Katastrofa samolotu Cessna pod Warszawą. Czy na pokładzie była czarna skrzynka? Ekspert wyjaśnia

OPRAC.:
Mateusz Zbroja
Mateusz Zbroja
Wideo
od 16 lat
- To jest samolot, który zgodnie z przepisami nie musi być wyposażony w czarną skrzynkę, ponieważ ma niższą masę - powiedział ekspert lotnictwa Paweł Jajkowski, odnosząc się do katastrofy samolotu Cessna, który w poniedziałek wieczorem podczas burzy uderzył w hangar w Chrcynnie. Zginęło pięć osób, a siedem zostało rannych. W rozmowie z Polską Agencją Prasową wyjaśnił również, w którym miejscu samoloty najczęściej montowane są czarne skrzynki.

Czy w samolocie była czarna skrzynka? Ekspert wyjaśnia

- Cessna 208 to samolot, który zgodnie z przepisami nie musi być wyposażony w czarną skrzynkę, ponieważ ma niższą masę - powiedział we wtorek Polskiej Agencji Prasowej ekspert lotnictwa Paweł Jajkowski.

Podkreślił, że oczywiście, jeżeli ktoś by chciał, to może w takim samolocie zainstalować czarną skrzynkę.

- Natomiast standardowo nie był on wyposażony w żadne urządzenie rejestrujące. Nie znam konfiguracji tego konkretnego samolotu, mogło natomiast być w nim zamontowane inne urządzenie rejestrujące parametry silnikowe, położenie itd. - zaznaczył Jajkowki.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Gdzie w samolocie montuje się czarne skrzynki?

Ekspert wyjaśnił również, że generalnie przyjęło się, że ogon samolotu jest najbardziej bezpieczny, dlatego tam montuje się czarne skrzynki.

- Czarną skrzynkę umieszcza się zwykle z tyłu kadłuba w okolicach ogona tzw. statecznika pionowego, ale na przykład w lotowskich Embraerach umieszczana jest ona z przodu oraz z tyłu i one dokładnie rejestrują to samo - podkreślił. Jajkowski.

Czarna skrzynka rejestruje dane związane z lotem samolotu. Zaprojektowana jest w sposób zwiększający możliwość przetrwania wypadku lotniczego. Zapis z czarnej skrzynki wykorzystywany jest w celu ustalenia przyczyn i przebiegu nienormalnego zachowania samolotu, w szczególności po wypadku do badania jego przyczyn. Nie każdy rejestrator danych znajdujący się w samolocie jest jednak czarną skrzynką. Stosowane są też, na przykład, rejestratory serwisowe.

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sadfasd
18 lipca, 11:13, Totalny idiota z pisu:

Dajcie spokuj z tymi czarnymi skrzynakimi , w Smoleńsku nikt na to nie patrzył i się udało zdiagnozować wybuch .

Ale wybuch był. Tylko nie w tym momencie o którym mówi Pan Macierewicz. Wybuchło paliwo lotnicze w skrzydłach po przyziemieniu i rozrzuciło dodatkowo ciała wokół miejsca katastrofy.

w
wojɐk
Już odchodzi się od montowania czarnych skrzynek w samolotach (nawet tych dużych), a to dlatego, by obniżyć koszty eksploatacji. Zamiast czarnych skrzynek, umieszcza się na pokładzie lub w ładowni 👨🏿‍🦱👥czarnych murzynów.
T
Totalny idiota z pisu
Dajcie spokuj z tymi czarnymi skrzynakimi , w Smoleńsku nikt na to nie patrzył i się udało zdiagnozować wybuch .
Wróć na i.pl Portal i.pl