Kibice nie żałują na Euro

Joanna Pieńczykowska
Kibic wyda średnio po 19 euro na gadżety. Flagi na samochodach, twarze malowane w narodowe barwy, flagi na balkonach, kolorowe T-shirty w narodowe barwy lub z emblematami drużyn piłkarskich - kibice świętują mistrzostwa Euro 2012.

I nie żałują na gadżety. - Polacy i Ukraińcy wydadzą po 19 euro na strój i gadżety niezbędne do kibicowania swojej reprezentacji narodowej - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS NIPO na zlecenie ING w 16 krajach.

Dla porównania: przeciętny Europejczyk wyda 14 euro na różnorodne akcesoria. Nie jesteśmy jednak najbardziej rozrzutni - w tym przodują podobno Rosjanie: mają zamiar wydać nawet po 30 euro. - Natomiast najbardziej oszczędni Holendrzy: oni deklarują wydatki na poziomie zaledwie 4 euro - wynika z badania TNS NIPO.

A w sklepach prawdziwy zalew gadżetów z wizerunkami Slavka i Slavko - oficjalnych maskotek mistrzostw, sygnowanych przez UEFA, a zaprojektowanych przez firmę Warner Bros Consumer Products. Od szklanek, kieliszków do wódki i kufli do piwa, poprzez koszulki i stroje sportowe, na zeszytach szkolnych, ołówkach, długopisach skończywszy. W wielu sklepach, są oczywiście też flagi, szaliki kibica, farby do malowania twarzy.

Zamiłowanie kibiców do gadżetów wykorzystują producenci wszelkiego rodzaju dóbr. Nic dziwnego: z badania wynika, że 87 proc. Polaków interesuje się piłką nożna; to drugi najlepszy wynik w Europie - zaraz po Portugalczykach (88 proc.).

Zarobić na mistrzostwach w piłce nożnej Euro 2012 chce zatem wiele firm, nie tylko oficjalni sponsorzy, wśród których są m.in. Carlsberg, McDonald's, Bank Pekao, Kia. Kuszą konkursami, w których do wygrania są bilety na mecz, piłki i inne gadżety związane z mistrzostwami.

I tak na przykład Carlsberg zorganizował loterię, w której do wygrania było 361 zestawów składających się z dwóch biletów na mecz. Bilety i gadżety można było też wygrać m.in. w podobnych loteriach zorganizowanych przez Wedla, BP, Pekao SA.
Wedel, krajowy sponsor mistrzostw, przygotował ponadto pamiątkowe opakowania kolekcjonerskie wyrobów. Są wśród nich czekoladowe figurki maskotek Euro 2012, ptasie mleczko w opakowaniu w kształcie stadionu.

Z kolei Coca-Cola już jeszcze pod koniec ubiegłego roku wypuściła na rynek specjalną kolekcję puszek kolekcjonerskich. W pierwszej z nich - pod nazwą "Kolekcja Stadiony" - na każdym z opakowań przedstawiono jedną z ośmiu aren, na których rozgrywane będą mecze. W kwietniu koncern postanowił iść za ciosem i pojawiła się druga seria. Tym razem składała się z czterech różnych puszek, z których każda przedstawia wizualizację jednej z czterech grup na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™.

Także stacje paliw chcą przyciągnąć do swoich dystrybutorów turystów przybywających na Euro 2012 do naszego kraju. Orlen, największa sieć, pod koniec kwietnia rozpoczął akcję promocyjną "Przyjmij piłkę!". Klienci tankujący na stacjach mogą wygrać w loterii m.in. piłki futbolowe Puma oraz unikatowe piłki kolekcjonerskie przygotowane na wyłączność koncernu. Lotos w ramach akcji dla stałych klientów "Mistrzowskie szklanki w programie Nawigator" przygotował kolekcję gadżetów, m.in. szklanki, bramki, stroje piłkarskie. BP oprócz loterii przygotowało też na wybranych stacjach przy głównych trasach specjalne infokioski, gdzie kibice mogą sprawdzić m.in. trasę do wybranego stadionu i wyniki meczów czy inne informacje z przebiegu mistrzostw.

Nawet niektóre banki postanowiły sięgnąć po potencjał mistrzostw. - Okolicznościowe zbliżeniowe karty pre-paid, na których widoczne są piłkarskie akcenty, wydają mBank oraz Bank Pekao - wylicza Michał Sadrak, analityk Open Finance. Na plastikowych portmonetkach wydawanych przez mBank umieszczono wizerunek Stadionu Narodowego. Z kolei Bank Pekao, oficjalny sponsor narodowy UEFA EURO 2012™ i oficjalny bank turnieju, wydaje nie tylko karty z logo mistrzostw, ale również z wizerunkami stadionów znajdujących się w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Warto pamiętać, że w tych trzech miastach karty zbliżeniowe będą jedynymi środkami płatniczymi akceptowanymi w strefach kibica. Tylko w Warszawie w fan zone można płacić zarówno gotówką, jak i kartą.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie