Już 90 proc. Polaków deklaruje zakup żywności w promocji. To dwukrotnie więcej niż przed pandemią

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Po żywność w promocji nie sięgają tylko najbogatsi Polacy, a z konieczności wyłącznie przecenione produkty kupuje 1,5 proc. naszego społeczeństwa.
Po żywność w promocji nie sięgają tylko najbogatsi Polacy, a z konieczności wyłącznie przecenione produkty kupuje 1,5 proc. naszego społeczeństwa. 123rf.com/stokkete
Ponad 90 proc. Polaków deklaruje kupowanie żywności w promocyjnych cenach. To ponad dwukrotnie więcej niż jeszcze dwa lata przed pandemią. Z miesiąca na miesiąc rośnie także procent udziału produktów promocyjnych w naszych zakupach. Eksperci prognozują, że nasze nawyki szybko nie ulegną zmianie.

Spis treści

Codzienne zakupy w promocyjnych cenach

Blisko 30 proc. Polaków w badaniu UCE RESEARCH i SYNO Poland deklaruje robienie codziennych zakupów spożywczych z udziałem produktów promocyjnych mieszczącym się w zakresie 20-40 proc. wartości koszyka. Jedna piąta z nas twierdzi, że 10-20% żywności kupuje po rabatach. Z kolei blisko 18 proc. badanych kupuje w ten sposób aż 40-60% artykułów spożywczych.

Wiadomo powszechnie, że tendencję do oszczędzania na zakupach spożywczych wymusiła pandemia, a pogłębiła inflacja. Jednak, jak wykazało wcześniejsze badanie UCE RESEARCH i SYNO Poland, jeszcze dwa lata temu konsumenci nie odczuwali takiego codziennego obciążenia cenami, a w ciągu ostatniego roku zostali tym mocno przyciśnięci. Dlatego w czasie pandemii łącznie mniej osób wskazywało ww. zakresy. Nastąpił wzrost o ok. 15,6 p.p. – komentuje Robert Biegaj, konsultant merytoryczny badania z Grupy Offerista.

Ekspert przewiduje, że do końca roku wzrośnie także liczba osób, które nawet 80 proc. swoich zakupów żywnościowych nabywają po rabatach. Analitycy z UCE RESEARCH zwracają uwagę, że obecnie 70 proc. Polaków w promocji kupuje przynajmniej 10 proc. produktów żywnościowych. Łącznie już ponad 90 proc. Polaków w ramach codziennych zakupów korzysta z promocji w sklepach.

W czasie pandemii tak deklarowało ok. 59% ankietowanych, a 2-3 lata przed jej wybuchem – ok. 46%. Natomiast teraz Polacy mocno odczuwają inflację, stąd coraz chętniej sięgają po żywność po rabatach. A niektóre grupy społeczne, obejmujące seniorów i po części wielodzietne rodziny, wręcz wyczekują, kiedy mogą coś kupić po obniżce - podkreślają autorzy raportu.

Niska inflacja nic nie zmieni: „Polacy lubią kupować taniej”

Każdy z tych aspektów pokazuje, że sytuacja ekonomiczna Polaków nie jest najlepsza, a nawet poprawa sytuacji gospodarczej w Polsce i mocny spadek inflacji w przyszłym roku, nie zmienią szybko naszych zachowań.

Polacy będą musieli realnie i w dłuższej perspektywie odczuwać wyraźną poprawę. Natomiast niektórym ciężko będzie wrócić do wcześniejszego poziomu wydatków, bo w pewien sposób nauczyli się żyć z planowaniem i kupowaniem w promocjach. Zresztą o ten stan trochę też zadbają same sieci handlowe, bo Polacy zwyczajnie lubią taniej kupować – dodaje ekspert.

Sondaż pracowni pokazuje, że jedynie blisko 2,5 proc. osób w Polsce kupuje całą żywność w promocji, jednak także to ma swoje uzasadnienie:

Taka praktyka dotyczy najbiedniejszych konsumentów, którzy po prostu nie mają innego wyjścia. Patrząc na lata ubiegłe, akurat ten wskaźnik utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie, tj. w okolicach 2-3% - twierdzi Robert Biegaj.

To potwierdza, że w Polsce nie przybywa osób na skraju ubóstwa i choć ich ilość z czasem nie będzie się także zmniejszać, to daje to pewne pole do optymizmu. Na drugim biegunie są jeszcze osoby, które nie korzystają z promocji. Jest to niewielki odsetek niespełna 1,5 proc. z nas, a są to przede wszystkim osoby na tyle dobrze sytuowane, które nie muszą oglądać każdej złotówki.

Badanie zostało przeprowadzone na przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy Offerista na próbie 1025 dorosłych Polaków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Już 90 proc. Polaków deklaruje zakup żywności w promocji. To dwukrotnie więcej niż przed pandemią - Strefa Biznesu

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ariel Corrina
I’m paid $185 per hour to complete the task using an Apple laptop. I absolutely didn’t think it was conceivable, (6y6) but my dependable buddy convinced me to give this straightforward chance a go after she made $26,547 in just 4 weeks working on it.

visit this article------------>> W­w­w.S­m­a­r­t­C­a­r­e­e­r­1.c­o­m
U
USS wojtuś
G.o prawda.
P
Przedsiębiorca od 25 lat
5 września, 14:34, Teresa:

mam 62 lata i ja i moi znajomi od lat kupujemy w sklepach to co w promocji, tylko za rządów PO i lewaków nie kupowało się ponieważ nie było pracy i nie było kasy

Jakoś nie narzekałem na brak pracy, nawet w okresie kryzysu ekonomicznego 2008...2009. Po co siejesz zamęt, opowiadając takie bzdury, zasłyszane zapewne od jakiejś marionetki w TVP? Drugą rzeczą jest, że rząd (tym bardziej obecny, socjalistyczny) nie rozwija technologii i gospodarki, lecz robią to przedsiębiorcy. Porozmawiaj z tymi przedsiębiorcami, to Ci powiedzą, że z każdym rokiem panowania PiS jest im coraz trudniej prowadzić działalność i gdyby ta partia nie wygrała wyborów w 2007, kupując głosy za publiczne pieniądze, to dziś bylibyśmy o wiele bardziej rozwinięci. W większości branż przeskok technologiczny nastąpił właśnie za czasów PO, a nie tych obecnych konserwatystów.

J
Ja też
5 września, 14:34, Teresa:

mam 62 lata i ja i moi znajomi od lat kupujemy w sklepach to co w promocji, tylko za rządów PO i lewaków nie kupowało się ponieważ nie było pracy i nie było kasy

Dokładnie!!! 👍

T
Teresa
mam 62 lata i ja i moi znajomi od lat kupujemy w sklepach to co w promocji, tylko za rządów PO i lewaków nie kupowało się ponieważ nie było pracy i nie było kasy
Wróć na i.pl Portal i.pl