5/10
Zwrot produktu zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli...
fot. 123rf

O zwrocie decyduje sprzedawca

Zwrot produktu zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy - nie możesz oddać pełnowartościowej rzeczy tylko dlatego, że po wyjściu ze sklepu przestała ci się podobać, nie pasuje do innych rzeczy w domu czy w szafie.

Sprzedawca może pójść ci na rękę, ale nie musi. Gdy więc dopuszcza możliwość zwrotu, to wówczas sam określa, na jakich warunkach to się odbędzie. Handlowiec może żądać, abyś zwrócił mu rzecz w oryginalnym opakowaniu albo z metkami. W zamian może ci zaproponować zwrot pieniędzy, ale równie dobrze wymianę towaru na inny albo bon na zakupy w tej samej sieci.

Przed zakupem najlepiej zapytaj się, czy w danym sklepie można oddawać towary - a jeśli tak, to sprawdź, na jakich zasadach to się odbywa. Bo są rozmaite.

6/10
Żeby złożyć reklamację, musimy mieć dowód zakupu danego...
fot. 123rf

Pamiętaj o paragonie!

Żeby złożyć reklamację, musimy mieć dowód zakupu danego towaru. Najczęściej jest nim paragon. Ale to wcale nie oznacza, że jeśli go zagubisz czy przypadkowo zniszczysz, to automatycznie tracisz prawo do reklamacji.

Owszem, paragon jest najpopularniejszym dowodem zakupu, ale równie dobrze może nim być potwierdzenie płatności kartą płatniczą, wyciąg z konta, faktura (a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów).

7/10
Zdarza się, że cena towaru podana na metce różni się - na...
fot. 123rf

Jeśli cena jest inna?

Zdarza się, że cena towaru podana na metce różni się - na twoją niekorzyść - od tej, która jest zakodowana w kasie albo w sklepowym czytniku. Co wówczas? Ile masz zapłacić?

W takiej sytuacji obowiązuje cena widniejąca na półce lub na metce! W związku z tym masz prawo kupić produkt za niższą cenę. To sprawia, że przed odejściem od kasy opłaca się sprawdzić paragon, bo ceny końcowe mogą się różnić od tych na metce.

8/10
Towary zakupione w sklepie internetowym można oddać bez...
fot. 123rf

Zakupy w internecie

Towary zakupione w sklepie internetowym można oddać bez zgody sprzedawcy! Nie trzeba nawet podawać powodu rezygnacji z zakupu. W praktyce oznacza to, że nie musisz się tłumaczyć, że oddajesz spodnie, bo cię pogrubiają, kurtka odstaje na plecach, a sweter wyobrażałeś sobie zupełnie inaczej.

O chęci zwrotu musisz jednak poinformować sprzedawcę - wypełniając formularz odstąpienia od umowy zakupu. Teraz kupując w sklepie internetowym, masz prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni (wcześniej było na to 10 dni).

Prawa zwrotu towaru kupionego w sklepie internetowym nie dotyczy wszystkich rzeczy. Nie oddasz np. płyt CD i DVD, programów komputerowych, rzeczy ulegającej szybkiemu zepsuciu lub mającej krótki termin przydatności.

Prawo to nie stosuje się również do umów, których przedmiotem są na przykład soczewki kontaktowe (w grę wchodzą kwestie higieny i ochrony zdrowia).

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczDalej

Polecamy

Dzień Flagi Rzeczypospolitej. Tak świętowano w Gdyni

Dzień Flagi Rzeczypospolitej. Tak świętowano w Gdyni

"Bo, proszę pana, to jest z zamku w Malborku..." Odzyskane zamkowe zabytki

"Bo, proszę pana, to jest z zamku w Malborku..." Odzyskane zamkowe zabytki

Gry na maj w PS Plus zapowiedziane. Do abonamentu trafią 4 hity

Gry na maj w PS Plus zapowiedziane. Do abonamentu trafią 4 hity

Zobacz również

Nowy Renault Symbioz. Rodzinne auto w segmencie C

Nowy Renault Symbioz. Rodzinne auto w segmencie C

Rekrutacja na studia w roku akademickim 2024/2025. Wszystko co musisz o niej wiedzieć

Rekrutacja na studia w roku akademickim 2024/2025. Wszystko co musisz o niej wiedzieć