Jest kolejny film kompromutujący kapitana Costa Concordii. "Schodzą? Dobra"

Redakcja
Wyemitowane przez włoską telewizję nagranie, wykonane na mostku kapitańskim statku Costa Concordia w pierwszych kilkudziesięciu minutach po tym, jak uderzył on o skałę, ujawniło, jaki panował tam chaos i jak długo zwlekano z podjęciem decyzji o ewakuacji.

Nagranie, które po emisji w piątkowy wieczór w głównym wydaniu dziennika w stacji Canale 5, wywołało we Włoszech burzę, chce obejrzeć teraz prokuratura, prowadząca dochodzenie w sprawie przyczyn katastrofy z 13 stycznia u wybrzeży wyspy Giglio w Toskanii. Zginęły w niej 32 osoby.

Wszystko wskazuje na to, że film, dokumentujący zachowanie kapitana Francesco Schettino oraz całego dowództwa wycieczkowca, odpowie na wiele pytań na temat procesu podejmowania decyzji od chwili katastrofy i odpowiedzialności poszczególnych osób za ogromne opóźnienie w ogłoszeniu alarmu i ewakuacji. Być może wskaże również nowe wątki i kolejne osoby, które należy przesłuchać.

Czytaj także: Bilans katastrofy Costa Concordii: 17 znalezionych ciał, 15 osób zaginionych

"To nowość także dla nas. Ja też zobaczyłem ten film po raz pierwszy. Przesłuchaliśmy wszystkich, którzy byli wtedy w centralnym punkcie dowodzenia statkiem i nikt nie powiedział nam o istnieniu takiego nagrania" - przyznał prokurator Francesco Verusio, kierujący dochodzeniem w sprawie katastrofy statku.

Na nagraniu widać kilkanaście osób, poruszających się chaotycznie po centrum dowodzenia, mówiących spokojnym lub bardziej zdenerwowanym głosem o uderzeniu w skałę, o awarii silników i wodzie, wdzierającej się do pomieszczeń. Po dłuższym czasie słychać prośbę, skierowaną zapewne do pobliskiego kapitanatu o szybkie przysłanie holowników.

Film jednak pokazuje przede wszystkim jasno, że kapitan nie dowodził statkiem w krytycznych minutach, nie podejmował decyzji i nie kierował akcją. Widać, jak stoi na uboczu i rozmawia przez telefon. Słychać skierowane do Schettino słowa: "Panie kapitanie, pasażerowie zaczynają sami schodzić do łodzi ratunkowych" i jego odpowiedź: "Dobra".

Kolejne sekwencje pokazują trwającą dyskusję na temat odległości statku od brzegu. "Dryfujemy ku lądowi, ile metrów mamy?" - pyta jeden z oficerów. "Sto" - brzmi odpowiedź.

Zapada decyzja, by zbliżyć statek jak najbardziej do brzegu i zarzucić kotwicę. "Potem zobaczymy" - mówi jeden z mężczyzn. Z każdą chwilą rośnie nerwowość i powtarzane jest pytanie: "Co robimy?".

Czytaj także: Jest pozew przeciwko kapitanowi Schettino i załodze Costa Concordii. Wnieśli go Niemcy

Po 50 minutach zapada decyzja o ewakuacji z przechylającego się statku.

Media zauważają, że prowadzący dochodzenie zechcą zidentyfikować głosy z nagrania, ustalić kto podejmował poszczególne decyzje i zweryfikować wypowiedzi z zeznaniami, złożonymi w prokuraturze, a dotyczącymi działań, podjętych na mostku kapitańskim w pierwszej godzinie po uderzeniu o skały.

Prokuratura zarzuca kapitanowi statku doprowadzenie do katastrofy w rezultacie jego decyzji o zbyt bliskim podpłynięciu do wyspy Giglio i opuszczenie statku w chwili, gdy trwała na nim ewakuacja.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
ast
w najbliższym wydaniu miesięcznika "Nasze MORZE" (dostępnym od ok. 15 lutego) m.in. aspekty sprawy pomijane przez media głównego nurtu... | pamiętacie słynną rozmowę telefoniczną z kapitanem, który odmawia wykonania polecenia powrotu na statek?... takie polecenie, które wydał oficer służb morskich z lądu (za co stał się bohaterem Włochów) nie miało sensu i było conajmniej niemądre | w najnowszym "Naszym MORZU" także wspomnienia polskiego kapitana, który pływał wcześniej na statkach dowodzonych przez włoskich kapitanów...
Dodaj ogłoszenie