Juliusz Bolek: Przebudzenie świadomości klientów

Juliusz Bolek, Zyski i straty
123RF

Wszystkie skutki pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 są trudne do przewidzenia. Większość z nich jest oceniana negatywnie. Okazuje się, że zjawisko ma na przykład pozytywny wpływ na wzrost patriotyzmu konsumenckiego.

W 2020 roku ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badania, z których wynika, że przed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 na pochodzenie produktów uwagę zwracała jedynie połowa Polaków. Były to przede wszystkim osoby po 45 roku życia. W 2020 r. ponad 60 proc. Polaków deklaruje chęć pomocy polskim przedsiębiorstwom w czasie pandemii korona wirusa. Aż 90 proc. z nich ma już nawet sposób na to, jak chce to robić, a mianowicie częściej kupować polskie produkty.

Zwiększenie zainteresowania konsumentów wyrobami produkowanymi w Polsce determinowane jest poczuciem potrzeby wsparcia polskich producentów. Ciekawe jest również to, że 50 proc. ankietowanych jest dodatkowo przekonana, że polskie produkty są bezpieczniejsze. Tak znaczące przebudzenie świadomości konsumentów jest ogromnie ciekawe. Coraz więcej osób dostrzega, że ich osobiste, detaliczne decyzje w sklepach mają wpływ na kondycję polskiej gospodarki oraz miejsca pracy. Jest to chyba też echo poczucia obywateli, że przy urnach wyborczych liczy się każdy głos.

Na sklepowych półkach bardzo często trudno rozpoznać rodzime produkty. Klienci potrzebują „kompasu”, pomagającego im szybko i łatwo odnaleźć to czego oczekują. Jednym z nich jest Godło Promocyjne „Teraz Polska”. Tym charakterystycznym logo oznaczane są produkty już od ponad 30 lat.

Z badania przeprowadzonego w październiku 2020 r. przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku wynika, że ponad 75 proc. respondentów uważa, że Godło „Teraz Polska” jest dobrym sposobem oznaczania wysokiej jakości polskich produktów i usług, a także – co warte podkreślenia – zachęca ich do zakupu. Ankietowani, zapytani o skojarzenia z produktami i usługami nagrodzonymi Godłem, aż w 90 proc. wskazują polskie pochodzenie, dużą rozpoznawalność i stabilną jakość.

Aby przedsiębiorca mógł się posługiwać logo „Teraz Polka” nie wystarczy, że udowodni krajowe „pochodzenie”. Zdobycie upragnionego certyfikatu wiąże się z przystąpieniem do konkursu. Żeby dołączyć do grona wyróżnionych rozpoznawalnym i cenionym przez Polaków znakiem, trzeba spełnić jeden warunek: wysoka jakość. Oceną zajmuje się grono profesjonalnych ekspertów. Kapituła Godła Promocyjnego „Teraz Polska” wyłania te produkty i usługi, które kryterium jakości spełniają najlepiej

Na zwycięstwo w konkursie „Teraz Polska” szansę mają wszystkie przedsiębiorstwa, niezależnie od swojej wielkości oraz branży czy rynku, na którym działają. Jest to możliwe ponieważ głównym kryterium przyznania nagrody jest jakość, a ona jest niezależna ani od wielkości obrotu, zysku czy zatrudnienia. Wśród kilkuset laureatów są organizacje z różnych dziedzin m.in.: Centrum Słuchu i Mowy Medincus, PZL-Świdnik, Maspex, Żabka, Lux Med czy Mlekovita.

Nawyki, których nabiorą polscy konsumenci przetrwają pandemię. Dlatego warto zawalczyć o Godło „Teraz Polska”. Właśnie nadarza się okazja, bo do 31 stycznia 2021 trwa zgłaszanie zainteresowanych do udziału w konkursie. Zwycięzcy będą mieli zyski.

Juliusz Bolek
Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu

Teleporada w jeden dzień?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie