w ten sam sposób.

Psycholog z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy mówi bez ogródek: - To brutalne, ale fakty są takie, że z wiekiem spada tak zwany krytycyzm. O ile młody człowiek, gdy usłyszy od pięciu osób, że źle wygląda w nowej fryzurze, weźmie to pod uwagę; o tyle starszy będzie się bronił uparcie, komentując za to chętnie brzydkie fryzury u innych.

Specjalistka podpowiada, że ważną rolę w negocjacjach ze seniorem ma do odegrania rodzina. - Ktoś, kto ma u dziadka autorytet, powinien spokojnie zaakcentować, że nie chodzi o umiejętności za kierownicą, ale o zagrożenia, których każdy człowiek, zwłaszcza schorowany, nie jest w stanie przewidzieć.

Trwa głosowanie...

Czy kierowcy 70+ powinny przechodzić coroczne badania?

Kierowcy po 70-letnim roku życia muszą się badać

Do opinii tej przychyla się dr Teresa Maj, szefowa przychodni w Dolnej Grupie. - Uważam, że każdy kierowca, który skończy 65 lat, powinien się badać minimum raz na dwa lata. To bardzo źle, że prawo jazdy wydawane jest bezterminowo. Przez to wielu cukrzyków, nadciśnieniowców i innych, przewlekle chorych kierowców jeździ bez opamiętania. To oczywiste, że chociażby w upały mogą być niebezpieczni na drodze.

Dr Maj zwraca też uwagę, że problem ten szczególnie wyraźny jest na wsiach. - Gdzie ludzie zmuszeni są jeździć samochodami, bo PKS ciągle likwiduje kursy - zauważa.

Przeczytaj także: Zmiany w Kodeksie Drogowym 2019. Sejm przyjął ustawę o cofaniu licznika. Będą wysokie kary!

Kierowcy po 70-letnim roku życia. Co na to policja?

Swoje zdanie w tej sprawie ma także policja. - Nie jesteśmy od komentowania czy seniorzy powinni jeździć, czy nie. Chętnie za to odwołamy się do ich odpowiedzialności, bo spoczywa ona na każdym kierowcy. A tym, którzy o niej zapomnieli przypomnę, że rodzina może wystąpić o przymusowe zbadanie kierowcy - informował nas kilka lat temu Marek Rydzewski, rzecznik prasowy KPP w Świeciu.

Wnioski składa się do wydziału komunikacji. W imieniu starosty podpisuje je szef wydziału, kierując pacjenta na badania do Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy.

Kierowcy po 70-letnim roku życia - opinie

Autorzy badań podkreślają, że odbieranie uprawnień do kierowania pojazdem osobom starszym powinno mieć miejsce tylko w rzeczywiście uzasadnionych medycznie przypadkach. Edukacja, obok badań lekarskich i nowoczesnej techniki i technologii w pojazdach i na drogach, jest najbardziej skutecznym sposobem na zapewnienie możliwości kierowania jak najdłużej bez stwarzania zagrożeń w ruchu drogowym.

Przeczytaj także: Kodeks Drogowy 2019 - zmiany. Pojawi się nowy obowiązek dla kierowców

Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach. Światowe analizy poświęcone starszym kierowcom potwierdzają m.in., że seniorzy są bezpieczniejsi niż kierowcy znajdujący się w innych grupach wiekowych i nie wykazują wysokiego ryzyka spowodowania wypadku drogowego, mimo potencjalnych ograniczeń.

FLESZ: Mniej zabitych, więcej pijanych. Bilans akcji "Znicz"

Wideo

Materiał oryginalny: Kierowcy po 70 roku życia. Obowiązkowe badania co najmniej raz w roku? - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 89

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Pani Teresa niech sama się podda badaniom jest przecież sporo po siedemdziesiątce

G
Gość

Niech prowadzą badania na urzędników przede wszystkim 60 roku życia bo z artykułu wynika że może w kadencji pogorszyć się postrzeganie rzeczywistości. No i przy okazji jak już mamy mówić badaniach które będą kosztowały bo na pewno nie będą za darmo to dla młodych którzy łamią nagminnie przepisy to też powinny być badania.

J
Jaś

Może odrazu po 70 eutanazja to i ZUS się ucieszy😀😂😂😂

B
Bdg

Starsi kierowcy powinni obowiązkowo być kierowani na badania. Jak widzę dziadka ze sztywnymi nogami, który ledwo idzie o kulach, a potem wsiada za kierownicę to dla mnie jest to potencjalny zabójca.

Wielokrotnie starszy kierujący wyjechał mi z drogi podporzadkowanej ponieważ mnie nie zauważył.

Wolno nie znaczy zawsze bezpiecznie.

G
Gość
14 października, 20:30, Mar:

Znacznie więcej wypadków powodują kierowcy poniżej 30 roku życia, to może coroczne badania dla gości poniżej 30 roku życia??

Wszyscy powinni przechodzic badania...jesli pracuja mozna niektore zaliczyc a niepracujacy obowiazkowo

M
Mar

Znacznie więcej wypadków powodują kierowcy poniżej 30 roku życia, to może coroczne badania dla gości poniżej 30 roku życia??

G
Gość

Starsi kierowcy zwykle jadą wolniej niż zezwalają przepisy, są ostrożni. Czasami mnie to denerwuje i wtedy myślę wrzuć na luz. Bardziej jednak denerwuje mnie przekraczanie prędkości, nie zwalnianie przed skrzyżowaniem, wymuszanie pierwszeństwa. To są najczęściej wykroczenia młodych. Nie wiem czy uczono ich zasady ograniczonego zaufania na drodze. U nas jest jazda ułańska, brak kultury i pod tym względem jesteśmy za kierowcami zachodniej europy.

G
Gość

To może lepiej żeby schorowany starszy człowiek wykluczał z życia jadących prawidłowo, jadąc pod prąd?

J
Jacek

A może wszystkich kontrolować wśród 30 i 40 Latków też nie brakuje cukrzyków nad ciśnieniowców niedowidzących i innych chorych!

G
Gość

Kierowcy po 70 - są bezpieczniejsi jeżdżą przepisowo a na te badania kierować i zabierać prawajazdy tym którzy mają gdzieś przekroczenia prędkości i innych uczestników ruchu tylko dla tego że jadą wolniej i przepisowo nigdzie w Europie nie ma takiego hamstwa na drodze co widać na co dzień

A
A to dlaczego kir

A to dlaczego zawodowym kierowca karze się jeździć do 67lat zaznaczam zawodowo czy 3latatotaka różnica jak ten pan źle się czuję na umyśle i sprawności to niech nie szuka u innych nich pomyśli o wcześniejszych emeryturach dla zawodowych

G
Gość
15 września, 19:02, Gość:

W większości krajów działa taki przepis i dluuuugo czekałem, żeby wszedł i u nas.

Które kraje to ta "większość"? Ględzić anonimowo każdy może "dluuuugo",

G
Gość
15 września, 23:17, Rozsądny:

Trzeba brać przykład z innych krajów. Statystyki nie kłamią. Starsi kierowcy powinny przechodzić coroczne, dopuszczające badania lekarskie. Kierowca bez odpowiednich predyspozycji jest niebezpieczny dla siebie i innych.

Które to są te inne kraje? Ględzić każdy może.

G
Gość

"Kierowcy 70 ". Jak się nie ma o czym pisać to pozostaje temat dyżurny nawiedzonych autorów. Zamiast oprzeć się na ogólnie dostępnych danych statystycznych kto powoduje najwięcej wypadków ględzenie o tej grupie wiekowej. Jako autorytety szuka się fachowców z "pipidówki". Czy to jeszcze jest dziennikarstwo?

G
Gość

Proszę zwrócić uwagę kto powoduje wypadki seniorzy czy młodzi ludzie uważam ze starsi jeżdżą bezpieczniej mimo swego wieku

Dodaj ogłoszenie